Keskikokoiset tila-autot kuudelle

4 kommenttia

Kävipä sitten niin, että 5-paikkainen auto ei kohta enää riitäkään. Tila-autoa ollaan siis etsimässä, mutta kun budjetti on rajallinen, täytyy ainakin lähteä vähän pienemmästä päästä liikkeelle (vaikkakin esim. Grand Voyager olisi varmasti riittävän tilava...).

Eli kaipaisin käytännön kokemuksia siitä, miten 2 aikuisen ja 4 lapsen kuljettaminen keskikokoisilla tila-autoilla onnistuu. Lapsien koko ei ole ongelma, koska vanhinkin on vasta 5-vuotias, joten takimmaisen penkin tilavuus ei ole se kaikkein ratkaisevin asia. Jonkunlaiset (pienet) lastenvaunut olisi hyvä saada kyytiin - mökkireissuilla ylimääräiset nyssäkät kulkevat kyllä vaikka kattoboksissa. Sellainen arkielämän käytettävyys olisi kuitenkin tärkeää, jottei päiväkotiin lähdöistä ym. arkirutiineista tulisi aivan hirveää säätöä. Alkuvaiheessa miehitys autossa olisi todennäköisesti sellainen, että edessä on kuski sekä vauva kaukalossa, keskirivillä toinen aikuinen ja 2 lasta ja takimmaisella rivillä 1 tenava.

Tällaisia poimintoja olen taulukkojen ja kylmien tyyppien avulla tehnyt:

Honda FR-V: Ei käy, suurinkin lapsista on mielestäni liian pieni matkustamaan edessä naama menosuuntaan, eikä etumatkustajan turvatyynyäkään saa kytkettyä pois.

Mazda 5: Keskirivin keskipaikka näytti epäilyttävältä - miten mahtaisi takapenkille sopia muutaman vuoden päästä kolme korokeistuinta vierekkäin? Ja se turvatyynyn poiskytkentä taitaa myös puuttua.

Opel Zafira: Turvatyynyongelma edelleen. Lisäksi takimmaiselle riville kulkeminen vaatii koko keskipenkin siirtämistä - ei onnistu, jos käytössä on turvaistuin selkä menosuuntaan. Omituinen suunnitteluratkaisu, etten sanoisi virhe.

Peugeot 307 SW: Halvin vaihtoehto, mutta miten lie toimii oikeasti? Tässä kaipaisin nimenomaan niitä käytännön kokemuksia takimmaisten penkkien käytöstä.

Renault Grand Scenic: Confort-versiona fiksuja varusteita lapsiperheelle, mutta mitenkäs se paljon haukuttu ohjaus... No, tilojahan olin tässä kyselemässä, ajettavuus selviää sitten kun kokeilee.

Toyota Corolla Verso: Tavaratila tuntuu jäävän kovin pieneksi? Lisäksi jossakin kuulin, että pienikokoisen on vaikea löytää hyvää ajoasentoa, penkki painaa reisiä. Akuutti kysymys sikäli, että puoliso on alle 160 cm pitkä.

Volkswagen Touran: Kylmien tyyppien perusteella hyvinkin tilava, mutta tässä tökkää lähinnä hinta. 1.6 FSI on kuulopuheiden mukaan aika kylmä, 66 kW diesel kuulostaa kohtalaisen mopolta ja kalliimmat dieselit maksavatkin sitten ihan maltaita.

Muut vaihtoehdot ovatkin sitten käytettyjä, ja toki sellaistakin täytyy harkita. Mutta, mitäs kommentteja ja etenkin kokemuksia näistä edellämainituista?

  
  • Itselläni on Zafira joten tarkennanpa listattuja tietoja.
    Zafiraan saa ns. transpondervastaanottimen, joten transponderilla varustettu istuin voidaan sijoittaa apukuskin paikalle. Huollossa voitaneen myös estää apukuskin turvatyynyn toiminta.
    Jos takimmaisen penkkirivin istuimet ovat käyttöasennossa, voi sinne mennä taittamalla keskirivin istuimen selkänojaa - onnistuu ainakin siltä puolelta, jonne ei ole turvaistuinta asennettu.
    Taimmaisen penkkirivin käyttöasentoon saaminen edellyttää kyllä keskirivin penkkien siirtämistä - voi kyllä onnistua turvaistuinta irrottamattakin - riippuen turvaistuimesta, Opelin oma turvaistuin ainakin taittui sen verran että tuo onnistui.
    Taaimmaisen penkkirivin istuimelle voi mennä myös takaluukun kautta jos vain toinen on käytössä. Riippuu tietysti hieman siitä paljonko ja millaista tavaraa on lastattuna.

      
  • Rellun ohjaus on tavallisessa ajossa ihan hyvä ja alusta on suunniteltu enemmän mukavuuspainotteiseksi kuin joissakin kilpailijoissa. (Tuskin kukaan noista autoista kilpa-autoa suunnitteleekaan.) Ohjaus voi korkeintaan tuntua aluksi hieman omituiselta pitkissä mutkissa (esim moottoritien rampit), mutta tunto sinänsä on ihan hyvä niin kesä- kuin talvikelilläkin.

    Tilat riittävät ja vaunut tai rattaat mahtuvat 6 hengen miehitykselläkin. Noista mainituista autoista uskoisin ainakin Pösön ja Toyotan karsiutuvan nimenomaan tässä vaiheessa ellei halua vaunuja suksiboksiin tunkea.

    Sellainen varoitus on mainittava, että Rellussa takimmaiseen riviin ei saa periaatteessa sijoittaa koroketta suurempaa turvaistuinta. Voi tosin olla, ettei muissakaan edes mahtuisi.

    Mitä taas tulee vauvan sijoitukseen, niin selkä menosuuntaan matkustavat sijoittaisin keskiriviin siitä huolimatta, että turvatyynyn saa kytkettyä pois päältä.

      
  • Kiitoksia kommenteista! Ajateltiin yrittää pärjätä kevyillä matkarattailla, ei siis täysikokoisilla hyökkäysvaunuilla (kumma miten sitä katraan kasvaessa oppii tulemaan toimeen vähemmillä tilpehööreillä), joten siinä mielessä Peugeot ja Toyota pysyvät ainakin toistaiseksi kisassa mukana. Ja varmasti siihen Renaultin ohjaukseenkin tottuisi, vaikka ero voikin olla melkoinen kun vertaa nykyiseen Focukseen.

    Mitä lasten sijoitteluun tulee, niin olen ihan samaa mieltä siitä, että turvallisin paikka ei ole edessä. Toisaalta taas meillä tilanne on ainakin jonkin aikaa aika mielenkiintoinen, vauvan lisäksi meillä on syksyllä 5-, 3- ja 3-vuotiaat (ja silmäpussit varmaan polvissa asti). Pienen vauvan sijoittaisi mielellään samalle riville aikuisen kanssa, mutta toisaalta kukaan isommista tenavista ei ole vielä niin iso, että voisi matkustaa etupenkillä naama menosuuntaan, ja vielä toisaalta he alkavat olla jo niin isoja, ettei selkä menosuuntaan matkustaminen välttämättä oikein miellytä. Suo siellä, vetelä täällä.

      
  • Jos tuo pienehkö tavaratila 7-hengen kuormalla on ok, niin valitsisin ehdottomasti Toyota Corolla Verson. Käytin edellistä Versoa ilman mitään korjauksia erittäin raskaassa ammattiajossa 90 tkm. Uudistettu malli on varsin hyvän näköinen ja erinomainen ajettava. Jälleenmyyntiarvo lienee luokkansa paras. Moottorikokona sopiva on 1,8 litrainen bensa tai kaikki dieselmoottorit.

    Ajoin myös uutta Renault Grand Sceniciä. Se on kokonaisuutena myös erinomainen vaihtoehto, mutta kokemukseni Renault Meganen laadusta pudottavat sen armottomasti listalta pois. Työsuhdeautoksi se käy, mutta omilla rahoilla ei kannata pelleillä jälleenmyyntiarvon ja mahdollisten vikojen kanssa.

    Kaverini päätyi vanhana Renault-miehenä Sceniciin 1,6 litraisella moottorilla; sopii vain toivoa, että se kestää seuraavat kymmenen vuotta hänen käytössään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit