Sporttialustan hyöty?

11 kommenttia

Olemme harkinneet B-sarjan Mersun hankintaa ja siihen saa tuon jäykemmän ja madalletun sporttialustan. Tekeekö tuo autosta sellaisen, että paikat irtoo hampaista ja kuinka paljon esim 2 sentin maavaran lasku hankaloittaa elämää esim talvella tai uraisella mökkitiellä? Eli lyhesti onko tuon hankinnassa mitään järkeä? Hyötypuolelle jää sitten varmaan parempi ajettavuus ja kenties hieman matalampi naftan kulutuskö? Mersun B-sarjalainen on sen verran korkea auto, että siinä tuo voisi muuten olla paikallaan.

  
  • Lainaus:
    27.03.2005 klo 13:23 Katsastaja kirjoitti
    Olemme harkinneet B-sarjan Mersun hankintaa ja siihen saa tuon jäykemmän ja madalletun sporttialustan. Tekeekö tuo autosta sellaisen, että paikat irtoo hampaista ja kuinka paljon esim 2 sentin maavaran lasku hankaloittaa elämää esim talvella tai uraisella mökkitiellä? Eli lyhesti onko tuon hankinnassa mitään järkeä? Hyötypuolelle jää sitten varmaan parempi ajettavuus ja kenties hieman matalampi naftan kulutuskö? Mersun B-sarjalainen on sen verran korkea auto, että siinä tuo voisi muuten olla paikallaan.

    Mistähän ihmeestä kukaan tietäisi tuohon vastauksen? B-Mersuahan ei vielä ole edes myynnissä. Mistä tiedämme edes, miten "jäykkä ja hampaita irrottava" vakioalusta on??? Kannattaisiko odottaa edes, että auto tulee markkinoille?? Yleisesti ottaen nykyautoihin tulisi asentaa "korotettu alusta", pehmeämmät jouset ja kapeammat renkaat, jotta ne sopisivat paremmin Suomen teille.

      
  • Niin kysyn yleisellä tasolla ja josko joku olisi ajanut esim jotain a-sarjalaista samalla alustalla tai esim jotain muuta Mersun mallia. Siis tarkkaa tietoa ei tietenkään voi saada, mutta jos edes suuntaa antavaa ja sen varmaan joku osaa kertoa, että onko tuollainen 2 cm pudotus sellainen, että mökkitiellä ja talvella autosta tulee käyttökelvoton?

      
  • Yleisesti ottaen ihmettelen, mikä ihmisiin on mennyt: nykyään ihannoidaan arkiautoissa kovaa, kuopissa hakkaavaa ja karkealla tiellä tärisevää jousitusta, pientä maavaraa ja täristäviä, uraisilla teillä veteleviä matalia (ja kalliita!) rengasprofiileja. Miellyttävää jousitusta ei tahdo saada vakionakaan juuri miltään automerkiltä, Renault lienee ainoa poikkeus. Tosin olen kuullut, että uusi Volvo S40/V50 olisi (yllättäen) varustettu mukavalla mutta samalla kantavalla jousituksella - tekisi melkein mieli käydä koejamassa moista ihmettä.
    Taisi Ketonen kertoa nettipalstallaan Tuulilasissa, että vakio-Golfin maavara on (öljypohjaan!) alle 10 cm! Ottakaapa vaikka viivoitin, ja katsokaa millainen matka alle 10 cm on. Kuitenkin tiedän monen madaltaneen Golfinkin alustaa. Yleensä VAG-henkilöautoissa on matala maavara öljypohjan kohdalta. Toivottavasti Mersuissa on edes pari senttiä suurempi.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 27.03.2005 klo 21:35]
      
  • Ei kannata ottaa urheilualustaa mihinkään normaaliajoautoon. Aivan turhaa epämukavuutta ja mataluutta se tuo, sen tarjoamia lisäominaisuuksia et tarvitse missään. Lisähinnan maksaminen moisesta on älytöntä. Lisäksi pintakova jousitus kuluttaa paljon enemmän jousitusrakenteita ja laakereita ajan myötä, koska pienet tömähdykset eivät saa aikaan kunnon joustoliikettä vaan pientä edestakaista nykimistä joka sitten syö laakerit ym. Omalla kohdalla olen miettinyt, että "urheilualustaiseen" autoon saa vaihtaa alapallolaakerit ja vakaajanpuikot jotakuinkin puolta nopeammin kuin "tavallisella" alustalla olevaan.

    Eikä noita MB:n vakioasetuksiakaan nykyään mitenkään pehmoisina ja mukavina voi pitää...

    :wink:

      
  • Lainaus:
    27.03.2005 klo 17:13 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    27.03.2005 klo 13:23 Katsastaja kirjoitti


    Yleisesti ottaen nykyautoihin tulisi asentaa "korotettu alusta", pehmeämmät jouset ja kapeammat renkaat, jotta ne sopisivat paremmin Suomen teille.



    Olen tismalleen samaa mieltä.
    Uuden autoni tilasinkin korotetulla alustalla.

      
  • Lainaus:
    27.03.2005 klo 13:23 Katsastaja kirjoitti
    Olemme harkinneet B-sarjan Mersun hankintaa ja siihen saa tuon jäykemmän ja madalletun sporttialustan. Tekeekö tuo autosta sellaisen, että paikat irtoo hampaista ja kuinka paljon esim 2 sentin maavaran lasku hankaloittaa elämää esim talvella tai uraisella mökkitiellä? Eli lyhesti onko tuon hankinnassa mitään järkeä? Hyötypuolelle jää sitten varmaan parempi ajettavuus ja kenties hieman matalampi naftan kulutuskö? Mersun B-sarjalainen on sen verran korkea auto, että siinä tuo voisi muuten olla paikallaan.


    C-sarja sport-alustalla on ainakin todella matala, ei missään nimessä mikään mökkitieauto. Polttoaineen kulutuserosta en osaa sanoa faktaa, mutta luulen että ei se kovin merkityksellinen voi olla.


      
  • Omassa autossani on tuollainen ns. sporttialusta. Ei tosin mikään valmistajan oma vaan jälkikäteen asennettu alustasarja. Madallusta on 30mm ja luonnollisesti myös renkaat vaihtuivat leveämpiin sekä matalampiin.

    Sporttialusta tekee autosta luonnollisesti kovemman. Epätasaisuudet siis tuntee takamuksessa. Hiekkateille tai mökkipoluille sporttialusta ei sovi ollenkaan mutta enpä sellaisille juuri koskaan ajakkaan. Tosin vaikutukset vaihtelevat sen mukaan kuinka jäykkä alusta todella on. Monien valmistajien sporttialustat eivät ole nimensä veroisia sillä ne eroavat vakioalustasta monesti aika vähän. Mersusta ei tosin minulla ole juurikaan kokemusta.

    Mitään ongelmia sporttialusta ei minulla ole aihettanut. Auto ei ole uraherkkä saatikka toivottoman kova kuten monet pelottelevat. Ajettavuus etenkin mutkissa on aivan toista luokkaa kuin vakioalustalla, muutenkin auto on paljon jämäkämmän oloinen. Moottoritiellä vaikutelma on kuin ajaisi luokkaa suuremmalla autolla. Talvi ei ole tuonut myöskään mitään ongelmia, pyöräkotelot eivät ole koko ajan täynnä lunta eikä auto toimi lumiaurana. Tämä riippuu tietysti siitä kuinka paljon alusta madaltaa autoa mutta tuskinpa ykikään tehtaan sporttialusta on niin matala että se aiheuttaisi asfalttiteillä ongelmia.

    Jos haluat urheilullista ajettavuutta ja ulkonäköä niin kyllä sporttialusta on kannattava hankinta, muuten ei. En tosin tiedä kuin urheilullinen se Mersun sporttialusta on.

      
  • Lainaus Tekniikan Maailmasta 6/05. Kyseessä on Audi A4:
    Auton 2 cm madallettu urheilualusta on aivan turha hankinta. Meno töksähtelee pienissäkin epätasaisuuksissa niin, että matkustajat pomppivat istuimissaan.
    On vaikea kuvitella tilannetta, jossa vakiojousitus ei selviäisi tehtävistään!

      
  • Lainaus:
    28.03.2005 klo 22:27 Mannni kirjoitti
    Lainaus Tekniikan Maailmasta 6/05. Kyseessä on Audi A4:
    Auton 2 cm madallettu urheilualusta on aivan turha hankinta. Meno töksähtelee pienissäkin epätasaisuuksissa niin, että matkustajat pomppivat istuimissaan.
    On vaikea kuvitella tilannetta, jossa vakiojousitus ei selviäisi tehtävistään!


    Kuten olen ennenkin sanonut niin Audin perusalusta kun on jo sellainen paikat irti hampaista alusta niin ei todellakaan tulisi edes mieleen laittaa siihen mitään entistä kovempaa. Audin alusta on mielestäni keskiarvoisesti huono eli hyvä kovassa mutka-ajossa esim radalla ja sitten normaalikäytössä surkea eli 99 %:a ajosta suoritetaan epämukavasti.

      

  • Kokeajoin nykyistä kotteroani valitessani A4:sta. Kauppias antoi jostain syystä sporttialustalla, leveillä renkailla ja manuaalivaihteistolla varustetun version ajettavaksi, vaikka olin ostamassa tismalleen toisin varustettua autoa.

    Näin varustettu A4 oli hyvin epämiellyttävä ajaa. Kytkin-kaasu-yhdistelmä oli hyvin äkkinäinen, alusta pom-pom-pompottavan pintakova ja renkaat vetelivät hullun lailla urissa ja kiihdytyksissä. Huviajoon radalle auto olisi ehkä sopinut, jos siitä olisi riipinyt vaihdekepin käyttöä haittavaan kyynärtuen pois.

      
  • Ainakin MB E-sarjan jousitus saisi olla hieman jämäkämpi. Auto ei ole mikään lulla, mutta silti kaipaisin hieman jämäkkyyttä. En tiedä mitä sporttialusta tekisi, voi olla, että olisi jo liian jämäkkä.

    Kaverini osti Seat Leonin sporttialustalla. Vakioalustalla en ko. autoa ole kokeillut, mutta tuossa tapauksessa sporttialusta on kyllä hiton mukava. Jämäkkä, muttei mikään kivireki.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit