Se alkoi Volvosta. Volvolla tajuttiin, että auto tarvitsee uuden muotokielen loppuunkalutun laatikkomuotoilun seuraajaksi. Palkattiin britti Peter Horbury luomaan Volvolle uusi muoto. Lopputulosta ei voinut kutsua onnistuneeksi, mutta ainakin se oli uusi ja tuore, ja sitä Volvo noudattaa vieläkin.
Monet muutkin itseään parempana automerkkinä pitävät ovat viime vuosina panneet muotonsa uusiksi. Audi on muuttunut radikaalisti, joskin niin vähittäin, että mistään vallankumouksesta ei voi puhua. Audi on kuitenkin luonut nahkansa ilman muotoilun kriisiä. Erityistä kiitosta ansaitsee suuri, ammottavan kidan kaltainen "grilli".
Cadillac jätti 2000-luvun alussa taakseen jo 70-luvulta periytyneen vanhusdesigninsa. Uusi teräväkulmainen muoto ei suuresti hurmaa, joskin tuleva CTS on jo onnistunut. Rohkeaa ja omaperäistä kuitenkin. Muotojen takana jälleen britti.
BMW astui uuteen muotoilun aikakauteen parjatun Chris Bangle'n ( jenkki ) johdolla. Alussa kritiikkiä tulvi kokonaisten nettisivustojen täydeltä. Nyt aallokko on rauhoittunut ja BMW myy ennätyslukuja. Vaikea tosin sanoa vetääkö myynti Banglen ansiosta vai hänestä huolimatta. Joka tapauksessa esimerkiksi aluksi kritisoitu 5-sarja on istunut jo monen - myös allekirjoittaneen - silmään. Rumia ovat toki 3-sarja ja erityisesti 1-sarja. Ongelmaa voidaan lievittää valitsemalla musta väri ja jättimäiset aluvanteet.
Myös Lexus tajusi, ettei sen epämääräinen ja epädynaaminen linja ole omiaan houkuttelemaan ostajia. Parisen vuotta sitten saimme uuden GS:n, joka viesti Lexuksen uudesta tyylistä. Puhdaslinjaista ja eleganttia, joskin hieman raskasta.
Viimeisin esimerkki vanhan muotokielen kaatopaikalle kärräämisestä on Jaguar, tuo oikea perinteiden linnake. Konsepti C-XF viitoittaa tietä Jaguarin uusille kasvoille ja itseasiassa kokonaan uudelle muodolle, joiden turvin aristokraattinen automerkki tuodaan 2000-luvulle. Ensimmäiset merkit näyttävät lupaavan hyvää. Konsepti on häikäisevän hyvännäköinen ja vaikka tuotantoversio takuuvarmasti onkin vaatimattomampi, ollaan kuitenkin oikeilla jäljillä.
Entäs sitten Mersu? Se on mainostanut takalaseissaan että "maailma tarvitsee esikuvia". Näin varmasti onkin. Myös Mersu tarvitsee nyt esikuvia ja tässähän jo mainitsimmekin muutaman esikuvan siinä suhteessa, että on löydyttävä älyä ja rohkeutta ulkoiseen uudistumiseen. Mersu on keulansa puolesta jämähtänyt jonnekin vuoteen 1990. Esimerkiksi uuden C-sarjan keula olisi 15 vuotta sitten ollut ihan räyhäkäs, mutta tänään tuo Opel Astrasta kopioitu look saa yleisön lähinnä pyörittelemään epäuskoisena päätään.
Mersu on kyllä kiitettävästi uudistunut keulailmettä lukuunottamatta. Muodot ovat notkistuneet, nuorentuneet ja saaneet sporttisuutta. Erityinen kiitos CLS-mallille. Kuitenkin on ollut koomista nähdä, miten näihin uusiin muotoihin on liimattu tuo mainittu vuoden 1990 keula jostain C-sarjan edeltäjästä.
Mersulle olisi monia muita merkkejä helpompi tehdä totaalinen kasvojenkohotus. Sillä on brändinsä tukena tähti, joka auttaa merkittävästi auton tunnistamisessa. Täten muodot voivat uudistua radikaalistikin tunnettavuuden silti kärsimättä käytännössä lainkaan. Veikkaankin, että lähivuosina Mersu tekee volvot, bemut ja jaguarit - eli suorittaa läpi mallistonsa uuden muotokielen esittelyn. Nykyinen tylsimysmaski on loppuunkaluttu, joten Mersulla ei ole vaihtoehtoja. Mersuhan on jo ymmärtänyt puuttua laatuongelmiinsa ja nyt se ilmoittaa tavoittelevansa Toyotan laatutasoa. Miksei se kaupallisena yrityksenä tajuaisi välttämättömäksi uudistaa myös ulkoisen kuvansa 2000-luvulle sopivaksi? Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, että esikuva alkaa ottaa esimerkkiä todellisista esikuvista.
Asiallinen lausunto.
Ja todettakoon vielä se, että keula on kuin Opel Astra G-korista, joka esiteltiin joskus 02/1998, eli nykyisen Astran keula on sitten mersussa ehkä 2016