407:n vertailut TM & TL

0 kommenttia

Tässä vähän poimintoja autolehdistä. Vaihtoehtoa 407:lle ei ole ja se on siis minun mielipiteeni ja jatkossa myös suurimman osan heistä, jotka tutustuvat tähän Ranskalaiseen autotekniikan saavutukseen.


PEUGEOT 407 Vertailuissa: Tekniikan Maailma 17-2004 dieselautojen vertailu ja Tuulilasi 1-2005 1,8-litraisten vertailu.

1. AJETTAVUUS (maantie- ja kaupunkiajo sekä jousitus):

TM: ”omimmillaan hyväpintaisilla teillä!"
TM: ”mukulakivikatukin tuntuu sen sisällä paljon tasaisemmalta”
TM: ”myös Peugeotin ohjaus ansaitsee kiitoksen, mutta keskialueen tunnossa se jää henkäyksen verran parhaimmista”

2. ÄÄRITILANTEET (=ESP:n toiminta):

TM: ”ESP toimii äkkinäisesti... suurin osa aikaisemmasta alustan hienosäädöstä on jätetty elektroniikan huoleksi. Lopputulos on kuitenkin toivottu, eli auto säilyy ajolinjalla...”
TL: ”ESP aktivoituu soralla ja liukkaalla pinnalla jo suhteellisen pienellä nopeudella ja hyvin terävästi”
OMA KOMMENTTI: ESP on kaiken kaikkiaan varsin uusia asia ja lienee jopa makuasia, että pitääkö sen toimia täysin huomaamattomasti vai niin, että sen tuntee? Minusta jälkimmäinen vaikuttaisi turvallisemmalta (=kuljettaja heräisi huomaamaan, että milloin ajo-olosuhteet ovat muuttuneet ympärillä huonompaan suuntaan).

3. MOOTTORI & SUORITUSKYKY:

OMA KOMMENTTI: Molempien lehtien testeissä Peugeot on saanut kärsiä huonosta teho/painosuhteesta. Viiden tähden turvallisuus painaa ja jos käytettäisiin kalliimpia materiaaleja, se myös maksaisi!

TM 17-04: P 407 1,6 HDI Avensis 2,0 D4D Mazda 6 2,0
Teho: 109 hv 116 hv 120 hv
Vääntö: 240/260 Nm 280 Nm 310 Nm
Paino: 1505 kg 1470 kg 1460 kg
Kg / hv: 13,81 kg 12,67 kg 12,17 kg

TL 1-05: P 407 1,8 Avensis 1,8 Mazda 6 1,8
Teho: 116 hv 129 hv 120 hv
Vääntö: 160 Nm 170 Nm 165 Nm
Kg / hv: 12,72 kg 10,23 kg 11,21 kg

PSA-yhtymä on nyt ohittanut VAG:n dieselmoottoriosaajana. Esim. VAG:n uutta 2-litraista verrattaessa PSA:n 2-litraiseen, se pärjää toki teho (=PSA 136 hv ja VAG 140 hv) ja vääntöarvoissa, mutta sen käyntiääni on kova ja karkea, kun taas PSA(+Ford):n CommonRail käy pehmeämmin!

4. MELUTASO:

OMA KOMMENTTI: Peugeot jatkaa omassa kokoluokassaan autona, jossa alhaisin matkustamon melutaso. Avensiksen TV-mainos, jossa yritetään korostaa sen meluttomuutta vaikuttaakin melko epätoivoiselta yritykseltä.

TM:n ja TL:n melumittaukset osoittivat seuraavaa: P 407:n melutaso edessä ja takana!! 100 km:n tuntinopeudessa on 68 dBA, kun Avensiksessa vastaavat ovat 70 ja 71 dBA (takapenkillä)!

5. TAKAMATKUSTAJIEN TILAT:

TL: ”Peugeot on ahtain”
OMA KOMENTTI: Kysynkin, että millainen määrä ihmisiä yleensä matkustaa tällaisessa autossa?
Vastaus: keski-ikäinen mies tai nainen yksin työ- tai virkamatkalla tai keskiluokkainen perhe, jossa ”standardi” lapsimäärä (2-3 kpl).
Tarvitaanko takana tilaa 190-senttisille 90-kiloiselle miehille? Vai onko teillä monellakin appivanhemmat kyydissä joka viikonloppu tai kenties täysi-ikäisiä aikamiespoikia joka päivä auton takapenkillä:)
Minä jos itse istun joskus takapenkillä (pari kertaa vuodessa), istun siellä parin kaljapullon kanssa ja minulle riittää, kun auton melutaso on alhainen ja kuljettaja kehuu, ”että onpa sulla mahtava auto!”

6. VARUSTETASO:

TL: ”Peugeot keräsi eniten rasteja varustelutaulukkoon”

Mm. Seuraavat varusteet ovat vakiona Confort-varustetasossa (mukana TL:n vertailussa): Sadetunnistin tuulilasin pyyhkimissä, automaattinen ilmastointi erikseen matkustamon oikealle ja vasemmalle puolelle, rengaspaineiden tunnistimet, ajotietokone, kevytmetallivanteet...

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit