Vectralle taas vertailuvoitto

12 kommenttia

Tämä uusi Vectra 1.9CDTI tuntuu olevan varsinainen testimenestyjä.
Takana on jo voitot saksalaisissa Auto, Auto Bild ja Auto Zeitung lehdissä ja nyt myös VW:n pää-äänenkannattaja Auto Motor und Sport totesi sen vertailussaan ykköseksi (nro 18/2004).
Jos joku väittää, että saksalainen vetää kotiinpäin, niin taakse jäivät tällä kertaa mm. Mersu, VW ja uusi Pökötti.
Moottorin lisäksi kehuttiin mm. erinomaista ajettavuutta ja jarruja.

  
  • -No joo... Ajapa uudella Vectralla kolme-neljä vuotta ja vertaile sitten niitä tyyppivikoja jonkun VW- konsernin tuotteen kanssa niin yllätyt. Ei ne uuden auton testit kerro muusta kuin siitä, millainen se on uutena, ei yhdessäkään autossa niissä testeissä mitään harmeja ole, vain toinen toistaan parempia ominaisuuksia. Jos haluat tietää, onko joku vehje hyvä käyttää, lue kotimaiset ja ulkomaiset kestotestit, Autobild tekee jo vissiin 100.000 testejä ja joku muu vielä vissiin pitempiäkin. Henk. koht. ajattelen, että Opel on Citikan jälkeen ehkä vähiten luotettava euroauto, ja tämän pystyy todistamaan itselleen katselemalla yhden päivän Opel- liikkeen ulkopuolella, kuinka monta niitä tulee näennäisesti ehjinä hinurin lavalla pajalle. Laskepa joskus. Olen parhaana päivänä Hämeenlinnassa laskenut 4 autoa. Itse en koske Opeliin pitkällä tikullakaan, ellei se ole 60- luvun mallia tai vanhempi museovehje, ne kesti vielä...

      
  • Edellisen kirjoittajan kannattaisi herätä tälle vuosituhannelle. VAG:in laadusta ei kannattaisi tänä päivänä juuri puhua, kun taas Opelin laatuohjelma on kantanut hedelmää jo pitkään. Mutta kaikillahan on oikeus mielipiteeseen.

    Kannattaa muuten oikeasti tutustua AMS:n 100tkm kestotesteihin esim. Zafiran, Astra G:n ja Corsa C:n osalta, saatat yllättyä.

      
  • Lainaus:
    29.08.2004 klo 21:50 Bertone kirjoitti
    Kannattaa muuten oikeasti tutustua AMS:n 100tkm kestotesteihin esim. Zafiran, Astra G:n ja Corsa C:n osalta, saatat yllättyä.


    Samaa mieltä. 100tkm kestotestejä tehdään myös Auto Bildissä ja niissä kyllä näkee jo auton vikaisuudesta faktaa kovemmillakin kilometrillä. Suomalaisten lehtien ns. "30 tonnin kestotestit" on sitä luokkaa, että ne ovat mielestäni yhtä tyhjän kanssa...

      
  • joo VVKA:lle tiedoksi, että kyllä niitä ongelmia riittää tällä hetkellä enemmän VW:n leirissä kuin "salama-auto" tehtaalla.

    Itselläni on tällä hetkellä menossa GTS, 80tkm ajettu ja vioista ei saa luetteloa - ei niin millään.
    Vastaavasti työapaikallani Passatti (ja Audi) miehet vaihtelee alustan osia, parhaimmillaan/pahimmillaan kahteen kertaa per 60tkm. Lisäksi kiroilevat hajoavia ovien lukkoja. Myös jarrulevyt/jarrukilvet ja jopa takalasit !!!? (farkuissa) tuntuvat olevan kulutuskamaa. Ilmamäärämittareitakin menee niin, että ostavat niitä kimpassa, niin saavat halvemmalla.

    Minä sitten vaan ajelen "paska-ooppelilla" ilman vikoja ja ihmettelen maailman menoa ja mielikuvia :smile: :smile: :smile:

      
  • Samaa mieltä. 100tkm kestotestejä tehdään myös Auto Bildissä ja niissä kyllä näkee jo auton vikaisuudesta faktaa kovemmillakin kilometrillä. Suomalaisten lehtien ns. "30 tonnin kestotestit" on sitä luokkaa, että ne ovat mielestäni yhtä tyhjän kanssa...


    Tekniikan Maailmassa 60 000 kilometriä ja Tuulilasissa 50 000km, ihan hyviä matkoja. Mutta 100 000 kilometriä on loistava matka, siinä sen sitten näkee millainen auto on.

    Vectrahan voitti Tekniikan Maailman talvitestnkin mutta toisaalta monissa vertailussa se on pärjännyt aika huonosti.
      
  • Vertailutesteissä se on niin paljon kiinni, miten vertailtavat autot on valittu. Sakemannit osaa laittaa vertailun lähtökohdat paremmin kohdalleen kuin esim. TM. Otetaan TODELLA saman tehoisia, saman varusteisia ja saman hintaluokan autoja, eikä autojen "väärän" valinnan avulla tehdä jo jollekin merkille voittoa etukäteen selväksi.

    Sitten on tällaisia hieman huvittavia vertailukohtia kuin esim. "laatuvaikutelma". Mitä se kertoo sitten kestävyydestä. Monesti se hieman halvemman näköinen kuitenkin kestää pitempään ja on sitten "laatuvaikutelma" käytettynäkin kuin uutena. Hyvä esimerkki esim. edellinen Audi A3, missä ovien sisäkahvat oli "laadukkaan" näköiset kun niissä oli kumimainen pinnoite. Kattelkaapa samanlaisia vähän käytettyjä. Pinnat on kynsillä ym. raavittu karmean näköisiksi ja aivan vaan normaalissa käytössä. Laatuvaikutelma ei ole yhtä kuin pitkäikäisyys, vaan se on juuri niinkuin sanotaankin: vaikutelma.

    Autojen vertailutesteissä tulisi pääpaino olla ajettavuudella (=moottorin, alustan ja ohjauksen sulavalla yhteistoiminnalla) ja aktiiviseen turvallisuuteen vaikuttavilla asioilla. Saatavat lisävarusteet yms. on sitten jo toinen juttu.

      
  • -Z-:lle: Sanoit, että allasi on GTS? Jos se on uusi Vectra GTS, eli se viisiovinen, niin en minä niitä kilometrejä pelkästään tarkoittanut. Sanoin, että aja sillä Vuosia, ja palaa palstalle. Itselläni on ollut 2 volkkaria ja jo kolmas Skoda Octavia peräkkäin alla, edelliset käytettyjä, tämä uusi, vasta 35.000 ajettu, volkkareilla ja edellisillä Octavioilla ajoin yhteensä 475.000 km, ja eka Octavia oli jo ostaessa 125.000 ajettu! Mitään ei ole tarvinnut tehdä, paitsi volkkareissa polttimoita silloin tällöin vaihtaa, Skodissa ei sitäkään. Ekaan oli vaihdettu silloisten Octavioiden tyyppivikaosa, eli takalasi, joka paukkui asennusvirheen takia paskaksi. Olen kanssasi kyllä samaa mieltä siitä, että autotkin ovat kaikki yksilöitä, ja tunnen erään, joka on ajanut jo kuudella Opelilla peräkkäin, eikä mitään isompaa, mutta hänen ajotapansa ja autonpitotyylinsä tietäen, ei hän mitään autoa rikki kai saisikaan. Et ole mielestäni täysin väärässä, mutta en kyllä myönnä sitä itsestänikään, siksi paljon olen autoja ajanut ja niiden vikoihin perehtynyt. Ja ennen kuin joku kysyy, niin olen ajanut myös ranskalaisia ja muita sakujakin huonoin tuloksin, eräs vanha 190E- mersu kesti kyllä ihmeesti, ei ollut mitään vikaa, paitsi se ikuinen perän hikoilu, joka niissä on uudesta saakka. Vanha CX- citikkakin kesti kyllä, mutta siihen tuli juuri ennen myyntiä jotain mystistä sähkövikaa. Seuraava ostaja kyllä kuittasi sen huumorilla; "eihän se ole sitikka, jossa ei sähköt prakaa! Ei sillä väliä"

      
  • Toyotalla on ainakin Avensikeksen matot kuluvaa tavaraa. Lasketaan jopa viaksi, joka on mielestäni liioittelua. Laatuvaikutelmalta PITÄISI odottaa hyvää kestävyyttä.

      
  • VVKA:lle,
    valitettavasti ostan autoni uusina ja laitan ne kiertoon 100-150tkm ajettuina.
    Volkkarista on kokemusta 175tkm vuosina 87-88.
    Saldona kansiremontti, etuiskarit, etupyörien laakerit, etupään kolahtelu ja ovien lukot. Ja vielä yksi hauska vika; kondenssivesi jäädytti pakoputken tukkoon.

    Noista tyyppivioista on ehkä kansirempat vähentyneet VW:n nykymalleissa.

      
  • -Z-:lle: Mukava, että edes joillain on ollut onni (tai taito) pystyä ostamaan 18 vuotiaasta asti uusia autoja. Volkkarithan sen sijaan alkoivat kestääkin vasta 1992-3 vuosien aikana ja jälkeen, poikkeuksena jotkin moottorit, kuten 1,6 johon on yleistä tehdä kansiremontti, itsekin tiedän kaksi 1,6 Golfia (92 ja 94) joihin on tehty kannentiivisteen takia täysremontti kanteen, mutta ainakin toisen tapauksessa maahantuoja myönsi, että koneeseen oli vaihdettu huollossa väärät jäähdytysnesteet. Tästähän VAG oli oikein tunnettu yhteen väliin, koska alihankkijan tiivisteet eivät kestäneet sekoitettuja tai tietynlaisia nesteitä, vain punaista propyleeniglykolia. Alustaviat sen sijaan eivät nykyään ole yleisiä, poikkeuksena ehkä raidetangon päät, jotka joissain yksilöissä ovat kuulemma kuluneet väljiksi ennen aikojaan, sinänsä todella yleistä merkistä riippumatta, ja riippuu myös paljon ajotavoista.

      
  • VVKA:lle,
    itse asiassa 18 vuotiaana ajelin -69 mallin Corollaa.

    Hienoa tässä on se, että olet varmaan ensimmäinen VAG kuski tällä saitilla, joka chattaa asiallisesti, eikä ala ylenpalttisesti revitellä ja kehua kansanautoja.

    Jos sinunlaisia olisi enemmän, voisin ehkä ostaa volsun...
    ...sitten kun Opeleita ei enää tehdä :smile:

      
  • -Z-:lle: Tosi hyvä toi viimeinen lause! Ja samat sanat takaisin. Olet varmaan vannotuneena automiehenä samaa mieltä, kun sanon, että tälläkin palstalla kaivattaisiin lisää OMA kohtaisia kokemuksia tai suoraa tietoa kaverin tai työkaverin autosta, eikä niinkään yleisiä "olen kuullut, että jonkun auto" tai "kaveri sanoi, että sen tutulla oli.. ja se oli aina rikki"- tyylisiä kommentteja. Ja lisää kommentteja kaikilta paljon ajavilta! Missä luuraatte, Te 150-300 tkm vuodessa (tai enemmän niin parempi) ajavat pitkämatkalaiset? Kommentoikaa autojenne vikoja, niin saadaan lisää keskustelua, ettei mene vaan -Z-:n ja minun väliseksi, vaikka sekin on ollut antoisaa varmasti molemmille! Rekkamiehet unohtakoot pari viimeistä lausetta, emme halua rekkojen vikalistoja!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit