Kun tälläkin palstalla monesti ihmiset valittavat jatkuvista autojensa ongelmista ja vioista, niin haluaisin jälleen kerran muistuttaa kaikkia, että mikäli mielitään ongelmattomaan, huolettomaan ja edulliseen autoiluun laadusta tinkimättä, on valittava japanilainen auto. Ne eivät ehkä ole yhtä hyviä ajaa kuin amerikkalaiset, mutta arki on helpompaa kun tietää, että auto käynnistyy kääntämällä avaimesta. Laajat kuluttajatutkimukset maailmalla vahvistavat ylläolevan. Yleensä kymmenen ensimmäistä sijaa menee japanilaisille, sitten tulee sakemannit ja lopuksi ruotsalaiset, jenkit, italialaiset ja ranskalaiset.
Mersu on melkein yhtä luotettava ollut tietyillä malleillaan kuin Toyota. Mutta eikös nuo korealaiset ole luotettavia?
Tähän päivään mennessä kaikki autot, joita minulla on ollut, ovat käynnistyneet kääntämällä avaimesta, joten arki on ollut ihan helppoa. Kolme viimeistä saksalaista, kolme ranskalaista ja jopa ainoa omistamani japanilainenkin, ovat käyntiin lähteneet, eivätkä ole tielle jättäneet. Japanilainen oli ihan hyvä ajettava, vaikka en siitä riemua saanut sen enempää kuin eurooppalaisestakaan kulkuvälineestä.
Mikä on siis pointtisi tässä kullanarvoisessa neuvossasi ?
Pointtini oli juuri se, minkä kirjoitinkin. Ellet sitä tekstistä löytänyt, varmaan isäsi, opettajasi tai naapurin setä kertoo sen sinulle.
Yritän ponnistella vielä, kun olen sen verran lukenut, että olen päässyt sisätöihin.
En todellakaan ymmärrä miksi arkeni olisi sen helpompi, jos vääntäisin japanilaisen auton virtavaimesta. Tai että olisin joutunut tinkimään autoilun laadusta. Nyt kun päästiin aiheeseen, niin japanilaisessa autossani oli kyllä vika, jota ei saatu korjattua (useasta yrityksestä huolimatta), nimittäin uudesta alkaen vinkuvat jarrut, no tässä tapauksessa joudun tinkimään autoilun laadusta. Vastaavasti paljon parjattu Ford Focus: takuukorjauksia nolla. Samoin Peugeot 406, aito ranskis: takuukorjauksia nolla. Ford Mondeossa toki yksi vika korjattiin, kuskin penkinpohja.
Mutta yritän lujemmin vielä miettiä, ettei tarvitse häiritä naapurin setää, olisko pointtisi ollut nuo laajat kuluttajatutkimukset japanilaisten autojen erinomaisuudesta ? onhan noita tutkimuksia, ja japanilaiset pärjäävät toki hyvin. Itse voisin vedota saksalaiseen katsastustilastoon, Ford Focus vähiten vikoja vuonna 2002, jopa parempi kuin yksikään japanilainen, eihän sellaisen pitänyt olla missään olosuhteissa mahdollista.
Itselläni ei ole mitään japanilaisia autoja vastaan, mutta tuollainen japanilaisen auton laadun kiihkonomainen ylistys alkanut tympimään. Eurooppalaiset ovat lehtitietojenkin mukaan (esim. Tuulilasi) saavuttaneet japanilaisia tasalaatuisuudessa, eli erot ovat pienentyneet koko ajan. Aiemminkin olen kiinnittänyt huomiota, kun olen lukenut kestotestejä viime aikoina, että nykyisin monessa japanilaisissa autossa tuntuu olevan noita kojelaudan resonnasseja/kitinöitä jo alusta lähtien, minusta sellaiset ei kuulu laadukkaaseen autoiluun (=riittävän laadukkaat materiaalit).
Kullanarvoinen neuvosi menee kankkulan kaivoon kohdallani, minusta se on valitettavan yksisilmäinen näkemys.
Tällä pullealla naapurin sedällä on ollut uusia autoja noin 15 v:n ajan ja hassu juttu, ainoa joka kerran jätti käynnistymättä avainta kääntämällä oli edellinen 99 Maxima. Joku hiivatin asentoantura oli kuollut moottorissa... Silti vaihdoin uuteen Maximaan, 200 heppaa halvalla Muuten on ollut pari Omegaa, Lumina ja 605 ja aina lähtivät. Noita ennen ajeltiin vanhoilla louskuilla ja niissä nyt oli sitä sun tätä merkistä riippumatta.
Pointti on se että olet Toyotafani, niin kuin olemme jo huomanneet useaan otteeseen...