http://www.automotorundsport.de/d/80082/d_ams_vtest_wertung
Uusi Passat on tuoreeltaan tullut jumboksi vertailussa, jossa ykkössijan nappasi BMW 320d. Väliinputoajat olivat sitten Audi A4 ja Mersu C-sarja. Oikea päätös: Bemarin minäkin noista ottaisin.
Eikö ne saksalaiset ole vieläkään oppineet, että ei voi eikä saa vertailla keskenään "premium-luokan" autoja ja tavallisia autoja!? Eihän Suomessakaan niin vertailla vaan otetaan joko tavallisia autoja tai "premium-luokan" autoja!
Mielestäni tuo ei vielä todista, että Passat olisi huono auto!
jumalaut miten #&%£$!* nää TM:n foorumit on. kaikki keskustelut on samanlaisia. vuoron perään haukutaan porukalla joko automalli tai sitten koko merkki. väitteet perustuu useimmiten johonki toispuoleiseen autolehteen ja sen testaajien mielipiteisiin ja mittaamiin keskiarvoisiin tuloksiin tai sitten jonkun serkun kaverin tutun vakiobussikuskin koiran kaiman enon kokemuksiin. kovin tulee asiantuntematon tunne tänne kirjoittelijoista jotka tuntuu luottavan sokeasti testeihin. tottakai testit antaa osviittaa siitä mikä missäkin autossa on vialla mutta ite kokeilemalla ja kokemusta keräämällä voidaan sanoa vasta onko auto hyvä vai huono. vähän on ku sokee opastais eksynyttä opasta.
Kliks
Vai reemiumautot jotain erityistä. Jopa Skoda on näyttänyt parissa testissä niille närhen värkit. Usko tekee ihmiset autuaaksi. Mutta voihan itse kukinkäyttää liiat rahansa vaikka reemiumiin. Vaikka vaste rahalle on kyseenalainen.
Mikään autolehti ei myy, autontoimittajat olisivat itse kohta työttömiä mikäli rankattaisiin autot pisteen kymmenesosan sisällä samalailla. Hajonta eri koeajo- ja tyypitystilanteissa on niin suurta ja objektiivista, että lehdet myyvät ja ihmiset jaksavat puhua mikä auto tällä kertaa sai 8,8 pistettä, kun paras sai 9,1 pistettä. Unohdetaan täysin, että 0,3 pisteen ero ei tarkoita auton/tuotteen tai laadun olevan huonoa surkea.
Tämän päivän trendi näissä vertailuissa on mennyt vähintäänkin omituiseksi. Kuten Lexus voitii Englannissa tyytyväisyyskyselyn. OK, hyvä auton varmaan onkin, mutta 1/3:s osan maksava Skoda jäi Lexuksesta 0,1 pistettä. Kaikki on niin suhteellista, maailmassa on värejä, sitä ei tule katsella mustavalkoisena. Toimittajat kyllä pitävät huolen siitä, että pakka on koko ajan sekaisin ja lehtiä ostetaan. Tuntuu, ettei kukaan enää välitä p*skaakaan miltä auto tuntuu ajaa, miten perhe kulkee, tai mikä oma fiilis on omistaa ja ajaa, kunhan vain auto on sijoittunut juuri tietyn mallin segmentissä 0,1 pistettä jonkun toimittajan mukaan karvan verran paremmaksi.
Älkää vain ihmessä ostako kaupasta sika-nauta jauhelihaa, vaan sisäpaistia joka päivä, ei kassilohta vaan virvelillä pyydettyä villilohta jne. Ne ovat parhaat, kysykää vaikka kauppiaalta.
Toisella palstalla on aika paljon käyty keskustelua tuosta Passatista. Keskustelupalstoilla mielipiteet tuppaavat kärjistymään turhankin paljon, se lienee myös mediatyyppiin liittyvä ominaisuus.
Passatin vahvuus on ehdottomasti tiloissa, muuten se ei ainakaan minusta tarjoa mitään mullistavaa. BMW on taatusti parempi ajaa, sen tietävät itse asiassa kaikki jos uskaltavat tunnustaa. Minusta myös C-mersussa on paljon hyviä ominaisuuksia, jotka lyövät Passatin kuten tässäkin testissä todetaan, mutta Mesen hinta Suomessa on karmea. Kannattaa muistaa se, että testiautoilla ei Saksassa ole sellaisia merkittäviä hintaeroja kuten Suomessa on! Suomessahan hinnoittelu on kummallista ja verotus vääristää sitä entisestään.
Testitulokset riippuvat täysin siitä mitä ominaisuuksia painotetaan. Tilojensa puoleen Passat on noista ylivoimainen, jos se on valintakriteerinä niin nuo muut eivät tule kyseeseen. Toisaalta esim. yhtä tilava Mondeo on ajettavuudeltaan parempi kuin Passat, edelleenkin vaikka se on jo vanha. Jos taas ajo-ominaisuudet Saksan olosuhteissa ratkaisevat, niin BMW lienee paras autobaanalla ja mutkaisilla maanteillä eikä MB jää siitä paljoa ainakaan omien kokemusteni mukaan. Suomessa voi toki miettiä, miten olennaista on se miten auto käyttäytyy +140 km/h nopeuksissa. Suomessa Passat on hinnoiteltu ulos kilpailusta perheautoluokassa jos hintaa käytetään vertailutekijänä kuten Autobildissä on tapana, Saksassa sen hintaero esim. vastaavaan Vectraan on vain noin 2000 euroa, mutta Suomessa vastaavilla varusteilla jo 5000. Tässä tulee testituloksestakin jo aika merkittävästi erilainen.
Omissa painotuksissani vaikuttavat selkeästi ajo-ominaisuudet, mukavuus / ergonomia (näihin vaikuttavat myös varusteet), äänettömyys, sopivuus minun tarkoitukseeni, ulkonäkö ja hinta. Minun vertailussani ranskalaiset eivät koskaan ole pärjänneet huonosti, vaikka läheskään aina valinta ei ole osunutkaan niihin. Fordit ovat myös korkealla, koska ne ovat ohjaukseltaan ja perusajettavuudeltaan hyviä. Voisin ostaa myös esim. Mazda 6:n joka on todella hyvä ajaa ja edullinen ominaisuuksiinsa nähden, jos se vain olisi äänettömämpi.
Tätä lisää. Se on kivaa kun joku vetää palon nenäänsä oikein kunnolla autotestin takia.
Uusi Passat on tuoreeltaan tullut jumboksi vertailussa, jossa ykkössijan nappasi BMW 320d. Väliinputoajat olivat sitten Audi A4 ja Mersu C-sarja. Oikea päätös: Bemarin minäkin noista ottaisin.
Hohhoijaa...
Niin, Antsa-Simppa, tämänhän voisi otsikoida myös "BMW todettiin vahvimmaksi". Mutta, eeeeeei, sehän olisi positiivinen tapa.
Nettiin oli ilmestynyt lyhyt yhteenveto ao. vertailusta. Vertailuun osallistuneista VAG-tuotteista Audiin oli valittu 16-venttiilinen diesel, jota kehuttiin, kun taas Passatissa oli vanhempi samantehoinen 8-venttiilinen. Passatin sanottiin hävinneen moottorinsa takia, muuten auto oli mukava ja tilava. Olisi mielenkiintoista siirtää Audin moottoripisteet Passatille, jolloin näkisi, miten se menestyisi uudemmalla moottorilla.
Mielenkiintoni on puhtaasti akateemista, en omista mitään vertailussa olevista merkeistä - eikä ole suunnitelmissakaan vaihtaa autoa.
Moi
Minusta tuo vertailu osoitti että ihan normaali, joskin kalliinpuoleinen perheauto on samalla tasolla "premium" merkkien kanssa, mainittakoon myös kun täällä joku mainitsee aina siitä että "parempia" autoja ei saisi verrata "normaaleihin", että VW on selkeästi suuntaamassa siihen "premium" sarjaan joten se on aivan oikeassa paikassa, hinnatkin alkavat olla kohdallaan, uusi Golf GTI (se 200hv) lisäherkuilla maksaa jo 50000.