Mielenkiinnolla odotan kun TM (toivottavasti) tekee vertailun näistä uusista perheautoista.
Kommentti koeajoista:
Autojen koeajoraporteista saa vielä nykyäänkin lukea kommentin "urheilullinen ajettava".
Mitä tämä tarkoittaa perheautoissa kun nykyään saa talvella ajaa leveillä valtateillä maks. 80 km/h ja moottoriteillä 100 km/h nopeudella?
Tarkoittaako se sitä että kivenmuruset tiellä tuntuvat takapuolessa ja moottorin ääni kuuluu sisään?
Vai tarkoittaako se sitä kun hirvi tai muu eläin sattuu tulemaan tiellä eteen, niin urheilullisella autolla pystyy paremmin väistämään?
Siinä onkin sinulla miettimistä samalla kun kiroilet digibokseja, nykynuoria ynnä muita 'älyttömiä kotkotuksia'...
Tuskin tuollaista vertailua tulee. C5 ja Mondeo varmaan ottavat mittaa, mutta Audi A4 perinteisesti on mielletty ns. premiumiksi, eli sitä vastassa kenties BMW 300 ja MB C, kenties pikku-lexus ja pikku-jagge.
Mielestäni auto voi olla sporttinen ja joitain autoja VOI ajaa sporttisesti sekä ajamisessa VOI olla hyvin sporttinen fiilis, vaikka rajoitukset täällä ovat nuo mitkä ne ovat.
Sporttisuus ei ole pelkkää päätöntä kaahausta ja valtavia (yli) nopeuksia.
Sporttisuutta merkitsee minulle autoissa ainakin: ajoasento, moottorin äänet, auton ulkonäkö, muut mahdolliset yksityiskohdat, korin ja alustan luonne, sekä auton imago ja ''sporttinen karisma'' (fiilispuolen juttuja).
?
Toisaalta Suomesta löytyy teitä joissa 80-nopeus on jo äärirajoilla, varsinkin liukkalla tai pimeällä, siis voi ajaa "sporttisesti" nopeusrajoitusta rikkomatta, mutta muuta voi siinä ohessa rikkoa!