Paljon on kehuttu uusien Bemareiden taloudellisia dieselitä, joten kävinpä koeajamassa yhtä tällaista sedania. Renkaina oli Dunlopin SP Sport 225/50 R17 94W kesägummit.
Talvirajoitetuilla pikiteillä keskinopeus oli 95,5 km/h ja sillä kulutus 6,3 L/100km. (500km).
Hieman suuremmilla (kesä moottoritienopeuksilla Volvo V70 2.0D vie 6,9 L/100km.
KEHUTTAVAA
+jämäkkä alusta
+kiihtyvyys
+näkyvyys
+valot
+jarrut
+oikean käden lepuutuspaikka keskikonsolissa
+erinomaiset mutkapikitien ajo-ominaisuudet
+kohtuullinen keskikulutus
+asiallisen kokoinen tavaratila
KESKINKERTAISTA
radion äänentoisto ja kanavahaku
penkin etureuna ei säädy
ristiselän tukea ei ole
ahdas ratti; mittariston yläreuna ei näy; eritoten vilkku oikealle
lämmitystä ei riitä +5 asteella, säätö kuumimman ja toiseksi kuumimman välillä
takalasin huurteenpoisto hidas
takaluukun sulkeminen vaatii tomeraa paiskomista
rengasmelu suurehko karkealla asfaltilla (ero suuri pinnanlaadun mukaan)
taustapeilin manuaalinen himmennys (liukas kiertonuppi )
kangaspäälysteiset mustat istuimet ja musta sisusta
navigaattori puuttuu ja I-drive on halju kopio 7-sarjan vastaavasta
kovat etuistuimen niskatuen takaosat (jos takamatkustaja tökkää nokkansa...)
KEHITETTÄVÄÄ
-vaatii suoralla tiellä jatkuvaa ohjausta
-jäykkä ohjaus, vetelee urissa
-karkea moottoriääni kiihdytyksissä
-jäykkä vilkkuvipu
-jotenkin kiikkerä pituusakselin suhteen tuulisella säällä
-automaattivaihteisto tuntuu pudottavan liian aikaisin isommalle täyskaasukiihdytyksessä
Jos tähän tilaa isomman ratin, vaalean sisustan nahkapenkein- joissa kaikki säädöt , normaaliprofiilin 16 renkaat,Webaston/ Bahcon lämmittämään ja kunnon soittimen sekä navin, niin sittenhän tällä jo ajelisi, jos välttelsisi moottoriteitä ja tuulisia ajokelejä.
Ford Mondeo 2.0D ja Volvo V70 2.0D ovat herkempiä ohjattavia ja menevät suoraan sekä alustat ovat normaaliajossa miellyttävämpiä (pehmemämpiä. Yllättävän vähän on vaikutusta todelliseen tehon tunteeseen sillä, että toiset ovat 136hv ja BMW 177hv.
Omalle rahalle antavat Ford ja Volvo paremman vastineen!
Itse aikoinaan työelämässä jouduin päivittäin käyttämään taksia Hesassa. Siinä pystyi hyvin vertailemaan eri merkkien tasoa. Hiljaisinta en viitsi mainita, mutta Volvo oli kyllä äänekkäimmästä päästä. Kabiinin nitinät esimerkiksi oli häiritsevät. Renki kun mukulakivillä päästi kunnolla menemään, niin melu oli melkoinen. Myös mitä enemmän rääkätty sitä kovempi meso.
Kuten monesti on jo ollut puhetta ja joissain testeissäkin todettu, bemari liioittelee alakanttiin kulutuslukemiaan.. Bmw on sekä imagoltaan että myös "live" ajettavuudeltaa urheilullisempi kuin aloitusviestissä mainittu Volvo.. Itse en ole täällä esiintynyt bemareiden ylimpänä ystävänä ja pidän suuresti Volvosta mutta pakko sanoa että nämä Volvo VS. Bmw makuasiat ymmärrän kyllä molemmin päin.. Toisille urheilullinen ajettavuus menee ns. lullamaisen mukavuuden ohitse.. Mikään automerkki ei ole täydellinen, ei volvo eikä bmw.. muista merkeistä puhumattakaan..
En osaa ottaa kantaa noihin Tapio Taulan väittämiin bemari 520DA:n heikkouksiin koska en ole noin tarkasti perehtynyt.. Jotkut täällä on kehunut bemarin dieselin ääntä sivistyneeksi verrattuna volvon dieseliin.. Itse kyllä olen eri mieltä.. Kaasua painettaessa molemmissa kyllä dieselin ääni kantautuu korvaan selvästi. Ja joskus olen yllättynyt kun olen kuullut bemarin dieselin rouskutuksen.. silloin vaan tulee mieleen väittämät miten hiljainen se muka on.. Oli volvo, bmw tms.. diesel on aina diesel!
Mutta nuo istuinsäädöt.. ne ovat todella yksilöllisiä asioita.. Itse saan volvossa todella hyvän ajoasennon mutta niin saan myös kaikissa bemareissa jossa oe istunut.. Ymmärrän kyllä ne ääripäät ( lyhyet & pitkät).. Ja oli merkki mikä tahansa ja rahaa
Kyllä se nahkasisusta olisi musta eikä vaalea..
Älkääkä nyt ymmärtäkö väärin.. En ole muuttunut miksikään bemarifanaatikoksi Bemareita ylistettäessä maailman parhaiksi, olen eri mieltä.. mutta esim. autovalintoja tehtäessä jokainen punnitsee omat tarpeet, omat mieltymykset ja omat tunteet mikä istuu hanskaan ja mikä ei.. Ymmärrän kyllä bemareilla ajavia mutta ymmärrän todella hyvin myös volvolla ajavia.. Makuasioista on turha kiistellä!
Talvirajoitetuilla pikiteillä keskinopeus oli 95,5 km/h ja sillä kulutus 6,3 L/100km. (500km).
Hieman suuremmilla (kesä moottoritienopeuksilla Volvo V70 2.0D vie 6,9 L/100km.
Ja ei ole automaattivaihteinen !
KEHUTTAVAA
+jämäkkä alusta
+kiihtyvyys
+näkyvyys
+valot
+jarrut
+oikean käden lepuutuspaikka keskikonsolissa
+erinomaiset mutkapikitien ajo-ominaisuudet
+kohtuullinen keskikulutus
+asiallisen kokoinen tavaratila
KESKINKERTAISTA
radion äänentoisto ja kanavahaku
= et osannut käyttää
penkin etureuna ei säädy
= urheiluistuimessa sätyy (reisituki)
ristiselän tukea ei ole
= lisävaruste
ahdas ratti; mittariston yläreuna ei näy; eritoten vilkku oikealle
= kohdallasi näin täytyy olla
lämmitystä ei riitä +5 asteella, säätö kuumimman ja toiseksi kuumimman välillä
= autossa vikaa / ilmastoinnin asetukset pielessä / et osannut käyttää
takalasin huurteenpoisto hidas
= katso edellä
takaluukun sulkeminen vaatii tomeraa paiskomista
= jousikuorma kovempi, koska luukku aukeaa kaukokäyttöavaimella
rengasmelu suurehko karkealla asfaltilla (ero suuri pinnanlaadun mukaan)
= höpö höpö
taustapeilin manuaalinen himmennys (liukas kiertonuppi )
= tämä on kyllä todellinen ongelma
kangaspäälysteiset mustat istuimet ja musta sisusta
= lisähintaan erilaisia istuimia (mon.) ja sisustavärejä
navigaattori puuttuu ja I-drive on halju kopio 7-sarjan vastaavasta
= volvoissahan tämä on vakiona?
kovat etuistuimen niskatuen takaosat (jos takamatkustaja tökkää nokkansa...)
= varovasti siellä takapenkillä, ei hakata päätä etuistuimiin!!!
KEHITETTÄVÄÄ
-vaatii suoralla tiellä jatkuvaa ohjausta
= samoin mutkaisilla
-jäykkä ohjaus, vetelee urissa
= buhahahhhahahha ohjaus vetelee -takavetoisena
-karkea moottoriääni kiihdytyksissä
= eräs kokoluokkansa sivistyneimmistä moottoreista
-jäykkä vilkkuvipu
= ongelma
-jotenkin kiikkerä pituusakselin suhteen tuulisella säällä
= liittyisikö ohjauksen vetelyyn?
-automaattivaihteisto tuntuu pudottavan liian aikaisin isommalle täyskaasukiihdytyksessä
= käytä sport automaattimoodia !
Jos tähän tilaa isomman ratin, vaalean sisustan nahkapenkein- joissa kaikki säädöt , normaaliprofiilin 16 renkaat,Webaston/ Bahcon lämmittämään ja kunnon soittimen sekä navin, niin sittenhän tällä jo ajelisi, jos välttelsisi moottoriteitä ja tuulisia ajokelejä.
Ford Mondeo 2.0D ja Volvo V70 2.0D ovat herkempiä ohjattavia ja menevät suoraan sekä alustat ovat normaaliajossa miellyttävämpiä (pehmemämpiä. Yllättävän vähän on vaikutusta todelliseen tehon tunteeseen sillä, että toiset ovat 136hv ja BMW 177hv.
Jos näihin saisi jotakin lisävarusteita, nykyaikaisen moottorin ja automaattivaihteiston, haluamansa sisustan nahkapenkein- joissa kaikki säädöt !!!, kunnon soittimen !!! sekä navin, niin sittenhän näillä jo ajelisi, jos välttelsisi yleisiä paikkoja ja kavereitaan.
Omalle rahalle antavat Ford ja Volvo paremman vastineen!
Kylä näin on !!!
["Tapio Taula"]Paljon on kehuttu uusien Bemareiden taloudellisia dieselitä, joten kävinpä koeajamassa yhtä tällaista sedania. Renkaina oli Dunlopin SP Sport 225/50 R17 94W kesägummit.
Talvirajoitetuilla pikiteillä keskinopeus oli 95,5 km/h ja sillä kulutus 6,3 L/100km. (500km).
Aika taloudellinen on, automaattilaatikolla ja noilla renkailla. Tuolla keskinopeudella, joka vaikuttaa minusta aika korkealta.
Hieman suuremmilla (kesä moottoritienopeuksilla Volvo V70 2.0D vie 6,9 L/100km.
Ja tämä kone on PSA-Ford diesel. Erinomainen kone luokassaan kyllä, mutta automaattina Mondeon nokalla yhdistetty kulutus litran verran Bemua korkeampi.
Ja tämä kone on PSA-Ford diesel. Erinomainen kone luokassaan kyllä, mutta automaattina Mondeon nokalla yhdistetty kulutus litran verran Bemua korkeampi.
------------------------------------------------------------
volvoon tulossa 2.0d ns. dsg vaihteistolla ja ilmeisesti myös muut automaatit kovaantuu tuolla kun kestää 450nm