Tuli vilkaistua uusinta Auto Strassenverkehr:iä ja Auto Zeitungia. Edellisessä oli paritesti Passat 2.0 TDI vs MB 220CDI. Passat voitti melko selvästi. Ero ei tullut ainoastaan hinta/taloudellisuus-kriteereistä vaan sitä kertyi aika aika tasaisesti eri rintamilla. Jälkimmäisessä oli vertailu BMW 320D, Passt 2.0 TDI, MB 220CDI ja Audi A4 2.0TDI. BMW voittii, Passat toinen ja Audi sekä MB jakoivat viimeisen sijan. MB näytti menestyvän mukavuus ja kori -arvostelukohdissa. Ajodynamiikka osuudessa MB oli joukon viimeinen. BMW veti tässä kohdassa selvän kaulan muihin nähden.
Testejähän voi tehdä monella tapaa ja arvostella monia asioita.
AutoStrassenVerkehristä ei ole kokemusta, mutta AutoZeitung tekee kokemukseni mukaan testejä joissa VW voittaa aina kun se on mukana. Audi paikkaa niissä tapauksissa kun VW:tä ei mukaan saada. Esimerkiksi testissä jossa olivat Golf, A3, Volvo C30 ja BMW 1 dieselkoneilla, saa mm. Golf selvästi korkeammat pisteet "istuinmukavuudesta" ja "ajodynamiikasta" kuin C30. Kun on lukenut suomalaisia testeja ja käynyt itse ajamassa tuota C30:tä, niin ei voi kuin ihmetellä.
Tuossa Mersun, Passatin ym testissäkin on paljon kohteita joita voi hämmästellä: esim. koneosasto. Vastakkain on vanhentunut ja poistumassa oleva 2.0 TDI kahdessa eri autossa sekä modernit 320d ja 220CDI. Silti Audi ja VW saavat huippupisteitä koneosastosta. Kulkupuolta ja kulutusta en epäile, mutta jos käyntikulttuurin osuudeksi laitetaan 100 pistettä 1000:sta ja MB:n ja VW:n eroksi laitetaan siitäkin vain 7p... Enkä kyllä oikein allekirjoita sitä, että Passat olisi kokonaisuudessaan ajodynamiikassa parempi kuin A4 tai MB C...Tämän perusteella tosin uusi Mondeo olisi ylivertainen autojen joukossa, sehän on uusimpien saksalaistestien mukaan selvästi Passatiakin parempi auto!
Mutta testejähän löytyy joka makuun.
juuri tämän takia en pidä noita testejä juuri minään, tai ainakin suhtaudun isolla varauksella vw:n 2.0 verrattuna mesen cdi tuon vw:n koneen takiahan on mielisairaalat täynnä vw:n koneiden kalkatusta kuunnelleita kuljettajia
AMS 11/2007:ssa oli myös vertailu jossa C220CDI, 320d ja A4 2.0TDI.
Sen skaban voitti Bemu 5 pisteellä ennen Meseä. Pronssille pääsi/jäi A4 11 pistettä Meselle jääneenä. Jos jättää kalliin ostohinnan ja 5 vuoden kiinteät kulut (Festkosten) huomioimatta selkee voittaja on Mese. Enkä yhtään ihmettele.
Olin reissussa alkuviikolla euroopassa ja sain vuokraamosta ajoon tuliuuden C220CDI:n suoraan pakasta. Oli muuten älyn hyvä pirssi ajella 3-kaistaista tasasta motaria (en muuten ollu Saksan epätasaisilla motareilla...). Keikka oli ~400 km ja minusta Mese oli onnistunut C-mallin uudistamisessa erittäin hyvin.
Ainoo miinus oli melkoisen äänekäs kone tyhjäkäynnillä. Kopissa kyllä kuuli että diiseli se seillä rallattaa... Mutta onneksi motarinopeuksilla (<150km/h) meno oli hiljaista ja leppoisaa.
Onnittelut Daimlerille HYVÄstä autosta !!