No isompia tiloja ja runsaampaa mallivalikoimaa lukuunottamatta mitä ihmeellistä enemmän E-mersu tarjoaa kuin XF? XF on usealla osa-alueella parempi kuin E, mm. ajettavuudessa ja sisustan laatuvaikutelmassa. Mersulla on sitten omat vahvuutensa.
Jaguar kuitenkin uusiutui ennen noita saksalaismerkkejä, se on ihan kiistaton fakta josta ei voi vängätä. Jaguar on myös varsin oivallinen auto, vaikkakaan siihen ei pikkukoneita saa ja näinollen hinnat alk. on aika korkea.
Se että kyseiset merkit ovat Euroopassa pieniä, ei poista sitä tosiasiaa että nekin tekevät autoja tuohon luokkaan.
Millä perusteella Jagge on parempi ajaa? TM:n talvitesti kertoi ihan muuta, eikä kesäkoeajokaan ihan moitteetta mennyt esim. uraherkkyyden osalta. Itse en ole ko. autolla ajanut, koska suunnilleen samat tilat ja olennaisilta osiltaan lähes samat ominaisuudet saa luokkaa pienemmistä saksalaiskilpailijoista. Jagge on aika massiivinen ja painava, myös ilmeisen kallis pitää Suomessa.
Tämän luokan kärkiautojen todelliset erot ovat pieniä, jos puhutaan laadusta, ajettavuudesta ym. Erot ovat enemmän painotuseroja, joillekin tuntuu myös merkki ratkaisevan paljon etenkin jos puhutaan Bemarista. Mersun painotuksista voi pitää tai ei, mutta omasta mielestäni se on enemmän "järkiautoksi" toteutettu kuin XF tai saksalaiskilpailijat. Tilat on kohtuulliset, mukavuuspainotteisuus näkyy eikä ominaisuuksissakaan ole valittamista. Koneosastossa on menty hyvään suuntaan, turhat syöpöt on pääosin mallistosta poissa. Vielä kun 5-pykäläinen automaatti siirtyy historiaan, saadaan sekin asia kuntoon. Varmaan AMG tehdään, mutta sillä ei minulle ole mitään merkitystä. Valot on ainakin TM:n testin mukaan menneet surkeaan suuntaan, tosin huonot ne on kaikissa muissakin tuon luokan Saksalaisissa. Katselin joku aika sitten Tuulilasista, että 7-sarjan Bemarissa on huonommat kaukovalot kuin Ford Fiestassa...käsittämätön juttu jos 120 tonnin autossa kaukovalot näyttää juuri ja juuri 150 metriä.
Mersun laatuvaikutelmassa ei mielestäni ole mitään vikaa. Laitan tuon kuitenkin Bemarin spartalaisen toteutuksen edelle, samoin penkit on paremmat kuin Bemun ja Audin perusjakkarat. Perusmalli on perusmalli, mutta Jaggeen verratessa kannattaa verrata verrannollista mallia ja varustelua. Ei Avantgarde tai Elegance sopivan värisellä nahka- tai nappanahkasisustuksella nyt kovin kurjan näköinen ole, eivätkä kaikki edes halua nahkapenkkejä.
En nyt ala väittelemään, se ei johda mihinkään. Itse olen enemmän tykästynyt XF:n kabiiniin, ja tuntuvat monet muutkin pitävän sitä "bencmarkina" tuossa luokassa. Ei toki E:ssäkään ole mitään vikaa, tosi laadukkaan tuntuinen. Ero C:hen on aika valtava. Mersuun maksaa Jaguaria vastaava kokonahkaverhoilu valtavasti, eikä se siltikään mielestäni ihan jaggen tasolla ole. Mutta tämä lienee makuasia.
Pienihän XF:n takapenkki on. Jos haluaa takapenkiltään ison auton, niin XF ei tule kysymykseen. Jaguar onkin ehkä hieman CLS:n tyyppinen tuote. Mersu on varmaan suuntavakaampi. Jälleen kerran riippuu ihan siitä, mitä painottaa.
Talvella en ole minäkään XF:llä ajanut. Ohjaus on kuitenkin tarkempi ja tunnokkaampi kuin mersussa.
Pointtini oli, että XF ei häpeä saksalaisille ominaisuuksiltaan. Riippuu ihan puhtaasti siitä mitä painottaa, kumpi on parempi. XF kuitenkin uusitui "ensimmäisenä", jonka sivuutit ihan täysin. Minulla ei myöskään ole tapana vetää johtopäätöksiä auton hyvyydestä sen markkinaosuuksien perusteella. Esimerkiksi uusi Avensis ei mielestäni ole ominaisuuksiltaan mitenkään kovin kummoinen. Silti se myy Suomessa melkoisen hyvin.
A6:dessa tosiaan oli huonot valot. Käsittääkseni 5-sarjalaisessa ei ole samaa ongelmaa, vai onko?
En nyt ala väittelemään, se ei johda mihinkään. Itse olen enemmän tykästynyt XF:n kabiiniin, ja tuntuvat monet muutkin pitävän sitä "bencmarkina" tuossa luokassa.
Pointtini oli, että XF ei häpeä saksalaisille ominaisuuksiltaan. Riippuu ihan puhtaasti siitä mitä painottaa, kumpi on parempi.
A6:dessa tosiaan oli huonot valot. Käsittääkseni 5-sarjalaisessa ei ole samaa ongelmaa, vai onko?
Minustakin XF on ihan vertailukelpoinen tuote, ja kait olikin aiemmassa vuoden auto äänestyksessä mukana? Mutta mitä uutta tuo tähän luokkaan tuo? Painava, isoilla moottoreilla varustettu edustusluokan auto. CLS oli tehty periaatteessa samoilla eväillä jo paljon aiemmin. Merkittävimmät asiat Jaggessa liittyvät minustakin sen sisustukseen, joka on kyllä upea.
Eihän uusi E:kään mitään kummoisia muuta, kuten ei ilmeisesti tule uudet Audit ja Bemaritkaan tekemään. Konservatiivista tavaraa, tämän luokan kokonaismyynnitkin on selkeässä laskussa kautta linjan Euroopassa. En tavallaan ihmetele sitä, tekniikaltaan ja varustelultaankaan nämä eivät kuitenkaan tarjoa mitään ihmeellistä. Lexus hybridi on jotain merkittävää siinä vaiheessa kun hinta on järkevä ja tekniikka saadaan autoon ilman takakontin katoamista.
Valot on erikoinen juttu. Näyttää siltä, että kaksoisksenonit eivät useimmilta kaukovalojen osalta kovin hyvin onnistu kun apuhalogeenit on jätetty pois. Edellisessä E:ssä oli sentään kohtuuhyvä kaukovalojen kantamakin, nyt on jonnekin kadonnut noin 50m. Ei tuo Bemussakaan täysin riittävä ole, Audi jää jo aivan liian heikoksi. Nyt ei kokonaisuudessaan kunnon valoja taida löytyä enää kuin S80:stä?
Pitäisikö alkaa mittaamaan valoja lain mukaisella maksimiajonopeudella pimeässä? Aika ikävää jos tämän luokan autolla pitää körötellä 20 km/h hitaammin kuin vaikkapa Mazda3:lla, jossa ainakin testin mukaan oli yli 50 m enemmän kantamaa.
simppa:
Millä perusteella Jagge on parempi ajaa? TM:n talvitesti kertoi ihan muuta, eikä kesäkoeajokaan ihan moitteetta mennyt esim. uraherkkyyden osalta. Itse en ole ko. autolla ajanut, koska suunnilleen samat tilat ja olennaisilta osiltaan lähes samat ominaisuudet saa luokkaa pienemmistä saksalaiskilpailijoista. Jagge on aika massiivinen ja painava, myös ilmeisen kallis pitää Suomessa.
Tämän luokan kärkiautojen todelliset erot ovat pieniä, jos puhutaan laadusta, ajettavuudesta ym. Erot ovat enemmän painotuseroja, joillekin tuntuu myös merkki ratkaisevan paljon etenkin jos puhutaan Bemarista. Mersun painotuksista voi pitää tai ei, mutta omasta mielestäni se on enemmän "järkiautoksi" toteutettu kuin XF tai saksalaiskilpailijat. Tilat on kohtuulliset, mukavuuspainotteisuus näkyy eikä ominaisuuksissakaan ole valittamista. Koneosastossa on menty hyvään suuntaan, turhat syöpöt on pääosin mallistosta poissa. Vielä kun 5-pykäläinen automaatti siirtyy historiaan, saadaan sekin asia kuntoon. Varmaan AMG tehdään, mutta sillä ei minulle ole mitään merkitystä. Valot on ainakin TM:n testin mukaan menneet surkeaan suuntaan, tosin huonot ne on kaikissa muissakin tuon luokan Saksalaisissa. Katselin joku aika sitten Tuulilasista, että 7-sarjan Bemarissa on huonommat kaukovalot kuin Ford Fiestassa...käsittämätön juttu jos 120 tonnin autossa kaukovalot näyttää juuri ja juuri 150 metriä.
Mersun laatuvaikutelmassa ei mielestäni ole mitään vikaa. Laitan tuon kuitenkin Bemarin spartalaisen toteutuksen edelle, samoin penkit on paremmat kuin Bemun ja Audin perusjakkarat. Perusmalli on perusmalli, mutta Jaggeen verratessa kannattaa verrata verrannollista mallia ja varustelua. Ei Avantgarde tai Elegance sopivan värisellä nahka- tai nappanahkasisustuksella nyt kovin kurjan näköinen ole, eivätkä kaikki edes halua nahkapenkkejä.
En nyt ala väittelemään, se ei johda mihinkään. Itse olen enemmän tykästynyt XF:n kabiiniin, ja tuntuvat monet muutkin pitävän sitä "bencmarkina" tuossa luokassa. Ei toki E:ssäkään ole mitään vikaa, tosi laadukkaan tuntuinen. Ero C:hen on aika valtava. Mersuun maksaa Jaguaria vastaava kokonahkaverhoilu valtavasti, eikä se siltikään mielestäni ihan jaggen tasolla ole. Mutta tämä lienee makuasia.
Pienihän XF:n takapenkki on. Jos haluaa takapenkiltään ison auton, niin XF ei tule kysymykseen. Jaguar onkin ehkä hieman CLS:n tyyppinen tuote. Mersu on varmaan suuntavakaampi. Jälleen kerran riippuu ihan siitä, mitä painottaa.
Talvella en ole minäkään XF:llä ajanut. Ohjaus on kuitenkin tarkempi ja tunnokkaampi kuin mersussa.
Pointtini oli, että XF ei häpeä saksalaisille ominaisuuksiltaan. Riippuu ihan puhtaasti siitä mitä painottaa, kumpi on parempi. XF kuitenkin uusitui "ensimmäisenä", jonka sivuutit ihan täysin. Minulla ei myöskään ole tapana vetää johtopäätöksiä auton hyvyydestä sen markkinaosuuksien perusteella. Esimerkiksi uusi Avensis ei mielestäni ole ominaisuuksiltaan mitenkään kovin kummoinen. Silti se myy Suomessa melkoisen hyvin.
A6:dessa tosiaan oli huonot valot. Käsittääkseni 5-sarjalaisessa ei ole samaa ongelmaa, vai onko?
simppa:
Minustakin XF on ihan vertailukelpoinen tuote, ja kait olikin aiemmassa vuoden auto äänestyksessä mukana? Mutta mitä uutta tuo tähän luokkaan tuo? Painava, isoilla moottoreilla varustettu edustusluokan auto. CLS oli tehty periaatteessa samoilla eväillä jo paljon aiemmin. Merkittävimmät asiat Jaggessa liittyvät minustakin sen sisustukseen, joka on kyllä upea.
Eihän uusi E:kään mitään kummoisia muuta, kuten ei ilmeisesti tule uudet Audit ja Bemaritkaan tekemään. Konservatiivista tavaraa, tämän luokan kokonaismyynnitkin on selkeässä laskussa kautta linjan Euroopassa. En tavallaan ihmetele sitä, tekniikaltaan ja varustelultaankaan nämä eivät kuitenkaan tarjoa mitään ihmeellistä. Lexus hybridi on jotain merkittävää siinä vaiheessa kun hinta on järkevä ja tekniikka saadaan autoon ilman takakontin katoamista.
Valot on erikoinen juttu. Näyttää siltä, että kaksoisksenonit eivät useimmilta kaukovalojen osalta kovin hyvin onnistu kun apuhalogeenit on jätetty pois. Edellisessä E:ssä oli sentään kohtuuhyvä kaukovalojen kantamakin, nyt on jonnekin kadonnut noin 50m. Ei tuo Bemussakaan täysin riittävä ole, Audi jää jo aivan liian heikoksi. Nyt ei kokonaisuudessaan kunnon valoja taida löytyä enää kuin S80:stä?
Pitäisikö alkaa mittaamaan valoja lain mukaisella maksimiajonopeudella pimeässä? Aika ikävää jos tämän luokan autolla pitää körötellä 20 km/h hitaammin kuin vaikkapa Mazda3:lla, jossa ainakin testin mukaan oli yli 50 m enemmän kantamaa.