Auton seisotus

2 kommenttia

Olen seurannut autoalalla työskennellessäni autoliikkeiden tapaa seisottaa autoja. Ainakin täällä Itä-Suomessa uudet ja uudehkot autot saattavat seistä jopa kuukausia ilman, että niillä ajetaan saatika pidetään edes käynnissä. Tätä on tapahtunut viimeisten vuosikymmenien aikana jopa talvella. Polttoainetankkien ollessa talvella vajaita, myös kondensoituva vesi saattaa aiheuttaa ongelmia. Miten teidän mielestä autoja täytyisi talvella huoltaa, mikäli niillä ei ajeta useisiin kuukausiin? Ja mitä ongelmia autolle pitkä seisominen saattaa aiheuttaa?

Itse ajan -99 vuosimallin Diesel Passatilla ja joinakin talvina en ole autoa käyttänyt. Silloin olen laittanut tankin täyteen polttoainetta ja pitänyt autoa tovin käynnissä muutaman viikon välein. Mitä mieltä olette näistä toimenpiteistä ja miten kauan autoa täytyisi käyttää, että aukku pysyisi toimintakuntoisena?

  
  • Varmaan saadaan hyvää keskustelua siitä millaisessa paikassa autoa ensinnäkin kannattaa seisottaa. Lämmin talli, puolilämmin vai katos? Sinä varmaan tarkoitat ulkona seisottamista?

    Meidän kesäauto seisoo kylmässä ladossa pressun alla ja pukkien päällä. Akku on niin lopussa, että sitä ei huolleta; keväällä ladataan.

    Jos on uudehko akku, niin sitä kannattaa pari kolme kertaa seisontakuukausien aikana ladata akkulaturilla. Jos auto on roikkajohdon kantaman ulottumattomissa ota akku talveksi parempaan talteen: vaikka parvekkeelle. Nosta sisään pariksi päiväksi lämpiämään ja lataa yön yli. MUISTA: AKKUHAPPO SYÖVYTTÄÄ VAATTEET ! Akun pinnassa saattaa olla akkuhappoa ja se pilaa vaatteet, jos kantaessasi koskettelet akkua.

    Auton omalla laturilla talvipakkasessa voi olla toivotonta pitää akkua teräkunnossa pelkästään tyhjäkäynnillä käyttäen: akku on kylmä eikä ota virtaa vastaan helposti.

    Jos autoa ei nosteta pukkien päälle saattaisin suositella pientä lenkkiä pysäköintialueella kerran kuussa: renkaat pyörähtävät toiseen asentoon samoin kuin pyöränlaakerit. Onhan ilmaa riittävästi?

    En minä tiedä onko siitä dieselin paikallaan käyttämisestä mitään hyötyä auton kannalta. Jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria ja syö akun tehoja.


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Tuo ei ole vielä mitään, siis kuukausien seisotus! :innocent:
    Olen jo vuosia seurannut yhden liikkeen tapaa ostaa autoja "paljousalennuksella", kait? Seisovat ulkona varastoalueella puolesta vuodesta vuoteen, jotkut kai ylikin kun meinaavat peittyä heinikkoon ja talvella lumeen, myydään kuitenkin uusina! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit