Sattuiko kukaan katsomaan saksalaista RTL kanavaa 16.11. puolen yön maissa?? Tarjolla oli nimittäin ainutlaatuinen ohjelma, joka pääsi myös lehtien otsikoihin saksassa.
DaimlerChrysler oli kutsunut omaan kolarilabraansa RTL:n kuvausryhmän todistamaan Pre-safe järjestelmän toimivuutta.
Koeajajana toimi Autobildin toimittaja. Muutaman koejarrutuksen jälkeen päästiin itse asiaan. Eli homman tarkoitus oli näyttää kuinka pre-safe toimii sumussa estäen peräänajon. No, kaikkihan ei mennyt ihan niin kuin mersuinssit olivat suunnitelleet, vaan tuloksena oli total disaster. Videonpätkä tapahtuneesta löytyy oheisesta linkistä:
http://www.stern.de/tv/sterntv/549644.html?nv=cp_L2_
samassa jutussa myös selostus koko päivän tapahtumista, tosin saksaksi.
Kaikkein mielenkiintoisinta tv-ohjelmassa oli kuitenkin seurata kuinka testiryhmän johtaja yritti korvat punaisena luovia haastattelijan kysymyksistä " Kuinkas tässä nyt näin pääsi käymään?"
Eiköhän nyt pikkuhiljaa olisi aika alkaa rajoittamaan elektronisten vempeleitten viljelyä autoissa.
Joo ei noissa kaikissa vempeleissä oo mitään järkeä. Tosin semmonen vempele olis hyvä, että löis kaikki ihan lukkoon, ei lähe ovet auki eikä auto käyntiin. Aatelkaa miten turvallinen se olis ku ei mitään voi tapahtua!
Sen verran piti vielä kysästä, että miten toi Pre-Safe reagoi siihen, jos se havaitsee rekan olevan tulossa suoraan kohti? Antaako se törmäyksen tapahtua, vai yrittääkö se väistää välttääkseen törmäyksen?
Jos se sattuu toimimaan, niin eiköhän sen rooli ole varoittaa kuljettajaa ja jarruttaa.
Kun maksimissaan 60 tonnin lasti (ellei ole ylikuormaa) on tulossa päin näköä, niin kuljettajan kannattaa yrittää väistää, yleensä palaamalla omalle kaistalle. Jos rekka tulee muussa kuin tielinjan suunnassa vastaan, niin tämä nostaa tietysti vaikeusastetta.
EDIT: Jarrutuksen aloitus on kai jätetty kuljettajalle, jos varoitussysteemi vain sattuu toimimaan. Hieman kyllä askarruttaa crash-videon perusteella, onko Ässässä kovinkin häipyvät jarrut ja onko hätäjarrutehostimeenkaan luottamista.
Eiköhän eurooppalaisten pitäisi jättää tuo elektroniikka japseille ja itse keskittyä vaikkapa kehittämään (saksalaista) autoa, jossa ei olisi niin tuhottoman pitkä kytkinpolkimen liikerata vai eikö osata??
Kuka sitä nyt kytkintä kaipaa, andukka varmaan ainoana?
Aivan turhaa markkinointiskeidaa...
ABS, luistonesto ja radio - siinä tärkeimmät elektroniikat.
Mikäli ms10 vaivautuisi lukemaan tarkemmin TMnet palstaa, huomaisi, että videolinkkiä myöten aiheesta on jo aikaisemmin keskusteltu, Tekniikka osiossa. Joten tässä ei enää ole samaa uutuudenarvoa avata jo 3:n kerran samaa asiaa.
´
Hetkinen, siis käsitykseni mukaan TMnet-keskustelun uutisointikilpailun tuloslista on seuraava:
1p. V12 17.11.2005 klo 08:53 "S-Mersulle sattu ja tapahtuu..."
2p. ms10 18.11.2005 klo 18:24 "Paha moka uudelle S-Mersulle"
3p. SixPack 24.11.2005 klo 19:27 "Tässä se MB 500 chrashtest video"
Ensimmäisenkin keskusteluketjun linkkejä (Suomi24) seuraamalla päätyy kyllä välittömästi Stern-tv:n videolinkkisivulle. SixPack päätyi siis itse moittimalleen kolmossijalle, mutta mitäs siitä. Onhan hänellä ansiolistallaan lukuisia keskustelunavauksia ja muuta antoisaa kommenttia (jos kommentit japanilaisten ja kiinalaisten kulttuurin parhaimmista saavutuksista wokkipannujen parissa sivuutetaan).
Näinhän se onkin, oma mokani, pahoitteluni.
Itse olisi pitänyt lukea tarkemmin päivämäärät.
Kyllä uudessa ässämersussa tuo asia on saatu kohdalleen