Autoa isoäidille

106 kommenttia
24
  • Niinkuin sanoin niin volvo on varmaan ihan jees max.kahdelle ja nuorelle ja terveelle. Auto ei todellakaan sovellu millekään vanhukselle ja kaupunki pyöritykseen.

    Samaa periaatetta käytän minäkin tuossa sisätilojen mitoituksessa.
    Pituutta löytyy tasan 180cm ja painoa tuommoset 80-83kg en siis ole mikään "rumpumaha". S60 etupenkin kun laitan itselleni hyväksi niin sinne taakse ei mahdu enää samanlainen ihminen. Takapenkille on hankala istuutua mataluuden ja katon kaarevuuden takia ja jalkoja ei mahdu nostamaan lattialle ilman että joutuu survomaan ne ensin etupenkin toppauksiin, helpommin ko.suoritus onnistuu monissa paljon pienemmissäkin autoissa. Etutilat taas ovat ihan loistavat volvossa ja penkin ovat yhdet parhaista mitä ns.normaali autoissa on.

      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 21:44 Ryne kirjoitti
    Niinkuin sanoin niin volvo on varmaan ihan jees max.kahdelle ja nuorelle ja terveelle. Auto ei todellakaan sovellu millekään vanhukselle ja kaupunki pyöritykseen.

    Samaa periaatetta käytän minäkin tuossa sisätilojen mitoituksessa.
    Pituutta löytyy tasan 180cm ja painoa tuommoset 80-83kg en siis ole mikään "rumpumaha". S60 etupenkin kun laitan itselleni hyväksi niin sinne taakse ei mahdu enää samanlainen ihminen. Takapenkille on hankala istuutua mataluuden ja katon kaarevuuden takia ja jalkoja ei mahdu nostamaan lattialle ilman että joutuu survomaan ne ensin etupenkin toppauksiin, helpommin ko.suoritus onnistuu monissa paljon pienemmissäkin autoissa. Etutilat taas ovat ihan loistavat volvossa ja penkin ovat yhdet parhaista mitä ns.normaali autoissa on.


    Mitenkäs sitten on ajoasentosi laita? Jos takapenkille ei mahdu istumaan, niin taitaa ajoasentosi olla jopa vaarallinen muulle tieliikenteelle.

      
  • Nimenomaan! Epäilen entistä vahvemmin, että Rynen ajoasento ei ole oikeaoppinen. Itselläni tuota vartta on - kuten todettua - 187cm, eikä S60:n penkkiä tarvitse säätää lähimainkaan taka-asentoon.

      
  • Ja turhaan Ryne takerrut siihen kaupunkipyöritykseen. Ensimmäisen viestin perusteella mummo tarvitsee auton, joka on hyvä ajaa nimenomaan maantiellä.

      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 15:04 Disukka kirjoitti
    Niin, unohtuipa mainita, mutta se on mainittu aiemminkin tässä ketjussa, nyky CorollaGolfFocusAstra -kokoluokka ei tosiaankaan ole mitään pikkuautoja vaikka joku vielä muistelee niin. Esim. uusin Corolla on yhtäsuuri sisältä kuin Avensis lukuun ottamatta korin pituutta, jossa se on 10cm lyhyempi(takatilat) kuin myös akselivälikin on. Tämän kuulin automyyjältä viimeviikolla.
    Varmaankin kaikki em. autoista ovat yhtäisoja kuin joku vanha 9000 Saappi 90-luvun alusta tai 240 sarjan Volvot. Esim. Corsa, Polo, Micra, C2,C3, Clio, Yaris eivät nekään ihan pikkuautoja enää ole. Mallistoihin on tullut monella merkillä uusia malleja näiden alapuolellekin. Painokin on jo noissa hyvän matkaa yli tonnin.



    Kyllähän Saab 9000 on selvästi mainitsemasiasi esimerkkejä isompi.

      
  • Lainaus:
    19.02.2007 klo 17:35 kenesis kirjoitti

    En edelleenkään voi kuin ihmetellä tätä tilakysymystä. S60 kahden hengen auto??!! Mitä siellä takapenkillä oikein pitää mahtua tekemään, että se on "täysmittainen"? Vatsalihasliikkeitä? Ojentamaan jalat suoriksi eteenpäin? Tanssimaan?




    jep, samaa mieltä. näitten +190cm jotka asuvat auton takapenkillä kannattaisi varmaan harkita isompaa autoa. niitä on aika isoja olemassa :wink:
    naurettavaa tehdä siitä joku miinus jollekkin automallille jos taakse ei mahdu iso ihminen matkustamaan herroiksi.
    tuskin näitä tavallisia autoja suunnitellaan ensisijaisesti kaksimetrisille sopiviksi, varsinkaan takatiloja?


    [petos muokkasi tätä viestiä 20.02.2007 klo 15:42]
      
  • "Wanha 9000 Saappi tarvis vaihtaa johonkin uudempaan ja pienempään."

    Jokunen hyvä vinkki täällä jo tulikin, kuten tuo vyötärölinjan korkeus suhteessa muuhun autoon. Jos auto saa olla saappia pienempi, niin ei sitä S60 kannata ehkä ensimmäiseksi tuputtaa. Mutta mennäänpä tuota vaatimuslistaa ..

    -Pienikokoinen ihminen
    -Helppokulkuisuus tarpeeksi korkea, mutta ei liian korkea maasturi


    Nämä ymmärtäisin kulkevan jossain määrin käsi kädessä, eli haetaan sellaista "ryhdikästä ajoasentoa". A3 ja C4 eivät tosiaan mitään erityisen korkeita autoja ole, jos eivät sitten kaikki ns. tila-autotkaan (koe-istuttu mm Honda Jazz joka täyttää em vaatimukset, varmaan myös esim MB A). Entäpä joku uusi ns. cross over -malli?. Oleellista lienee millaiset penkin säädöt ovat suhteessa peruskorkeuteen. Focuksen wagoniin ei esimerkiksi mielestäni tarvitse laskeutua niinkuin vaikka tuohon A3:en - mutta silti A3:sta löytyy hyvät penkin säädöt.

    -Automaatti pitää olla

    Tämä rajaa kulkineita suhteellisen tehokkaasti. Sehän tietysti vain helpottaa valintaa.

    -Suht. uusi ellei ihan uusi
    -20-30k eur


    Edelliseen liitettynä nämä yhdessä sanelevat jossain määrin kokoluokan ja iän.

    -Helppokäyttöisyys
    -Toimivuus
    -Mukava matka-ajo


    Nämä jos mitkä ovat eniten mielipide-asioita. Mutta tietysti karvalakkivarusteinen voi olla pidemmän päälle toimivampi (ja helpompi käyttää) kuin runsaasti elektroniikkaa omaava. Ja hieman isompi, tukevampi auto parempi matka-ajoon kuin pienempi.

    -Metalliväri mielellään punainen
    -parkkitutkat


    Nämä uskoisin löytyvän jokaiseen malliin. Toisiin kalliimmalla, toisiin halvemmalla. Käytetyssä saa jo sitten sattua sopivasti kohdalleen, että myös muut ominaisuudet täsmäävät.

    Sitten ne vaihtoehdot. Em kohdat täyttäen ja lisävarusteet rajaamalla löytää mm seuraavat uudet. Mm. jenkit olen jättänyt pois, sekä jonkun verran eri varustelu- ja moottoriyhdistelmiä ..

    Audi A3 CC 1.6 Attr. Plus A, 29 610 EUR
    Citroën C4 1.6i Excl. Berline A, 24 000 EUR
    Citroën C4 1.6 HDi Excl. Ber. A BMP, 24 900 EUR
    Citroën C5 2.0i Excl. Berline A, 29 990 EUR
    Citroën Xsara Picasso 2.0i A, 23 290 EUR
    Ford Focus 1.6 Trend A 3d, 22 000 EUR
    Ford Focus 1.6 Trend A Sedan, 23 400 EUR
    Ford Focus 1.6 Trend A Wagon, 23 700 EUR
    Ford Focus C-MAX 1.8 Trend CVT-A, 27 380 EUR
    Ford Fusion 1.6 Ghia 5ov A, 22 740 EUR
    Honda Civic 1.8i 4D Comfort A, 25 250 EUR
    Honda Jazz 1.4i LS CVT, 20 300 EUR
    Kia cee'd 1.6 EX HB 5ov A, 22 490 EUR
    Kia Magentis 2.0 LX A, 27 290 EUR
    Mazda3 1.6 Sedan 75 Year Ed. A, 25 300 EUR
    Mazda6 2.0 75 Year Ed. A, 28 700 EUR
    Mercedes-Benz A 150 3d A, 27 810 EUR
    Mercedes-Benz A 150 5d A, 29 360 EUR
    Nissan Primera 1.8 XE 5-ov. Sp.Deck A, 25 190 EUR
    Opel Astra 1.6 Enjoy 5ov A, 23 200 EUR
    Opel Astra 1.6 Wagon Enjoy A, 24 200 EUR
    Opel Meriva Enjoy 1.6 Twinport A, 23 900 EUR
    Peugeot 307 Premium 1.6 5ov A, 25 100 EUR
    Peugeot 307 SW Olympia 1.6 A, 26 640 EUR
    Renault Laguna Break 2.0 16V Confort A, 29 100 EUR
    Renault Mégane Break 1.6 16V Confort A, 26 100 EUR
    Renault Modus 1.6 16V Confort A, 21 400 EUR
    Renault Scénic 1.6 16V Confort A, 28 400 EUR
    Skoda Octavia 1.6 Elegance A, 27 390 EUR
    Skoda Roomster 1.6 16V Comfort A, 22 590 EUR
    Toyota Corolla 1.6 Terra 4ov MM A 2007, 23 760 EUR
    Toyota Corolla 1.4 D Sol 4ov MM A 2007, 28 530 EUR
    Toyota Corolla 1.6 Sol Wagon A, 25 970 EUR
    Volkswagen Golf 1.4 TSI Comf. DSG A 3ov., 28 080 EUR
    Volkswagen Golf Plus 1.6 Comfortline A, 26 440 EUR
    Volkswagen Jetta 1.6 Comfortline A, 27 820 EUR

    Tässä oli etupäässä vain malliston "normaalihinnat", nyt on monilla merkeillä tarjouskampanjaa menossa. Itse tsekkaisin noista ainakin seuraavat: C4 (HDi), Xsara Picasso, Focus, Focus C-Max, Jazz, Ceed/Magentis, Mazdat, A150, Primera, Meriva, 307, Modus, Octavia, Roomster sekä Golf Plus.

    Monissa malleissa on hyviä puolia, esim C4 HDi tuossa ryhmässä mahtava kone, Jazz todella vahva halvimpaan hintaansa nähden, Ceedin takuu, Primerassa vakiona peruutusKAMERA, Modus suosittu mm taksina, Golfin saisi DSG-vaihteistolla jne.

    Käytettynä tulee mieleen erityisen vahvana ainoastaan Saab 9-3, jos Saabista on tykätty. Autotalli.comista löytyy tällä hetkellä 49 automaattimallin 9-3:a. Vuosimallit 2001-, mutta kilometrejä monessa tietysti paljon ja vähemmän ajetut hintansa puolesta kalliimpia, mutta kannattaa mielestäni tarkistaa. Useita tuollaisia 100tkm ja vajaat ajettuja oli tuohon 20+ kEUR luokkaan.

    Lopullinen pointti oli kai se, että vaihtoehtoja kyllä riittää. Noista täytyy vain alkaa raakata mieleistä ja käydä kokeilemassa. Mummoja kun on monenlaisia, oman tyttäreni isoäitikin kun täytti viime vuonna 50 ja meinasi hommata moottoripyörän :smile:

    [MagicMike muokkasi tätä viestiä 20.02.2007 klo 22:57]
      
  • No missä minä olen sanonut säätäväni sen taka-asentoon? Sanoin että on ihan paska auto auto takatilojen suhteen vaikka edessä ei istuisi minua(180cm) pidempi ihminen. #&%£$!* mitä urpoja! Ottakaa ne volvolasit päästä ja käykää katsomassa vaikka Ford Fiestan jalkotiloja, ovat isommat kuin tuossa saatan volvon kopissa mikä ei käänny kuin lentokentällä. On se vaan näköjään vaikea tajuta ostaneesa 40te euron mopoauton, vituttaisi minuakin.

      
  • Jaa, minä olen kyllä istunut entisen pomoni S60 takapenkillä ihan mukavasti. Minulla mittaa 180 cm, pomolla about saman verran.

    Kävin koeistumassa (en todellakaan ostotarkoituksessa) Jaguarin XJK:ta (tai jotain). Hirveän matala oli ja takapenkille ei mahdu kuin 2 alaraaja-amputoitua kääpiötä. Fiestaankin mahtuu paremmin. Mahtaa Jagen ostajia harmittaa kun ostivat tuollaisen mopon. Hintalapussa luki muistaakseni 120 000 euroa. Huhhuh.

      
  • Volvon S60 takatilat ON SURKEAT. Se on kahden hengen auto. Vaikka polvet saisikin mahtumaan kun pyytää edessä olevaa vetämään penkkiään riittävästi eteenpäin, niin pää ottaa kattoon takana kiinni. Minä itse istuin Vantaalta Lohjalle ja Takaisin ja pää hakkaa kattoon koko matkan. Jos jätkän pää ei ota kattoon kiinni takana, ei se jätkä ole 180cm!! tai sitten sillä on selässä paha skolioosi sekä ryhtivika ja hän ei istu suorassa. Kannattaa 180cm kaverin jolla pää ei osu kattoon S60 takapenkillä, mennä lääkäriin tarkistuttamaan selän luusto ja lihakset.
    S60 on hyvä auto esim. nuorelle parille jolla ei ole lapsia, mutta on rahaa. Volvoon ei saa esim lastenrattaita mukaan purkamatta niitä päreiksi.'
    Samoin auto sopinee jollekin yksin ja paljon taajaman ulkopuolella ajavalle myyntitykille. Ja joka ajaa paljon matka-ajoa, suoraan ajettaessa auto on ihan hyvä.
    Meillä oli töissä Pomolla kaksi S60:tä. 2003 mallissa uusittiin alle 60000km :n niveliä. Jälkimmäinen 2005 T malli oli parempi, mutta siitäkin oli aina etuspoileri solmussa kun Bossi täräytti sen aina kanttareihin tai hidastustöyssyyn. Autossa oli aika pieni maavara sporttialustan vuoksi.
    Parkkipaikoilla, peräkärrynkanssa (surkean pienet peilit, kulmia ei näe, etupyörät ei käänny tarpeeksi jne.), ahtaissa kaupunkikujissa ja koloissa S60 on painajainen käänneltävä.
    Mikä muuten siinä on että jos otetaan vaikka mikä tahansa isompi, akseliväliltään pidempi pakettiautokin, niin nekin kaikki kääntyy paremmin??
    Nuoruudessa ajoin aikanaan kiinteistöhuoltoyhtiössä kankeaa 702 NelivetoTurbo Valmet traktoria (hidas pakilla, huono kääntymään) lumitöissä, kun ekan kerran ajoin sitten pomon S60 volvoa niin ekana tuli heti nuoruus ja Valtteri 702 mieleen..

    Yleensä S60 saa vain ruuhkan aikaan tyhjälläkin parkkipaikalla, kun se pitää ajaa niin monta kertaa edestakasin ruutuun kun ei käänny niin ei käänny. Toinen eniten ÄRSYTTÄVÄ havainto koskien S60 volvoja tulee tässä; Joka hemmetin kerta ne on pysäköity parkkiruutuihin vinoon tai peittäen muuten 1,5 ruutua parkkipaikoilla. Minä kyllä tungen omani varmasti tämmöisen viereiseen ruutuun vaikka peilit käännettynä viiden sentin päähän volvon kuskin ovesta, en tiedä miten Volvomies menee autoonsa, EIKÄ KIINNOSTA minua! Onhan siinä apumiehen ovet vielä vapaina... Ei ole Volvokuskiakaan paljon kiinnostanut miten on sen autonsa jättänyt!

      
  • Hyvä Ryne toi Fiesta vertaus! Tyttöystävällä on muuten 2005 mallin 1,3 Fiesta, sinne mahtuu oikeasti paremmin taakse kuin Ex pomon(EX=Pomo sai potkut..) Ex S60 Volvoon. Auto myös kääntyy paremmin... Tehoa voisi olla lisää!
    :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    21.02.2007 klo 10:52 Ryne kirjoitti
    No missä minä olen sanonut säätäväni sen taka-asentoon? Sanoin että on ihan paska auto auto takatilojen suhteen vaikka edessä ei istuisi minua(180cm) pidempi ihminen. #&%£$!* mitä urpoja! Ottakaa ne volvolasit päästä ja käykää katsomassa vaikka Ford Fiestan
    jalkotiloja, ovat isommat kuin tuossa saatan volvon kopissa mikä ei käänny kuin lentokentällä. On se vaan näköjään vaikea tajuta ostaneesa 40te euron mopoauton, vituttaisi minuakin.



    Nää on kyllä hauskoja viestejä, joissa käsitellään sisätiloja. Tuulilasin palstalla joku väitti uutta S80:stä mopoautoksi. Aika huvittavaa, kun itse ajan toistaiseksi sellaisella.

    Tuntuuko kuin vanne kiristäisi päätä? Näetkö pieniä vihreitä miehiä? Niin, ja en todellakaan aja S60 vollella, mutta sellaisen JA Corollan omistaneena minulla on tarpeeksi kokemuspohjaa kumota tuo sinun kirjoittamasi sonta. Fiestasta ei ole kokemusta, mutta tarjonnee sitten ilmeisesti hurjasti tilaa hintaansa nähden? Pitänee käydä katsastamassa, kun se kerran on niin helevetin iso.

    Ps. Ei ole muiden vika, jos sinulla on vain Corolla. Itsekin Corollan kauppakassina omistaneena tiedän varsin hyvin sen kipon ominaisuudet. Ei sinun silti tarvitse vihaasi muihin purkaa. En minäkään muita automerkkejä tai kuskeja hauku ilman mitään perusteita. Mielestäni tuon sinun viestisi kaltaiset purkaukset osoittavat lähinnä huonoa itsetuntoa.

    Edit: Tuulilasin palstaa selatessahan selvisi, että nimimerkki "Tumo" väitti S80 vollessa olevan Yariksen tilat. Kyseinen kaveri ajelee "Rynen" tapaan Corollalla. Ettei vaan olisi sama kaveri provoillaan asialla?

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 21.02.2007 klo 14:59]
      
  • Selkärankani on terve, mutta silti mahdun S60:n takapenkille sekä fyysisiltä mitoiltani, että egoltani.

    Muuten autosta saa olla mitä mieltä vaan, mutta selvästi mitattavista fyysisistä ominaisuuksista ei kannata kirjoittaa soopaa.

    Itse en ole koskaan Volvoa omistanut, enkä näillä näkymin tule omistamaankaan. Laaduntarkkailu vuotaa liikaa maanantaikappaleita maailmalle. Kääntösäteen suuruus on totta, mutta itseäni se ei kyllä juurikaan häiritse, kun ei tule kauheasti kaupungissa kurvailtua.

      
  • Mummolle aito letukka ...Chevrolet Matiz :wink:
    Kannattaisin minäkin tuollaista Corolla, Mazda3, Skoda Octavia linjaa kokoluokan suhteen...ovat nykyään isoja autoja. Itseasissa pienemmätkin ovat yllättävän vakaita ja turvallisia esim. Yaris. Takakontti vaan on tuossa kokoluokassa jo aika pieni. Tila-autoa mummeli tuskin tarvitsee ellei lapsenlapsia ole usein kyydittävänä enemmälti.

      
  • Tämän Disukan herkimpien tunteiden ilmaisun innoittamana piti oikein käydä kokeilemassa. Tulipa kerrankin istuttua, edes hetki, oman auton takapenkillä.

    Lainaus:
    21.02.2007 klo 13:50 Disukka kirjoitti
    Volvon S60 takatilat ON SURKEAT. Se on kahden hengen auto. Vaikka polvet saisikin mahtumaan kun pyytää edessä olevaa vetämään penkkiään riittävästi eteenpäin, niin pää ottaa kattoon takana kiinni. Minä itse istuin Vantaalta Lohjalle ja Takaisin ja pää hakkaa kattoon koko matkan. Jos jätkän pää ei ota kattoon kiinni takana, ei se jätkä ole 180cm!! tai sitten sillä on selässä paha skolioosi sekä ryhtivika ja hän ei istu suorassa. Kannattaa 180cm kaverin jolla pää ei osu kattoon S60 takapenkillä, mennä lääkäriin tarkistuttamaan selän luusto ja lihakset.


    Olen viimeisimmän mittauksen mukaan 184 cm pitkä. Kuljettajan istuin, siis omani, on suht'koht Enskan ja Hanskin ohjeiden mukaan säädetty. En siis makaa ajaessani. Takapenkillä (vasen) istuessani polveni ja etuistuimen selkänojan väliin jää käden mentävä väli. Siis 3-5 cm. Polvi siis ei ota kiinni selkänojaan.

    Pääni ei myöskään osu kattoon. Ei sitten millään. Toki S60:n takapenkiltä/lle nouseminen on haasteellisempaa kuin farmarimalliin, katto kaareutuu voimakkaasti. No, ehkä minulla on pieni pää.

    Kävin tosin lääkärintarkastuksessa juuri pari viikkoa sitten. Skolioosista ei ilmennyt havaintoja.

    Voisiko Disukalla olla poikkeavuutta joko reisiluiden pituudessa tai vaihtoehtoisesti hieman sukkulamainen (0) pää? Pään herkkä sisusta toki on kunnossa.

    Mitenkähän tämä liittyy Mummun auton hankintaan? En minäkään hänelle S60:ä suosittele. Joku kompaktimpi ja korkeampi tyyliin Golf Plus voisi olla pätevämpi.

    Yleisesti ottaen tämän palstan keskustelujen taso alkaa olla pohjalla. MatLogin tapaiset kaveritkaan eivät ymmärrettävästi jaksa pitää juttua yllä. Sääli, että Suomessa ei pystytä rationaalisempaan keskusteluun tekniikan asioista. Soromnoo!

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 21.02.2007 klo 21:48]
      
  • Jos mummo haluaa AUTON, niin ei kannata MOPOA ostaa! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    21.02.2007 klo 21:56 JOXA kirjoitti
    Jos mummo haluaa AUTON, niin ei kannata MOPOA ostaa! :sunglasses:


    Nää JOXAn one linerit on kyllä upeita...

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 21.02.2007 klo 22:13]
      
  • No mitäpä tästä simppa tai kukaan muukaan väittelemään, volvon sivuilta kävi ilmi että s60 mitta etupenkistä takapenkin selkänojaan on 847mm ja tuossa simpan ehdottamassa yariksessa jonka mitat löytyvät toyotan sivuilta oli 880mm.Eipähän tarvii väitellä enää siitä onko tuo volvo isompi vai eikö, kun ei kerran mittojen mukaan ole!

    Mitat on otettu etupenkit etuasennossa, voitte varmaan arvata että volvossa tuo mitta käy vielä pienmmäksi kun säätää normaaliksi, nythän ero yarikseen oli reilut 30mm. n.180cm ihminen vie istuma asennossa tilaa 800mm #&%£$!*-polveen, eli volvon penkin pitää olla säädetty tuollaselle 165cm niin tuohon mahtuu. Vaikea päätellä miksi noita ei ole taksissa.

    Simppa osaa myös varmaan kertoa minkä takia minulla pitäisi olla huono itsetunto. Senkö takia että tuolla minunkin "vain Corollalla" saisi esim. 2kpl parivuotta vanhaa s60 volvoa, ei vaan voisi vähempää kiinnostaa tuollaset, minä kun tykkään ajaa autolla enkä niinkään rassata niitä, toisekseen sattuu olemaan elukoita enkä viitsi rääkätä niitä noilla volvon takatiloilla, saattaa nyky yhteiskunnassa joutua vaikka syytteeseen eläinrääkkäyksestä. Joten riisu jo ne volvolasit päästä simppa.

      
  • Ai niin simppa! Suomessa corollalla ajaa varmaan ainakin n.50 000 muutakin kuin minä. Eli sama määrä kuin tuon volvon valmistusmäärä maailman laajuisesti.

    Vastasin vain samalla mitalla kuin nämä sinun kaltaiset räksyttäjät jotka eivät tiedä asioista mitään eivätkä vaidaudu edes selvittämään niitä vaan vastailevat vain mutu tuntumalla. Eikä tunnu sinullakaan paljon tietoa olevan nyky toyotista, vaikka ehkä semmosen oletkin joskus 80-luvulla omistanut. Maailma tuppaa menemään eteenpäin ja asiat kehittyy, tosin ei volvon omistajat sellaisesta varmaan tiedä kun ne on lähinnä mennyt viimeiset 15 vuotta taaksepäin kehityksessä.

      
  • No niin, tämä on sitten mun viimeinen viesti tästä aiheesta.

    Laskin Corollan ("vanha" 5-ov), Yariksen (uusi 5-ov) ja S60:n mittoja Tekniikan Maailman mittauksista. Laskentametodi yksinkertainen: etujalkatila penkin taka-asennossa (eli suurimmillaan) + takajalkatila samassa penkin asennossa (eli pienimmillään).

    Tulokset:
    Corolla: 106 cm + 64 cm = 170
    Yaris: 104 + 65 = 169
    S60: 111 + 63 = 174

    En kommentoi enempää, luvut puhukoot puolestaan.

      
  • Lainaus:
    21.02.2007 klo 23:47 Ryne kirjoitti
    Ai niin simppa! Suomessa corollalla ajaa varmaan ainakin n.50 000 muutakin kuin minä. Eli sama määrä kuin tuon volvon valmistusmäärä maailman laajuisesti.

    Vastasin vain samalla mitalla kuin nämä sinun kaltaiset räksyttäjät jotka eivät tiedä asioista mitään eivätkä vaidaudu edes selvittämään niitä vaan vastailevat vain mutu tuntumalla. Eikä tunnu sinullakaan paljon tietoa olevan nyky toyotista, vaikka ehkä semmosen oletkin joskus 80-luvulla omistanut. Maailma tuppaa menemään eteenpäin ja asiat kehittyy, tosin ei volvon omistajat sellaisesta varmaan tiedä kun ne on lähinnä mennyt viimeiset 15 vuotta taaksepäin kehityksessä.


    Aijaa, missäs olen sanonut sen auton olleen 80-luvulta. Omistamani Corolla oli kyllä uusimman sukupolven (tai nykään toiseksi uusimman) edustaja! Olen tästä kertonut Tuulilasinkin palstalla. Että kyllä sen kipon ominaisuudet tiedän ihan hyvin. Auto oli ihan kestävä, ei nyt kuitenkaan mitenkään poikkeuksellisen, sillä esimerkiksi uutena ostettu 164 TS meni vähemmillä huolloilla! Corolla on ihan ok perusauto, jos pitää päästä mahdollisimman edullisesti, tylsästi ja halvasti paikasta A paikkaan B. Mitää suurempia ominaisuuksia siitä on turha hakea.

      
  • Lainaus:
    21.02.2007 klo 23:39 Ryne kirjoitti
    No mitäpä tästä simppa tai kukaan muukaan väittelemään, volvon sivuilta kävi ilmi että s60 mitta etupenkistä takapenkin selkänojaan on 847mm ja tuossa simpan ehdottamassa yariksessa jonka mitat löytyvät toyotan sivuilta oli 880mm.Eipähän tarvii väitellä enää siitä onko tuo volvo isompi vai eikö, kun ei kerran mittojen mukaan ole!

    Mitat on otettu etupenkit etuasennossa, voitte varmaan arvata että volvossa tuo mitta käy vielä pienmmäksi kun säätää normaaliksi, nythän ero yarikseen oli reilut 30mm. n.180cm ihminen vie istuma asennossa tilaa 800mm #&%£$!*-polveen, eli volvon penkin pitää olla säädetty tuollaselle 165cm niin tuohon mahtuu. Vaikea päätellä miksi noita ei ole taksissa.

    Simppa osaa myös varmaan kertoa minkä takia minulla pitäisi olla huono itsetunto. Senkö takia että tuolla minunkin "vain Corollalla" saisi esim. 2kpl parivuotta vanhaa s60 volvoa, ei vaan voisi vähempää kiinnostaa tuollaset, minä kun tykkään ajaa autolla enkä niinkään rassata niitä, toisekseen sattuu olemaan elukoita enkä viitsi rääkätä niitä noilla volvon takatiloilla, saattaa nyky yhteiskunnassa joutua vaikka syytteeseen eläinrääkkäyksestä. Joten riisu jo ne volvolasit päästä simppa.


    Ja mitä nämä erilaiset mittaukset auttavat? Kuten sanoin, Volvon penkissä on huimasti suuremmat säätövarat kuin Corolla pallissa. Kehotan myös katsomaan kenesiksen viestin tuolla alla.

    Just juu, vertaat käytettyä autoa uuteen? Noh, uuden Volvon hinnalla saisikin sitten kevyesti vaikkapa C5 Corveten. Ja jos ajamisesta tykkäät, Corolla lienee sinulle aivan väärä valinta. Kuten kirjoitin, se on ihan ok peruskiesi muttei yhtään enempää.

    Sinun on ihan turha vedota tuohon Volvo fanaattisuuteen. Minulla on ollut todella monta eri merkkistä autoa (Toytaa, Volvoa, Audia, Mersua jne.). Sitäpaitsi tämä S80 mennee vaihtoon kesällä, kun tod.näk tulee ulkomaankomennus duunista.

      
  • Lainaus:
    22.02.2007 klo 00:11 kenesis kirjoitti
    No niin, tämä on sitten mun viimeinen viesti tästä aiheesta.

    Laskin Corollan ("vanha" 5-ov), Yariksen (uusi 5-ov) ja S60:n mittoja Tekniikan Maailman mittauksista. Laskentametodi yksinkertainen: etujalkatila penkin taka-asennossa (eli suurimmillaan) + takajalkatila samassa penkin asennossa (eli pienimmillään).

    Tulokset:
    Corolla: 106 cm + 64 cm = 170
    Yaris: 104 + 65 = 169
    S60: 111 + 63 = 174

    En kommentoi enempää, luvut puhukoot puolestaan.

    Penkkien korkeus pitäisi vielä tietää.

      
  • No penkkien korkeus on Volvossa=lattialla ja Yariksessa=korkeamalla.

    No onhan ne erihintaisia käytetty volvo ja uusi corolla, mutta toinkin esiin tuolla sen että saisin sen volvon jos parinkin jos siltä tuntuisi, mutta kun ei tunnu. Autoon pitää mahtua turvaistuinta, elukkaa ja olla helppo ajaa ja käyttää, volvon yksikään malli ei noita kriteerejä täytä.

    Voi olla että tuollanen corolla ei ole paras mahdollinen ajaa, mutta ei sitä ole volvokaan suurine kääntöympyröineen ja alusta vikoineen. Heti kun joku eurooppalainen merkki osaa tehdä auton missä ei yksikään hilavitkutin reistaa heti uudesta asti, niin mietin uudestaan tuota merkinvaihtoa, voi vaan tulla jo tuo ajokortin umpeutuminen vuonna 2048 vastaan ennen sitä.

      
  • Lainaus:
    22.02.2007 klo 14:15 Ryne kirjoitti
    No penkkien korkeus on Volvossa=lattialla ja Yariksessa=korkeamalla.

    No onhan ne erihintaisia käytetty volvo ja uusi corolla, mutta toinkin esiin tuolla sen että saisin sen volvon jos parinkin jos siltä tuntuisi, mutta kun ei tunnu. Autoon pitää mahtua turvaistuinta, elukkaa ja olla helppo ajaa ja käyttää, volvon yksikään malli ei noita kriteerejä täytä.

    Voi olla että tuollanen corolla ei ole paras mahdollinen ajaa, mutta ei sitä ole volvokaan suurine kääntöympyröineen ja alusta vikoineen. Heti kun joku eurooppalainen merkki osaa tehdä auton missä ei yksikään hilavitkutin reistaa heti uudesta asti, niin mietin uudestaan tuota merkinvaihtoa, voi vaan tulla jo tuo ajokortin umpeutuminen vuonna 2048 vastaan ennen sitä.



    Juu, vertaa vaan uutta autoa käytettyyn. Se on aivan eri asia. Voithan tietenkin verrata uutta tojoa vaikkapa vuoden 1960 Ferrariin, ja kehua tojon luotettavuutta.

    Kumma, kun on monta euromerkkiä ollut, ja niistä oikeastaan vain mersu aiheutti huolta reistailullaan. Muut ovat olleet kohtuu viattomia, eikä Corolla siitä porukasta edukseen erottunut. Ainoa vika, mikä omaa S60 vollea kohtasi, oli Magneti Marellin kaasuläppävika, joka on ihan tyyppivika. Sitäkään ei uudemmissa Volvoissa enää ole, kun tuo Magneti Marellin tuote vaihdettiin vikojen vuoksi toiseen.

    No jos ei yksikään Volvon malli täytä ehtoja, niin ei yksikään tojonkaan malli täytä. S60 on, kuten ylhäällä todistettu, tilavampi kuin Corolla. Lisäksi S60 on erittäin helppo ajaa, joskaa ei kovin sporttinen. Lisäksi Volvojen ergonomia on tunnetusti aivan huippuluokkaa, mikä voi vanhalle ihmiselle olla esim. selkäsärkyjen takia tärkeää. S80 on isompi kuin tojotan tämän hetken isoin, eli Avensis. Tuleva V70:kin on S80:neen perustuessaan melkoisen iso farkku. Joten se siitä koosta.

    Ja mihin tuo Volvon penkkien korkeus perustuu? Ainakin S60 Volvon penkit ovat automaailman parhaimmistoa, ja aivan eri luokkaa verrattaessa perus tojotaan. Ei tule selkäsärkyjä, ei millään.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 22.02.2007 klo 14:49]
      
  • No kun ei vaan täytä yksikään volvo noita kriteerejä, joita minulla on.

    -volvon kääntöympyrä on kaukana helposta
    -ilmastointi rikki jokaisesta yli vuoden vanhasta volvosta
    (kaverille katseltiin käytettyä volvoa, niin 11/12kpl myynnissä olleista ei ilmastointi toiminut viime kesänä, siis tyyppivika ja kaikkiin oli paksu tukko kuitteja tehdyistä korjauksista, eihän niitä pitäisi olla 1-2v vanhoissa ja alle 170tkm ajetuissa autoissa ollenkaan)
    -ahtaita, paitsi edestä
    -farkkumalli johon mahtuu koirat ja lastenvaunut puuttuu kokonaan volvolta
    -takaistuinta johon mahtuu isofix kiinnitteinen turvaistuin ei volvo ole valmistanut sitten 960 mallin
    -huoltokustannukset ovat aivan käsittämättömät
    -uusi v70 on lisäksi järkyttävän ruma ja kontin korkeus on jotain 25cm ikkunan alalaitaan.
    -surkea jälleenmyynti arvo (johtuu juuri noista kaikista edellämainituista syistä)
    -ford yhteistyö on myös huomattava miinus, miksi en ostaisi 20te halvempaa focusta koska saan saman auton huomattavasti halvemmalla.
    -surkeahko viimeistely sisätiloissa huomioiden auton hinnan.
    -heikko suorituskyky/kulutus suhde. 2.4l bensa aivan käsittämätön, kulutus kaupungissa ei mennyt millään alle 12l/100km ja auto on kuitenkin suorituskyvyltään yhtäläinen johonkin kaasari 240:een

    Mitään niin hyvää taas volvosta ei löydy, jotta kumoaisi nuo edellä mainitut heikkoudet. Ainut hyvä on tosiaan nuo etuistuimet.

    Sitä paitsi missä viestissä tuon s60 mallin suuremmat takatilat tuli ilmi, mulla meni täysin ohi. Siinähän oli 10cm matalampi ja 3cm lyhyempi tuo takaistuimen tila. Levydessä sentään volvo oli 3cm parempi.

    No ole sinä kuitenkin simppa tyytyväinen siihen "rohjoos", kyllä sitten joskus tajuat millanen ahdas paska tuli omistettua. Ainahan nykyinen auto on se paras ja edellinen se huonoin.

    Sitä paitsi ei minulla vieläkään sitä corollaa ole, on kyllä ollut 3kpl ja Toyota nyttenkin. On tosin ollut paljon muitakin Oopeleita, Volkkareita, Volvoja, Saabbeja, Mersukin ja kaikenmaailman laina autoja. Mutta kun ennen oli reissutyö ei noihin voinut enää luottaa ja oli pakko kallistua noihin japseihin, ettei jäänyt palkat saamatta.

      
  • Sitä paitsi ei Avensis ole Toyotan isoin, tietäkseni isoin on Land Cruiser.
    Turha mussutta tuostakaan:

    -Land Cruiser varusteltuna,toimituskuluin ja kaikilla varusteilla n.85000e
    -Volvo s80 vastaavalla koneella ja varusteilla n.94000e

    Saa Land Cruiseriin vielä 50000km bensat ilmaiseksi Volvoon nähden.
    Tietääkseni tuo Land Cruiser on isompi kuin s80 Volvo, vai väitelläänkö vielä siitäkin.

      
  • menee vähän aihetta ''liipaten'' mutta eikös henkilöautoista CAMRY ole isompi kuin avensis? ainakin ns. parempi ja enemmän luxus. ainakin näyttäisi olevan reiluilla varusteilla ja 2.4 vvt-i tai 3.0 V6 koneilla. valitettavasti ei tosin ole mallistossa ollut ilmeisesti muutamaan vuoteen?

      
  • Lainaus:
    22.02.2007 klo 14:42 Simppa- kirjoitti
    Ja mihin tuo Volvon penkkien korkeus perustuu? Ainakin S60 Volvon penkit ovat automaailman parhaimmistoa, ja aivan eri luokkaa verrattaessa perus tojotaan. Ei tule selkäsärkyjä, ei millään.


    Tainnut vähän jo mummu unohtua tässä väittelyssä.

    Penkkien korkeudesta: mitä ylempänä penkki on, sitä vähemmän ihminen vie pituussuntaista tilaa. Jos penkki on korkea, reisi ja pohje myodostavat keskenään suoran kulman; ja pituussuuntainen tilavaade on n. reiden pituus (jos esim takana varpaat sopivat etupenkin alle)
    Jos penkki on matala, jalkojen on oltava suorana, jotta penkki antaisi reisitukea, ja ihminen tarvitsee huomattavasti suuremman pituussuuntaisen tilan.

    Kävin "koeistumassa" uuden Corolla Sedanin. Pitkä mies juuri ja juuri saa kuljettajan penkillä sopivan asennon; takana on silloin keskikokoisellakin ahtaanpuoleista.

    Oma mielipiteeni on, että S60 on suunniteltu ominaisuuksiltaan paljon maantieajoa ajavan työkaluksi - sisätilat riittävät hyvin kuskille ja mahd. seuralaiselle, takana viihtyvät parhaiten lapset. Edustajien ja myyntimiesten käytössä näitä autoja paljon näkeekin. Ilmeisesti kohderyhmä ei ole ollut riittävän suuri, koska Volvo suunnittelee S40- ja S60-sarjan yhdistämistä.

      
  • "On tosin ollut paljon muitakin Oopeleita, Volkkareita, Volvoja, Saabbeja, Mersukin ja kaikenmaailman laina autoja. Mutta kun ennen oli reissutyö ei noihin voinut enää luottaa ja oli pakko kallistua noihin japseihin, ettei jäänyt palkat saamatta."

    Ihanko totta? Oliko nuo uusina ostettuja, ja jättivät silti tielle? Vai mikä niissä oli ongelmana? On sulla ollu kyllä huono munkki. Vai ostitko käytettyinä?

    Edellinen autoni oli ehkä huonomaineisin mitä voi kuvitella, eli 10 v vanha citikka. Ajoin 120 000 kilsaa, eli välin 180 000 - 300 000 km eikä se jättänyt tielle koskaan. Mukava sillä oli ajella.



    [Ilwagen muokkasi tätä viestiä 23.02.2007 klo 11:14]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit