Autojen sisäilman suodatus on tärkeä kaikille ja erityisesti allergisille ihmisille. Ymmärtääkseni esimerkiksi Volvo on valmistuksessaan kiinnittänyt asiaan erityistä huomiota. Millainen Volvojen sisäilman suodatusjärjestlemä sitten on, onko siinä esimerkiksi jonkinlaista automaattista ilman tunnistusjärjestelmää joka säätelee järjestelmän toimivuutta?
Eiköhän siinä ole samantapainen paperisuodatin kuin muillakin.vaihtoehtoisesti voi olla hiilisuodatin jolla pitäis sonnanhajutkin saada kuriin,on vaan reilusti kalliipmi ja myös lyhytikäisempi.
salo-ms:
Ainakin Volvo S80/V70 ja ilmeisesti myös muissa malleissa on sisäilman laatujärjestelmä Kinetic-varustelusta alkaen. Tuo pitää sisällään aktiivihiilisuodattimen ja mukana on sähköinen anturi joka tarkkailee sisäilmasta koko ajan haitallisia kaasuja, kuten hiilimonoksidia, otsonia ja typen oksideja ja järjestelmä sulkee tarvittaessa ulkoilman sisäänottoventtiilit. Ainakin tähän asti on omassa S80 ollut ilma raikasta eli eiköhän tuo toimi toivotulla tavalla.
Minulla oli sijaisautona Volvo V50, ja siinä oli automaattinen sisäilman suodatus. Järjestelmä toimii ilmeisesti siten kuin A-utoilija edellä informoi. Kiitos vastauksesta.
Kuulostaa hyvältä järjestelmältä, mutta onko tästä allergisille hyötyä? Eikö allergiaoireet tule pienhiukkasista, ei kaasuista? Teoriassa siis esim lannoite saa haista vapaasti, mutta siitepölyn sisäänpääsy aiheuttaa allergiaoireita.??
Autojen sisäilmasuodattimet suodattavat siitepölyä, katupölyä jne.Omaan autooni aktiivihiilisuodatin maksoi 13 euroa, ei voi kalliiksi sanoa.Suodatin kannattaa vaihtaa ainakin kerran vuodessa, joskus useamminkin.Volvon Kinetic-mallin järjestelmä vaikuttaa hyvältä, sen tyyppisen järjestelmän soisi yleistyvän muihinkin autoihin. Sisäilmasuodattimesta on allergiselle ja muillekin todellista hyötyä.
Bugracer:
Ainakin Volvolla oli joku sisäilmapaketti, jolla oli joku astmaliiton merkki. Varmaan paketti on vieläkin tarjolla.
edit:
Uuden Volvo S80 -mallin mukana Volvo esittelee puhtaan sisäilman CZIP-varustepaketin (Clean Zone Interior Package), joka on kehitetty erityisesti allergioista kärsiville. Sen avulla matkustamon ilmasto on saanut Ruotsin Allergia- ja Astmaliiton hyväksynnän.
Aktiivihiilisuodatin on ainakin isommissa Volvoissa vakiona. Tuo CZIP on järjestelmä, joka ilmastoi auton ennen liikeellelähtöä. Lisäksi sisätilan materiaalit ovat kai jotenkin allergikkoystävällisempiä.
The IAQS ensures the air inside the cabin is as clean as possible by continuously monitoring the amount of incoming air pollutants, such as carbon dioxide, nitrogen dioxide and ground-level ozone and temporarily closes the exterior air inlets if it senses levels are rising too high. This works in conjunction with the standard Electronic Climate Control (ECC) to ensure a comfortable and safer environment inside the car, which is especially important for corporate drivers accustomed to spending many hours behind the wheel.
IAQS on vakiona automaatti-ilmastoinnin kanssa, CZIP on lisävaruste.
Nykyisessä Astrassakin on tuo saasteita haisteleva anturi, joka kytkee tarvittaessa sisäilmankierron päälle. Systeemi löytyy varmasti jo useista muistakin merkeistä.
.
Järjestelmä on hyvä ja toimiakseen oikein se yleensä tarvitsee aktiivihiili suodattimen, tarvikkeenahan näiden tilalle yleensä myydään tavallisia paperisuodattimia. Tosin ensimmäisten järjestelmien tulessa 80-luvulla markkinoille ei aktiivihiilisuodattimia vielä käytetty.
On kokemusta lähes 200 tkm ja yli 7 vuotta V70, jossa tämä ns. sisäilman laatujärjestelmä.Se toimii todella upeasti- ilma on parempaa kuin ulkona!
Anturit-joiden toimintatavan saakoon muut selvittää- lykkäävät automaattisesti sisäilman kierron päälle, jos esim. kaupungisssa ajaa edellä jokin nokivasara. Kun ilma on taas "raikasta" sisäilman kierto menee pois päältä.
Muistan, että Volvon mainoksissa on ollut jotain ionisointia tms. mutta ei ole tullut perehdyttyä siihenkään. Se minkä teidän, on se, että sisäilman laatujärjestelmän mukana saa paljon tuhdimman sisäilmansuodattimen, jossa on aktiivihiilikerros. Maksaa n. 50 Biliassa.
Tuon aktiivihiilisuodattimen voi kyllä panna käsittääkseni myös V70-autoon, jossa on vain "tavallinen pahvi". Ainakin minun autossani on tilat kahdelle pahville; tavalliselle ohuelle ja sille oikealle aktiivihiiliversiolle; panivat nimittäin Biliassa kerran kaksi päälekkäin ja rupes oleen vähän tukkosta....
Volvon systeemi on varmasti hyvä, mutta miten tuo käytännössä poikkeaa muista autoista? Aktiivihiilisuodin löytyy aika monesta, enkä ole juuri (heinänuhaisena) huomannut siitepölyä tulleen sisällle autoihini.
Allergiselle merkitsee myös sisämateriaalit. Siihen Volvo on omien puheidensa mukaan kiinnittänyt huomiota. Samoja materiaaleja käytetään kuitenkin muissakin, joten onko tässäkään todellista eroa?
Löytyykö Audilta, BMW:ltä tai MB:ltä vastaavat sisäilmanlaatujärjestelmä systeemit ja mihin hintaan ?
Löytyy, ja taitaa olla aika monessa autossa vakiona automaatti-ilmastoinnin yhteydessä. Kuten jo kirjoitin aikaisemmin ensimmäiset järjestelmät tulivat markkinoille jo 20 vuotta sitten. Ei siis mikään uusi keksintö.
Järjestelmän ydin on yleensä auton eteen asennettu anturi, joka reagoi sähköisesti ilman epäpuhtauksiin, kääntäen tarvittaessa sisäilmankierron päälle. Järjestelmä on siis melko yksinkertainen¨ja helppo toteuttaa.
Järjestelmä on suunniteltu käytettäväksi aktiivihiilisuodattimen kanssa, joka poistaa paitsi ilmassa olevia hiukkasia, niin myös ilmassa olevat hajut ym. nenällä aistittavat ilman epäpuhtaudet