Kun jaksat, PutPut, tuosta suomalaisesta lammasluonteesta jauhaa, niin paljastanpa sinulle salaisuuden; netiketti (ja käytöstavat) on huudossa myös eteläisemmässä euroopassa sekä ylipäänsä kaikissa maissa joista minulla on kokemusta. Ja niitä maita on ihan riittävästi.
Niin, MUITA ihmisiä pitää mielestäsi hoitaa jotta sinun keksimäsi mutu-todellisuus ei häiriintyisi. Ikävä kyllä joutuisit 'hoitamaan' kaikki muut ajattelevat ihmiset tällä planeetalla LOBOTOMIALLA jotta pääsisit siihen ettei kukaan puuttuisi sinun selityksiin ja SILTI todellisuus ei koskaan tule muuttumaan haluamaksesi vaikka olisit ainoa ihminen maapallolla.
Eikun opiskelemaan edes perusasiat autojen dynamiikasta ym. perusasiat autoista ja hankkimaan edes jotain kokemusta niistä...
Kun jaksat, PutPut, tuosta suomalaisesta lammasluonteesta jauhaa, niin paljastanpa sinulle salaisuuden; netiketti (ja käytöstavat) on huudossa myös eteläisemmässä euroopassa sekä ylipäänsä kaikissa maissa joista minulla on kokemusta. Ja niitä maita on ihan riittävästi.
Niinpä niin, taas yksi suorastaan AATELISEKSI itseään luuleva Suomalaisjuntti... Kiva että olet ainakin kuvitelmissasi päässyt kiertämään Tjäreborgin lomakohteita ja muuttunut maailman eliitiksi...
Harmi että sinulla ei ole mitään asiaa taaskaan vaan pelkkää valitusta ja itkua kun ei tule pelkkää joojoota ja hymistelyä vaan joku puuttuu täysin vääriin väitteisiin ja ihmeellisiin juttuihin. Voivoi kun pitää vain kirjoittaa valituksia siitä kun vastapuoli ei 'tajua että sinä olet täysin oikeassa' ja on väärässä vain siksi ettei ole oikeanlainen henkilö. Harmi ettet osaa perustella ikinä miksi olisin muka väärässä kun näiden tonttujen sepustuksia tyrmäilen.
Edelleen pitää täysin paikkansa että on naurettavaa ettei kovasti autoja kommentoiva edes tajua mitä merkitystä renkaiden ja koneen paikalla autossa on.
Edelleen pitää täysin paikkansa ettei BMW:n muotoiluosaston johdossa ole ketään Brittiä ja jos arvaan ketä TC05 tarkoittaa niin silti hän on väärässä koska kyseinen henkilö on jo eri tehtävissä kuin aiemmin, eikä muutenkaan taida TC05 tietää ollenkaan että kuka on mitäkin muotoillut. Kiva kuitenkin että hän yrittää jostain Iltalehdestä oppimansa muotoilijan nimellä esittää autoalasta tietävää...
Edelleenkin TC05:n 'tuunaama' Volvo on täysin 'amisauton' määritelmän mukainen. Eiköhän ole aika selvä että amisviritelmä-Volvoilijalla on aika huonot lähtökohdat arvostella minkään autonvalmistajan muotoilua, varsinkaan TYYLIÄ.
Etu-akselin sijoitus mahdollisemman eteen parantaa painojakaumaa. Samalla saadaan akseliväliä kasvatettua, millä on myös ajo-ominaisuuksia parantava vaikutus.
Pitkä keula ja lyhyt peräylitys taas on klassillisten GT autojen muotoilu perinnettä. Pitää muistaa että nyt esiteltyjen moottoreiden lisäksi autoon tulee myös myöhemmin V12 moottori, joka tarvitsee paljon tilaa konepellin alla.
Suomessa mielenkiintoisin malli lienee 730D, joka CO2 päästöjen alhaisuuden takia saattaa jäädä hinnaltaan alle 100 000 euron.
Näinhän se on, mutta pitkän keulan lisäksi myös hieman enemmän etuylitystä tekisi mielestäni autosta tyylikkäämmän, ja nykyiset kevyet materiaalit esim. etupuskurissa ei vaikuttaisi ainakaan ajettavuuteen, eikä juuri painojakaumaankaan, ehkäpä jopa parantaisi sitä(ajettavuutta), koska keulasta voitaisiin tehdä "coupemaisempi".
Edeltäjäänsä verrattuna huomattavan tyylikäs. Itse pidän tuosta, todennäköisesti luonnossa hyvän näköinen. Edustusauton tulee ollakin sopivan neutraali ja hillityn tyylikäs, ei mikään Ufo tai teinilook eikä edes liikaa urheiluauton näköinen. Edelleen jättäisin MB:n luokkansa tyylikkäimmäksi kokonaisuudeksi, mutta kyllä tuo Lexuksen möhkölookin pesee ja on suht tasaväkinen Audin kanssa.
Se pisti silmään, että perä on kuin suoraan uudesta C5 sitikasta...vai onko toisinpäin, sitikan muotoilussahan on tietoisesti tavoiteltu piirteitä saksalaisista.
Voisin vaikka löydä vetoa, että jos BMW antaisi italialaisille designerille luvan luoda uusi BMW look, niin menestystarina olis valmis. Ripaus italialaista kauneutta, nykyään niin konservatiiviseen bemariin, tekisi hyvää. Muita tätä paivää emme tule koskaan näkemään.
Toivottavasti tuota ei koskaan tapahdu. Näitä italialaiseen tyyliin muotoiltuja tuotteita on jo tarpeeksi... Bemun pitää näyttää Bemulta ja Mersun Mersulta.
Näinhän se on, mutta pitkän keulan lisäksi myös hieman enemmän etuylitystä tekisi mielestäni autosta tyylikkäämmän, ja nykyiset kevyet materiaalit esim. etupuskurissa ei vaikuttaisi ainakaan ajettavuuteen, eikä juuri painojakaumaankaan, ehkäpä jopa parantaisi sitä(ajettavuutta), koska keulasta voitaisiin tehdä "coupemaisempi".
Tärkeää on painojakauman lisäksi missä kohtaa autoa painavat osat kuten moottori, vaihteisto, matkustajat jne. sijaitsevat. Ajo-ominaisuuksien kannalta tulisi painavat osat sijoittaa mahdollisemman lähelle painopistettä, jotta rotaatio voimat olisivat mahdollisemman pienet.
Mitä pitempi etäisyys osilla on painopisteestä, sen suurempi vaikutus niillä on rotaatiovoimiin varsinkin jos nämä sijaitsevat akselivälin ulkopuolella. Tästä syystä uudessa A4:ssa on muutettu moottorin ja vaihteiston paikkaa sisätilojen kustannuksella. Näin on saatu painavat osat akselivälin sisäpuolelle lähemmäs painopistettä.
Keski-moottori auto on painojakaumaltaan ja massakeskittymältään kaikkein paras ratkaisu. Moottori ja matkustajat ovat suoraan painopisteen päällä. Ongelmana on tietysti huono tilankäyttö. Siksipä Ferrari (esim. uusi California) on lanseerannut käsitteen etukeskimoottori. Tässä ratkaisussa edessä sijaitseva moottori ja vaihteisto on sijoitettu mahdollisemman taakse lähelle painopistettä. Tällaisessa ratkaisussa auton konepellistä tulee väkisinkin pitkä ja perästä taas lyhyempi.
Tärkeää on painojakauman lisäksi missä kohtaa autoa painavat osat kuten moottori, vaihteisto, matkustajat jne. sijaitsevat. Ajo-ominaisuuksien kannalta tulisi painavat osat sijoittaa mahdollisemman lähelle painopistettä, jotta rotaatio voimat olisivat mahdollisemman pienet.
Mitä pitempi etäisyys osilla on painopisteestä, sen suurempi vaikutus niillä on rotaatiovoimiin varsinkin jos nämä sijaitsevat akselivälin ulkopuolella. Tästä syystä uudessa A4:ssa on muutettu moottorin ja vaihteiston paikkaa sisätilojen kustannuksella. Näin on saatu painavat osat akselivälin sisäpuolelle lähemmäs painopistettä.
Hetkinen, et kai yritä väittää painonjakauman suhteen erästä huonointa esimerkkiä eli Audia mallioppilaaksi tuossa asiassa? Jos kerran Audilla panostavat niin paljon painonjakaumaan niin miksi autot ovat sitten edelleen tuon A4:n/A5:n 'radikaalin' muutaman sentin moottorin siirron jälkeen niin vahvasti etupainoisia ja konekin yhä hyvin pitkällä edessä etuakseliin nähden? Miksi mm. A6:ssa on myös erittäin painavat koneet etuakselin ETUpuolella eli AIVAN auton nokalla? Juurikaan huonompaa esimerkkiä painojakauman suhteen en heti keksikään kuin Audi.
Hyvä vitsi tuo Audin kehumisyritys painonjakaumassa, Audit eivät ole Puntoa tai muita etuvetopohjaisia serkkujaan etevämpiä siinä suhteessa...
Keski-moottori auto on painojakaumaltaan ja massakeskittymältään kaikkein paras ratkaisu. Moottori ja matkustajat ovat suoraan painopisteen päällä. Ongelmana on tietysti huono tilankäyttö. Siksipä Ferrari (esim. uusi California) on lanseerannut käsitteen etukeskimoottori. Tässä ratkaisussa edessä sijaitseva moottori ja vaihteisto on sijoitettu mahdollisemman taakse lähelle painopistettä. Tällaisessa ratkaisussa auton konepellistä tulee väkisinkin pitkä ja perästä taas lyhyempi. Minkäslainen painonjakauma noilla BMW-merkkisillä kulkineilla sitten mielestäsi on?
Ja kuka siis sinun mukaasi lanseerasi käsitteen etukeskimoottori? Miksi selität täällä asiantuntijana jos et näitä aika perusasioita tiedä? Jo 80-luvulla joissain halvoissa Alfoissakin oli vaihteisto taka-akselilla painonjakauman vuoksi ja varmasti on ollut useita kunnon 'etukeskimoottorisia' autoja niitäkin ennen, radoilla varmasti.
Ja siinäkin siis olit väärässä että Ferrari Californian tai minkään muunkaan etumoottorisen Ferrarin vaihdelaatikko sijaitsisi edessä (vuosikymmeniin) sillä sehän on nimenomaan auton takaosassa, aivan kuten Astonissa, Nissanissa, jne.. Huhhuh...
Niille, jotka eivät vielä tunteneet sanonnan "lukea kuin piru raamattua" merkitystä, antoi Putput vastauksessaan justerille täydellisen, ellei suorastaan kärjistetyn, malliesimerkin. Kiitos siitä.
Niille, jotka eivät vielä tunteneet sanonnan "lukea kuin piru raamattua" merkitystä, antoi Putput vastauksessaan justerille täydellisen, ellei suorastaan kärjistetyn, malliesimerkin. Kiitos siitä.
nimim Erkki antoi malliesimerkin siitä mitä porukka paljon täällä tekee: kun näkee jonkun kirjoittavan jotain täysin paikkansapitävää joka ottaa päähään niin maan p****leesti niin pitää edes jotain itkeä vastauksena vaikkei asiaa kykenisikään kirjoittamaan.
Niille, jotka eivät vielä tunteneet sanonnan "lukea kuin piru raamattua" merkitystä, antoi Putput vastauksessaan justerille täydellisen, ellei suorastaan kärjistetyn, malliesimerkin. Kiitos siitä.
Putputin vastaus oli minusta hauska, varmasti kieliposkella kirjoitettu. Mutta en silti malta olla vastaamatta, koska toinen meistä puhui aidan seipäästä ja toinen
A4:sesta en puhunut painojakaumasta, tosin Putput näin asian käsitti. Vaan siitä että A4:sessa on moottorin ja vaihteiston paikkaa on siirretty sisätilojen kustannuksella, jotta näiden massa saadaan lähemmäs painopistettä. Koska moottorin ja vaihteiston massakeskittymä on nyt aikaisempaa mallia lähempänä painopistettä, ovat rotaatio voimat pienemmät kuin vanhemmalla mallilla.
Ferrarista en kirjoittanut, että he olisivat keksineet sijoittaa takavetoisen auton edessä sijaitsevan moottorin mahdollisemman lähelle painopistettä. Vaan että he ovat keksineet käsitteen, määritelmän, sanan kuvaamaan tätä järjestelyä etukeskimoottori kuvaamaan tätä asiaa.
Itse asiassa lähes kaikki kilpa-autot olivat 50-luvulle asti ratkaisultaan etukeskimoottori autoja, muutamaa täysin takamoottorista lukuun ottamatta. ennen kuin John Cooper rakensi formulan, omiensa sanojensa mukaan vahingossa, jossa moottori sijaitsi taka-akselin edessä keskellä autoa.
Mitä taas tulee Alfaan, niin heillä oli jo vuosikymmeniä aikaisemmin kuin 80-luku vaihteisto sijoitettu taakse tasauspyörästön yhteyteen. autossa oli paljon muitakin silloin erikoisia ratkaisuja, kuten De Dion taka-akseli, takalevyjarrujen sijoitus, Twin cam moottorit, 5 vaihdetta jne. Tosin näihin aikoihin Alfa oli huomattavasti kalliimpi auto kuin nykyisin.
Ja näyttää siltä, että tuleva 5-sarjalainenkin saa keulalleen Seiskan kaltaiset jättimunuaiset, jotka eivät tunnu yleisön silmää miellyttävän. Kyllä Bemari oli 10 vuotta sitten paljon tyylikkäämpi. Ainoa malli, millä kehtaisin ajaa on 6-sarja. Kilpakumppaneista esimerkiksi Audi on merkittävästi edellä muotoilussa.
Ihmettelen vain, MIKSI ne tekevät näitä rumia autoja. Luulisi, että auton kehittelyyn osallistuvista sadoista ja tuhansista ihmisistä edes yksi huomaisi sanoa, että "hei mut toihan on s**tanan ruma, muuuttakaa sitä". Mutta ei. Ei niin ei. Käsittämätöntä. Ja luullakseni niillä on vielä jotkut kuluttajapanelitkin, jonne kutsutaan auton potentiaalisia ostajia arvioimaan koemallia tai useampiakin.
Ilmeisesti BMW ei välitä niin estetiikasta vaan se haluaa erottua ja luottaa kovin siihen, että vaikka Bemari näyttäisi kottikärryiltä ( kuten 1-sarja ) sitä ostetaan koska se on Bemari. Näin myös näyttää käyneen. BMW myy ulkonäöstään huolimatta. Itse olen kyllä sen verran kauneuden palvoja, että oli auto vaikka kuinka hyvä niin en voi ajaa sillä, jos se on mielestäni ruma. Eli vaikka voitinkin Viking-Lotosta rahaa niin en nyt kuitenkaan osta sitä Bemaria.
No eivätkai ne tietentahtoen rumia autoja tee. BMW:n muotoilu on vain niin radikaalia että se jakaa mielipiteet selvästi. Pikemmninkin se 10-vuoden takainen muotoilu oli todella varoivaista, tuo uusi etumaskihan on aika rajusti muotoultu. Toiset varmasti pitävät siitä paljon, loput taas eivät pidä yhtään. Toki ulkonäköasiat ovat makuasioita, joista on turha kiistellä. Itse en pidä hassumpana tuota uuden 7-sarjan muotoilua, se on sopivasti omaperiäinen. Keula on ehkä vähän könön näköinen, mutta muuten menettelee hyvin. Sisätilat ja etenkin kojelauta on erittäin hyvin onnistuneet. S-mersun kojelauta taas on päinvastoin, mielestäni erittäin ruma, etenkin kun mittaristo ja se keskinäyttö on yhdistetty vähän pöljällä tavalla.
1-sarjan muotoilu on nimenomaan onnistunut, koska se ei ole täysin samanlainen kuin muut, sekin varmasti jakaa mielipiteet.
Sisätilat ja etenkin kojelauta on erittäin hyvin onnistuneet. S-mersun kojelauta taas on päinvastoin, mielestäni erittäin ruma, etenkin kun mittaristo ja se keskinäyttö on yhdistetty vähän pöljällä tavalla.
BMW:n 7-sarja ja Mersun S-sarja kuuluvat siihen autoluokkaan, jonka ostopäätöksen ja valinnan tekee yleensä henkilö, joka tulee istumaan ao. auton takapenkillä. Takapenkkiläinen tutkii hiukan eri asioita kuin kuski.
Takapenkkiläisellä on usein samantyyppiset sieraimet kuin BMW:n 7-sarjalaisellakin, joten samaistuminen saattaa olla hyvinkin vahvaa. Nöf nöf.
Sinänsä mm. Insignian muodot luonut suunnittelija vastasi toimittajan kysymykseen takapenkin pääntiloista, että "ei se ostaja päätöstä takapenkkitilojen perusteella tee, vaan tärkeintä on ulkonäkö". Näin siis perheluokan autoissa, joissa auton valinnan tekee yleensä kuski.
7-sarjalaisesta: lienevätkö täällä keskustelevat 7-sarjan tulevia kuskeja ("Aaltosia" ) vai takapenkkiläisiä? Minä en kuulu kumpaankaan ryhmään. Siitä on turha huolta kantaa, että 7-sarja pilaisi Suomen maisemia, ei niitä tänne niin paljon tule.
BMW:n 7-sarja ja Mersun S-sarja kuuluvat siihen autoluokkaan, jonka ostopäätöksen ja valinnan tekee yleensä henkilö, joka tulee istumaan ao. auton takapenkillä.
Kyllä, etenkin L-mallia tämä koskee. Lyhyempää mallia ostetaan kyllä ihan itse ajeluunkin, itsekin tunnen pari uuden S-mersun omistajaa. Jos uuden 7:n hinta jää alkaen alle 100.000 euron, niin kyllä niitä varmasti tullaan myymään jonkin verran. Aika moni 5-sarjalainen ja X5:kin kuitenkin kustantaa ostajalleen lähes saman. Tosin vitonen on varsinkin farmarina "nuorekkaampi" kuin seiska ja saattaa houkutella esim. nelivedolla "kohtuuhintaan".
Siitä on turha huolta kantaa, että 7-sarja pilaisi Suomen maisemia, ei niitä tänne niin paljon tule.
Jos tuo sattuu miellyttämään itänaapuria, niin noita tulee olemaan paljonkin Etelä-Suomen teillä ja matkalla Lapin hiihtokeskuksiin muutamien vuosien kuluttua. Pari X6:tta olen nähnyt Venäjän rekisterissä, jotenkin ei yllätä että se on kuulemma siellä kysytty tuote. Ei ole laite minun makuuni tuo X6
Ei ole hoito tepsinyt.
Kun jaksat, PutPut, tuosta suomalaisesta lammasluonteesta jauhaa, niin paljastanpa sinulle salaisuuden; netiketti (ja käytöstavat) on huudossa myös eteläisemmässä euroopassa sekä ylipäänsä kaikissa maissa joista minulla on kokemusta. Ja niitä maita on ihan riittävästi.
mikkot:
Niin, MUITA ihmisiä pitää mielestäsi hoitaa jotta sinun keksimäsi mutu-todellisuus ei häiriintyisi. Ikävä kyllä joutuisit 'hoitamaan' kaikki muut ajattelevat ihmiset tällä planeetalla LOBOTOMIALLA jotta pääsisit siihen ettei kukaan puuttuisi sinun selityksiin ja SILTI todellisuus ei koskaan tule muuttumaan haluamaksesi vaikka olisit ainoa ihminen maapallolla.
Eikun opiskelemaan edes perusasiat autojen dynamiikasta ym. perusasiat autoista ja hankkimaan edes jotain kokemusta niistä...
simppa:
Niinpä niin, taas yksi suorastaan AATELISEKSI itseään luuleva Suomalaisjuntti... Kiva että olet ainakin kuvitelmissasi päässyt kiertämään Tjäreborgin lomakohteita ja muuttunut maailman eliitiksi...
Harmi että sinulla ei ole mitään asiaa taaskaan vaan pelkkää valitusta ja itkua kun ei tule pelkkää joojoota ja hymistelyä vaan joku puuttuu täysin vääriin väitteisiin ja ihmeellisiin juttuihin. Voivoi kun pitää vain kirjoittaa valituksia siitä kun vastapuoli ei 'tajua että sinä olet täysin oikeassa' ja on väärässä vain siksi ettei ole oikeanlainen henkilö. Harmi ettet osaa perustella ikinä miksi olisin muka väärässä kun näiden tonttujen sepustuksia tyrmäilen.
Edelleen pitää täysin paikkansa että on naurettavaa ettei kovasti autoja kommentoiva edes tajua mitä merkitystä renkaiden ja koneen paikalla autossa on.
Edelleen pitää täysin paikkansa ettei BMW:n muotoiluosaston johdossa ole ketään Brittiä ja jos arvaan ketä TC05 tarkoittaa niin silti hän on väärässä koska kyseinen henkilö on jo eri tehtävissä kuin aiemmin, eikä muutenkaan taida TC05 tietää ollenkaan että kuka on mitäkin muotoillut. Kiva kuitenkin että hän yrittää jostain Iltalehdestä oppimansa muotoilijan nimellä esittää autoalasta tietävää...
Edelleenkin TC05:n 'tuunaama' Volvo on täysin 'amisauton' määritelmän mukainen. Eiköhän ole aika selvä että amisviritelmä-Volvoilijalla on aika huonot lähtökohdat arvostella minkään autonvalmistajan muotoilua, varsinkaan TYYLIÄ.
juster:
Näinhän se on, mutta pitkän keulan lisäksi myös hieman enemmän etuylitystä tekisi mielestäni autosta tyylikkäämmän, ja nykyiset kevyet materiaalit esim. etupuskurissa ei vaikuttaisi ainakaan ajettavuuteen, eikä juuri painojakaumaankaan, ehkäpä jopa parantaisi sitä(ajettavuutta), koska keulasta voitaisiin tehdä "coupemaisempi".
Edeltäjäänsä verrattuna huomattavan tyylikäs. Itse pidän tuosta, todennäköisesti luonnossa hyvän näköinen. Edustusauton tulee ollakin sopivan neutraali ja hillityn tyylikäs, ei mikään Ufo tai teinilook eikä edes liikaa urheiluauton näköinen. Edelleen jättäisin MB:n luokkansa tyylikkäimmäksi kokonaisuudeksi, mutta kyllä tuo Lexuksen möhkölookin pesee ja on suht tasaväkinen Audin kanssa.
Se pisti silmään, että perä on kuin suoraan uudesta C5 sitikasta...vai onko toisinpäin, sitikan muotoilussahan on tietoisesti tavoiteltu piirteitä saksalaisista.
alfred100:
Toivottavasti tuota ei koskaan tapahdu. Näitä italialaiseen tyyliin muotoiltuja tuotteita on jo tarpeeksi... Bemun pitää näyttää Bemulta ja Mersun Mersulta.
[quote="mikkot
Näinhän se on, mutta pitkän keulan lisäksi myös hieman enemmän etuylitystä tekisi mielestäni autosta tyylikkäämmän, ja nykyiset kevyet materiaalit esim. etupuskurissa ei vaikuttaisi ainakaan ajettavuuteen, eikä juuri painojakaumaankaan, ehkäpä jopa parantaisi sitä(ajettavuutta), koska keulasta voitaisiin tehdä "coupemaisempi".
Tärkeää on painojakauman lisäksi missä kohtaa autoa painavat osat kuten moottori, vaihteisto, matkustajat jne. sijaitsevat. Ajo-ominaisuuksien kannalta tulisi painavat osat sijoittaa mahdollisemman lähelle painopistettä, jotta rotaatio voimat olisivat mahdollisemman pienet.
Mitä pitempi etäisyys osilla on painopisteestä, sen suurempi vaikutus niillä on rotaatiovoimiin varsinkin jos nämä sijaitsevat akselivälin ulkopuolella. Tästä syystä uudessa A4:ssa on muutettu moottorin ja vaihteiston paikkaa sisätilojen kustannuksella. Näin on saatu painavat osat akselivälin sisäpuolelle lähemmäs painopistettä.
Keski-moottori auto on painojakaumaltaan ja massakeskittymältään kaikkein paras ratkaisu. Moottori ja matkustajat ovat suoraan painopisteen päällä. Ongelmana on tietysti huono tilankäyttö. Siksipä Ferrari (esim. uusi California) on lanseerannut käsitteen etukeskimoottori. Tässä ratkaisussa edessä sijaitseva moottori ja vaihteisto on sijoitettu mahdollisemman taakse lähelle painopistettä. Tällaisessa ratkaisussa auton konepellistä tulee väkisinkin pitkä ja perästä taas lyhyempi.
juster:
Niille, jotka eivät vielä tunteneet sanonnan "lukea kuin piru raamattua" merkitystä, antoi Putput vastauksessaan justerille täydellisen, ellei suorastaan kärjistetyn, malliesimerkin. Kiitos siitä.
nimim Erkki:
nimim Erkki antoi malliesimerkin siitä mitä porukka paljon täällä tekee: kun näkee jonkun kirjoittavan jotain täysin paikkansapitävää joka ottaa päähään niin maan p****leesti niin pitää edes jotain itkeä vastauksena vaikkei asiaa kykenisikään kirjoittamaan.
nimim Erkki:
Putputin vastaus oli minusta hauska, varmasti kieliposkella kirjoitettu. Mutta en silti malta olla vastaamatta, koska toinen meistä puhui aidan seipäästä ja toinen
A4:sesta en puhunut painojakaumasta, tosin Putput näin asian käsitti. Vaan siitä että A4:sessa on moottorin ja vaihteiston paikkaa on siirretty sisätilojen kustannuksella, jotta näiden massa saadaan lähemmäs painopistettä. Koska moottorin ja vaihteiston massakeskittymä on nyt aikaisempaa mallia lähempänä painopistettä, ovat rotaatio voimat pienemmät kuin vanhemmalla mallilla.
Ferrarista en kirjoittanut, että he olisivat keksineet sijoittaa takavetoisen auton edessä sijaitsevan moottorin mahdollisemman lähelle painopistettä. Vaan että he ovat keksineet käsitteen, määritelmän, sanan kuvaamaan tätä järjestelyä etukeskimoottori kuvaamaan tätä asiaa.
Itse asiassa lähes kaikki kilpa-autot olivat 50-luvulle asti ratkaisultaan etukeskimoottori autoja, muutamaa täysin takamoottorista lukuun ottamatta. ennen kuin John Cooper rakensi formulan, omiensa sanojensa mukaan vahingossa, jossa moottori sijaitsi taka-akselin edessä keskellä autoa.
Mitä taas tulee Alfaan, niin heillä oli jo vuosikymmeniä aikaisemmin kuin 80-luku vaihteisto sijoitettu taakse tasauspyörästön yhteyteen. autossa oli paljon muitakin silloin erikoisia ratkaisuja, kuten De Dion taka-akseli, takalevyjarrujen sijoitus, Twin cam moottorit, 5 vaihdetta jne. Tosin näihin aikoihin Alfa oli huomattavasti kalliimpi auto kuin nykyisin.
Meillä oli kerran Alfa jossa motti oli pitkittäin, vaihdelaatikko motin takana, kuitenkin oli etuvetoinen!
Tosin oli laatikko vaikeahko irroittaa kun sen purin ja vaihdoin parit synkrot!
Anders-Simo:
No eivätkai ne tietentahtoen rumia autoja tee. BMW:n muotoilu on vain niin radikaalia että se jakaa mielipiteet selvästi. Pikemmninkin se 10-vuoden takainen muotoilu oli todella varoivaista, tuo uusi etumaskihan on aika rajusti muotoultu. Toiset varmasti pitävät siitä paljon, loput taas eivät pidä yhtään. Toki ulkonäköasiat ovat makuasioita, joista on turha kiistellä. Itse en pidä hassumpana tuota uuden 7-sarjan muotoilua, se on sopivasti omaperiäinen. Keula on ehkä vähän könön näköinen, mutta muuten menettelee hyvin. Sisätilat ja etenkin kojelauta on erittäin hyvin onnistuneet. S-mersun kojelauta taas on päinvastoin, mielestäni erittäin ruma, etenkin kun mittaristo ja se keskinäyttö on yhdistetty vähän pöljällä tavalla.
1-sarjan muotoilu on nimenomaan onnistunut, koska se ei ole täysin samanlainen kuin muut, sekin varmasti jakaa mielipiteet.
Matti-:
BMW:n 7-sarja ja Mersun S-sarja kuuluvat siihen autoluokkaan, jonka ostopäätöksen ja valinnan tekee yleensä henkilö, joka tulee istumaan ao. auton takapenkillä. Takapenkkiläinen tutkii hiukan eri asioita kuin kuski.
Takapenkkiläisellä on usein samantyyppiset sieraimet kuin BMW:n 7-sarjalaisellakin, joten samaistuminen saattaa olla hyvinkin vahvaa. Nöf nöf.
Sinänsä mm. Insignian muodot luonut suunnittelija vastasi toimittajan kysymykseen takapenkin pääntiloista, että "ei se ostaja päätöstä takapenkkitilojen perusteella tee, vaan tärkeintä on ulkonäkö". Näin siis perheluokan autoissa, joissa auton valinnan tekee yleensä kuski.
7-sarjalaisesta: lienevätkö täällä keskustelevat 7-sarjan tulevia kuskeja ("Aaltosia" ) vai takapenkkiläisiä? Minä en kuulu kumpaankaan ryhmään. Siitä on turha huolta kantaa, että 7-sarja pilaisi Suomen maisemia, ei niitä tänne niin paljon tule.
["MatLog"]
BMW:n 7-sarja ja Mersun S-sarja kuuluvat siihen autoluokkaan, jonka ostopäätöksen ja valinnan tekee yleensä henkilö, joka tulee istumaan ao. auton takapenkillä.
Kyllä, etenkin L-mallia tämä koskee. Lyhyempää mallia ostetaan kyllä ihan itse ajeluunkin, itsekin tunnen pari uuden S-mersun omistajaa. Jos uuden 7:n hinta jää alkaen alle 100.000 euron, niin kyllä niitä varmasti tullaan myymään jonkin verran. Aika moni 5-sarjalainen ja X5:kin kuitenkin kustantaa ostajalleen lähes saman. Tosin vitonen on varsinkin farmarina "nuorekkaampi" kuin seiska ja saattaa houkutella esim. nelivedolla "kohtuuhintaan".
Siitä on turha huolta kantaa, että 7-sarja pilaisi Suomen maisemia, ei niitä tänne niin paljon tule.
Jos tuo sattuu miellyttämään itänaapuria, niin noita tulee olemaan paljonkin Etelä-Suomen teillä ja matkalla Lapin hiihtokeskuksiin muutamien vuosien kuluttua. Pari X6:tta olen nähnyt Venäjän rekisterissä, jotenkin ei yllätä että se on kuulemma siellä kysytty tuote. Ei ole laite minun makuuni tuo X6
Suomessa sokeat tekevät maalisuteja ja saksassa bemuja
Tulikos tähän uuten 7-sarjaan jo se uusi 8-vaihteinen automaatti vai vieläkö on se wanha 6-pykäläinen laatikko ?