Nelisen vuotta sitten itselle kävi jopa niin että kun vaihdettiin kakkosautoa uuteen niin liike laittoi vanhan autoni myyntiin halvemmalla kuin mitä hyvitti meikäläiselle. Ja kyseessä oli vieläpä Renault.
Omasta kokemuksesta: vaihdoin korollani vuonna 2007 2 vuotiaana 58tkm ajettuna uuteen korillaan. Hyvitys oli 13% alhaisempi, kuin uuden listahinta oli 2005.
Katsot nyt vain hyvityshintaa, sen kanssa voidaan kikkailla miten päin vain riippuen siitä mitä olet ostamassa ja millä katteella uusi sinulle myydään. Jos joku oikeasti ostaa liikkeestä sinun 58 tkm ajetun autosi 13% halvemmalla kuin millä uuden saa, niin ihmettelen suuresti. Uuden saa käteisellä joka tapauksessa 3-5% alennuksella ja siinä on kuitenkin uudet renkaat, täysi takuu ym. Laskennallisesti 58 tkm tuo pelkkää rengaskulua yli tonnin...
Jos esim. ostat nettohinnoitellun uuden auton, otat enemmän nokkiin vaihdokista ja niin edellen.
Jos vaihdat halvan auton kalliimpaan malliin (tai hyvin lisävarusteltuun, varusteissa on usein isompi kate), on todennäköistä että vanhasta voidaan hyvittää sinulle "enemmän", koska halutaan myydä uusi kalliimpi tuote josta on euroina isompi kate kuin halvemman mallin myynnistä. Sinä kuitenkin maksat kaupassa ne eurot, et prosentteja.
Kun itse aikanaan vaihdoin Volkkarin Bemariin, sain Passatista lähes saman minkä olin siitä itse maksanut. Johtui siitä, että Bemu hinnoiteltiin listahinnalla ja lisäksi ko. uuden Passatin hinta oli tuona aikana merkittävästi noussut. Jos olisin vaihtanut tuon auton uuteen samanlaiseen Passatiin, olisi hyvitys ollut paaaljon pienempi. Silti itse kauppa minulle paljon halvempi, en nyt sentään kuvittele että tein halvat kaupat kun ostin Bemarin.
Varmasti Laguna pudottaa reilusti hintaansa, mutta ei se nyt noin dramaattista ole. Esimerkiksi vuoden 2006 1.6 litraisista Lagunoista pyydetään 11-14 tonnia käytettynä. Uusi maksaa nyt noin 24.000. Saan tuosta hinnanpudotusta 10-13 tuhatta euroa.
Samaa korostan minä, ne ovat nimenomaan pyyntihintoja. Ihan omakohtaista kokemusta sattuu olemaan siitä, ettei 05-06 lagunasta saa kuin 5-8te hyvitystä. Ja vuonna 05 uusi Laguna maksoi yli 28000e (siis 2xrenkaat,metalliväri,lämmitin jne)oikeana kuluttaja hintana eikä minään listahintana.
Toyotan pyynti vs.hyvitys hinnat taasen ovat lähempänä toisiaan siitä syystä, ettei niitä kukaan ostaisi jos hyvitykseen lyötäisiin samat % päälle kuin relluihin. Lähinnä nuo rellujen pyyntihinnnat on tarkoitettu sellaisille jotka vaihtavat halvempaan. Heitä pystyy näin vetämään paremmin retkuun.
Uskokaa nyt niitä TM:n tai TL:n tekemiä vertailuja noista huoltohinnoista. Ainakaan volkkarilla ja toyotalla eivät ole pitäneet paikkaansa alkuukaan.
Esim.Farkku Avensiksen (diesel farkku vertailu)huoltojen hinnaksi oli 3vuoden aikana saatu yli 1200. Testi oli joko "temmissä" tai "tuularissa", en muista. Faktana kuitenkin tuollaisen huoltohinnaksi voin osoittaa 3vuoden aikana alle 700 (merkkiliikkeessä
Diesel golffia en ole saanut huollosta ulos koskaan alle 300/kerta. 3vuodessa taitaisi tuostakin tulla yli 1000 koska 90tkm huolto on suurempi kuin aiemmat.
Toyotan pyynti vs.hyvitys hinnat taasen ovat lähempänä toisiaan siitä syystä, ettei niitä kukaan ostaisi jos hyvitykseen lyötäisiin samat % päälle kuin relluihin.
Sinun mukaasi siis Toyota-kauppiaat elävät pienemmällä katteella kuin muut autokauppiaat.
Minä en usko tuota.
Lähinnä nuo rellujen pyyntihinnnat on tarkoitettu sellaisille jotka vaihtavat halvempaan.
Minusta kaikkien autojen, ml. Toyota, pyyntihinnat ovat se lähtökohta josta lähdetään neuvottelemaan. Hinnanasetanta tapahtuu kaikissa autoissa ihan samaan tapaan.
Minusta esimerkiksi käytettyjen Toyotojen ja Volkkarien hinnoissa on paljon ilmaa, en ainakaan itse maksaisi 80% uuden hinnasta mistään pari vuotta käytetystä laitteesta jossa on joka tapauksessa ajetun verran vähemmän kilometrejä jäljellä, takuu loppumassa tai loppunut, käytön jälkiä, 2 vuotta ruostumisaikaa kuljettu ja renkaat ym. jo ajetut.
Uskokaa nyt niitä TM:n tai TL:n tekemiä vertailuja noista huoltohinnoista. Ainakaan volkkarilla ja toyotalla eivät ole pitäneet paikkaansa alkuukaan.
TM selvittää huoltohinnat vertailukelpoisella tavalla, eihän se tarkoita sitä että ne kaikille ajajille kaikkialla juuri sen verran tulisivat maksamaan.
Faktana kuitenkin tuollaisen huoltohinnaksi voin osoittaa 3vuoden aikana alle 700
Aika halvat on huollot, jos 90 tkm ajetaan tuona aikana. Tojo käy huollossa 6 kertaa, eli hinnaksi tulee vain 117 euroa / huolto. En oikein usko että pätee ympäri Suomen. 1200 euroa eli 200 / huolto kuulostaa luotettavammalta arvaukselta.
Diesel golffia en ole saanut huollosta ulos koskaan alle 300/kerta
Yksittäisen huollon hintaa ei kannata liikaa tuijottaa, Golf käyttää long-life ohjelmaa jossa huoltoja on harvassa jos autolla ajaa asiallisesti. Omalla ajotavallani Golf kävisi (jos sellaisen ostaisin) huollossa 90 tkm aikana 2,5-3 kertaa. Toyota 6 kertaa. Jokainen huolto tarkoittaa myös aikaa ja vaivaa, sillekin voisi jotain kustannusta tietysti laskea.
Uskoisin itsekin asian olevan paljolti mainitsemastasi seikasta kiinni. Tunnettu epäluotettavuus ei ole hyvä myyntivaltti.
Kun on kerrankin mokattu kunnolla ja riittävän näkyvästi, on kuluttajien luottamusta vaikea palauttaa nopeasti ennalleen. Rima alittui vuonna 2001 myyntiin tulleen uusikoppaisen Lagunan kohdalla pahasti.
Ohessa omaa vikalistaani uudesta lagunasta vuosilta 2001-2004 (kilometrejä kertyi tuona aikana reilut 180 000):
- Rengaspainevaroitin temppuilee varsinkin talvella ja antaa toistuvasti vääriä hälytyksiä vaikka renkaissa olisi jopa "ylipainetta" suosituksiin verrattuna. Vikaa ei saatu korjattua.
- Auringon porottaessa rattiin, painuu töötti parkkipaikalla itsekseen pohjaan - Alkaa katkeamaton torvisoitto. Jos et ole kuuloetäisyydellä huutaa kärry akkunsa tyhjiin. Saatiin kuntoon huollossa ratissa olevia jousia "virittämällä"
- Avainkortin lukitiusnäppäimet eivät ole pitkäikäisiä. Pahenevia kontaktihäiriöitä alkoi ilmetä 2 vuoden jälkeen. Toinen avainkortti lopetti toimintansa lopullisesti ennen kolmatta syntymäpäiväänsä.
- Sirinöitä, narinaa ja natinoita alkoi ilmetä häiritsevässä määrin vaikka pääasiallinen ( 90% kilometreistä ) ajoympäristö oli tasainen moottoritie.
- Toimimaton vakionopeudensäädin korjattiin 3 kertaa
- Mittaristo sekosi 150 000 km:n kohdalla sähköhäiriön vuoksi. Pimeni totaalisesti - vaihdettiin uuteen.
- Katsastuksen päästömittauksen yhteydessä tehty häiriömuistin luku antoi vikailmoituksen.
- Sähköikkunoiden toimintahäiriöitä. Varsinkin helteellä ikkunat pureutuivat johonkin niin tiukasti kiinni, ettei moottori jaksanut liikuttaa ikkunaa. Tiivistepintojen silikonikäsittely ei auttanut asiaa.
- Toisen sivuikkunan lasi irtosi nostomekanismistaan - ikkunakoneisto uusittiin.
- Toinen sivuikkuna jumittui, vaijeri poikki - nostomekanismi uusittiin.
- Käsijarru lakkasi toimimasta - osia uusittiin
- Takaluukku ei salpaudu paukkupakkasella, vaan kontti jää lukittumatta. Huollossa korjaantui.
- Kuskin ovi kieltäytyi salpautumasta pakkasella (jäi siis suljettaessa holtittomasti auki). Ovi piti sitoa kumikäärmeellä vastapäisen oven ripaan, jotta pääsin töihin. Vika uusiutui 3 kertaa.
Jos avensiksella ajetaan 90tkm/3vuodessa menee huollot kutakuinkin näin:
0-3tkm (vapaaehtoinen):vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa 0
15tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa n.90
30tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+raitisilmasuodatin ja ilmanputsari+ vedenpoisto yms.maksaa n.150
45tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa taas n.90
60tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+ilmanputasarit ja jarrunesteet ja pa-suodatin maksaa n.180
75tkm mennään taas noilla öljyillä n.90
90tkm taas vähän isompi huolto n.150
Noissa hinnoissa mukana myös laina-autot joita tarvitsin työni takia.Toki joutuu useasti sen auton sinne viemään, mutta omalla kohdallani tuo ei ole ongelma kun sattuu liike olemaan työmatkan varrella.
30 k autolta vain odottaa jo aika paljon. Sinänsä harmittomilta tuntuvat viat kuten todettu kojelaudan sirinä, ja jarrujen kirskuminen - joita edes huolto ei saa kuntoon - ottavat pattiin uudessa kalliissa autossa melkoisesti. Hieman omituisena pidän myös tehdaskampanjaa jossa "Asiakkaalle ei suostuttu kertomaan tietoja tehdystä työstä." Takuun aikana ilmenneistä vioista (ne jarrut ja kojelauta) laskuttaminen menee tietysti huollon eikä auton piikkiin, mutta sekin on osa sitä kokonaispakettia jonka joutuu ostamaan. Omalla kohdallani vasta 4:s merkkihuolto täytti ja jopa ylitti odotukset. Ei, en omista Renaultia
Jos avensiksella ajetaan 90tkm/3vuodessa menee huollot kutakuinkin näin:
0-3tkm (vapaaehtoinen):vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa 0
15tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa n.90
30tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+raitisilmasuodatin ja ilmanputsari+ vedenpoisto yms.maksaa n.150
45tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa taas n.90
60tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+ilmanputasarit ja jarrunesteet ja pa-suodatin maksaa n.180
75tkm mennään taas noilla öljyillä n.90
90tkm taas vähän isompi huolto n.150
Noissa hinnoissa mukana myös laina-autot joita tarvitsin työni takia.Toki joutuu useasti sen auton sinne viemään, mutta omalla kohdallani tuo ei ole ongelma kun sattuu liike olemaan työmatkan varrella.
Missä avensista noin halvalla huoltaa, diesel variksella yksikään huolto merkkiliikkeessä ei ole ollut noin halpa. Lisäksi tuo vapaaehtoinen huolto oli ainakin 2004 maksullinen, viimeisin iso huolto (180000km) maksoi yli 300e vaikka mitään ylimääräistä ei tarvinnut tehdä.
Aika surulliselta näyttää rellun vikahistoria, 180tkm pikkuautolla ja ainoat viat ovat olleet jarrupalojen ja levyn uusinta, muutama poltin ja piru vie uudet kesärenkaatkin on pitänyt ostaa jo kahdesti.
Keski-Suomesta löytyy tuon hintaiset huollot. En ole ikinä kysynyt maksanko normaalin hinnan vai saanko jotain "paljous" alennusta(15kpl uusia-autoja 10vuoden sisään +lisäksi n.10kpl käytettyjäpääosin tuosta liikkeestä ostettuja.
Eikä ole ensihuolto vuoden 2002 jälkeen maksanut penninjeniä kun ostin uuden t-sport yariksen.
Jos avensiksella ajetaan 90tkm/3vuodessa menee huollot kutakuinkin näin:
0-3tkm (vapaaehtoinen):vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa 0
15tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa n.90
30tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+raitisilmasuodatin ja ilmanputsari+ vedenpoisto yms.maksaa n.150
45tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa taas n.90
60tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+ilmanputasarit ja jarrunesteet ja pa-suodatin maksaa n.180
75tkm mennään taas noilla öljyillä n.90
90tkm taas vähän isompi huolto n.150
Omiin dieseleihin maksaa molempiin Mobilin vaihtopaikallakin öljyt + suodatin saman tai enemmän. Merkkiliike myy kumman halvat öljyt ja työn jos laskuttaa vain saman verran kuin pelkkä asiaan erikoistunut öljynvaihtoketju.
Merkkihuollon normaalihinnoiksi en noita usko, pelkästään työ maksaa 60-100 euroa / tunti korjaamolla. Ja vähintään 1 tunti sisältyy määräaikaishuoltoon aina. TM:stä löytyy myös noita varaosahintoja, eivätkä ne poikkea muista.
Tyypilliset merkkihuoltojen hinnat on luokkaa 170-300 euroa pienempi huolto ja 300-600 isompi. Tämä on oma kokemus useista automerkeistä. Eikä ainakaan suomalaisissa autovertailuissa Toyota näyttäydy millään superedulllisilla huolloilla, vastaavia hintoja pyytävät kuin muutkin keskihintaiset automerkit.
Jos avensiksella ajetaan 90tkm/3vuodessa menee huollot kutakuinkin näin:
0-3tkm (vapaaehtoinen):vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa 0
15tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa n.90
30tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+raitisilmasuodatin ja ilmanputsari+ vedenpoisto yms.maksaa n.150
45tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa taas n.90
60tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+ilmanputasarit ja jarrunesteet ja pa-suodatin maksaa n.180
75tkm mennään taas noilla öljyillä n.90
90tkm taas vähän isompi huolto n.150
Omiin dieseleihin maksaa molempiin Mobilin vaihtopaikallakin öljyt + suodatin saman tai enemmän. Merkkiliike myy kumman halvat öljyt ja työn jos laskuttaa vain saman verran kuin pelkkä asiaan erikoistunut öljynvaihtoketju.
Merkkihuollon normaalihinnoiksi en noita usko, pelkästään työ maksaa 60-100 euroa / tunti korjaamolla. Ja vähintään 1 tunti sisältyy määräaikaishuoltoon aina. TM:stä löytyy myös noita varaosahintoja, eivätkä ne poikkea muista.
Tyypilliset merkkihuoltojen hinnat on luokkaa 170-300 euroa pienempi huolto ja 300-600 isompi. Tämä on oma kokemus useista automerkeistä. Eikä ainakaan suomalaisissa autovertailuissa Toyota näyttäydy millään superedulllisilla huolloilla, vastaavia hintoja pyytävät kuin muutkin keskihintaiset automerkit"
Itsellä viime syyskuussa bensa Corollaan maksoi pienempi huolto 124. Reilusti kalliimpi kuin Rynellä, mutta ei ihan Akikin hintoihinkaan menee
Keski-Suomesta löytyy tuon hintaiset huollot. En ole ikinä kysynyt maksanko normaalin hinnan vai saanko jotain "paljous" alennusta(15kpl uusia-autoja 10vuoden sisään +lisäksi n.10kpl käytettyjäpääosin tuosta liikkeestä ostettuja.
Eikä ole ensihuolto vuoden 2002 jälkeen maksanut penninjeniä kun ostin uuden t-sport yariksen.
No silti en ihan kuitteja näkemättä noita huoltohintoja usko. Mutta jos tosiaan näin on, taisi olla viimeiset huollot mitä toyotalla teetän. Jos joku toinen uuden auton ostaja saa huollot alle omakustannushinnan, en ainakaan itse osallistu niiden maksutalkoisiin.
Itsellä viime syyskuussa bensa Corollaan maksoi pienempi huolto 124. Reilusti kalliimpi kuin Rynellä, mutta ei ihan Akikin hintoihinkaan menee
Bensa-Corollan huoltohinnaksi pieneen huoltoon uskon tuon kyllä. Hintaa vertaillessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon se, että monet muut bensa-autot huolletaan 30 tkm välein ja dieselitkin 20-30 tkm välein. Nykyään ei tarvitse edes käyttää huollossa joka vuosi, vaikka ei kilometrit täyteen tulisikaan.
Itse olen aina ajatellut tuota auton luotettavuutta siten, että jos ostan auton josta pidän ja joka on hyvä ajaa, se on sitä joka päivä ajossa. Jos tuo auto on epäluotettava, sanotaan vaikkapa 2 päivää 1095 ajopäivästä (3 vuotta), hyväksyn sen.
Joku toinen auto voi olla luotettava kaikki 1095 päivää, mutta kiva ajaa se ei ole yhtään niistä.
Itse olen aina ajatellut tuota auton luotettavuutta siten, että jos ostan auton josta pidän ja joka on hyvä ajaa, se on sitä joka päivä ajossa. Jos tuo auto on epäluotettava, sanotaan vaikkapa 2 päivää 1095 ajopäivästä (3 vuotta), hyväksyn sen.
Joku toinen auto voi olla luotettava kaikki 1095 päivää, mutta kiva ajaa se ei ole yhtään niistä.
Sekin vähän riippuu missä ne kaksi epäluotettavaa päivää sattuu tulemaan vastaan. Jos se epäluotettava päivä sattuu perheen ollessa kyydissä -30 asteen pakkasilla keskellä korpea, jossa kännykkä ei toimi niin sanoisin, että mieluummin 1095 huoletonta ajopäivää kuin 1095 jatkuvan pelon alla tehtyä ajopäivää. Jos taas ajeluni keskittyvät pääasiassa kaupungin keskustaan, jossa bussit kulkee viiden minuutin välein ja ei ole pelkoa nälkäkuolemasta taikka jäätymisestä niin mikä ettei Renullakin voisi ajella.
Yhdyn AkiK:n kirjoitukseen. Itselle kuitenkin kaikista tärkeintä että auto miellyttää itseäni. Tällöin ei pari ylimääräistä korjaamokäyntiä haittaa. Toki jos auto koko ajan on pajalla, se on jo ongelma, enkä sellaista autoa itselleni kelpuuttaisi.
Jos taas ostaisin auton pelkän luotettavuuden perusteella, mutta en täysin pitäisi siitä, niin tuo luotettavuus kääntyisi oikeastaan itseään vastaan kun auto josta en pidä kestäisikin loputtomiin ja ei olisi mitään "järkevää" syytä vaihtaa sitä...
P.S. En ole ikinä omistanut japanilaista autoa, enkä ole silti koskaan jäänyt tienvarteen.
Tosin minulla ollut enemmän "laadukkaita euroautoja" kuin japseja ja yleensä hyvin pärjännyt niilläkin, tosin ensimmäinen turha korjaamokäynti on aiheuttanut "laatuauton" lähdön vaihtoon!
Esim. Mese hakee äkkiä "laatuautonsa" tien varresta, mutta kuis muut merkit?
Nelisen vuotta sitten itselle kävi jopa niin että kun vaihdettiin kakkosautoa uuteen niin liike laittoi vanhan autoni myyntiin halvemmalla kuin mitä hyvitti meikäläiselle. Ja kyseessä oli vieläpä Renault.
TC05:
Katsot nyt vain hyvityshintaa, sen kanssa voidaan kikkailla miten päin vain riippuen siitä mitä olet ostamassa ja millä katteella uusi sinulle myydään. Jos joku oikeasti ostaa liikkeestä sinun 58 tkm ajetun autosi 13% halvemmalla kuin millä uuden saa, niin ihmettelen suuresti. Uuden saa käteisellä joka tapauksessa 3-5% alennuksella ja siinä on kuitenkin uudet renkaat, täysi takuu ym. Laskennallisesti 58 tkm tuo pelkkää rengaskulua yli tonnin...
Jos esim. ostat nettohinnoitellun uuden auton, otat enemmän nokkiin vaihdokista ja niin edellen.
Jos vaihdat halvan auton kalliimpaan malliin (tai hyvin lisävarusteltuun, varusteissa on usein isompi kate), on todennäköistä että vanhasta voidaan hyvittää sinulle "enemmän", koska halutaan myydä uusi kalliimpi tuote josta on euroina isompi kate kuin halvemman mallin myynnistä. Sinä kuitenkin maksat kaupassa ne eurot, et prosentteja.
Kun itse aikanaan vaihdoin Volkkarin Bemariin, sain Passatista lähes saman minkä olin siitä itse maksanut. Johtui siitä, että Bemu hinnoiteltiin listahinnalla ja lisäksi ko. uuden Passatin hinta oli tuona aikana merkittävästi noussut. Jos olisin vaihtanut tuon auton uuteen samanlaiseen Passatiin, olisi hyvitys ollut paaaljon pienempi. Silti itse kauppa minulle paljon halvempi, en nyt sentään kuvittele että tein halvat kaupat kun ostin Bemarin.
Jäihän minulla tuossa kaupassa vielä melkein neljä tonnia maksettavaa. Eihän autoliikkeet kuitenkaan hyväntekeväisyyttä harrasta.
AkiK:
Varmasti Laguna pudottaa reilusti hintaansa, mutta ei se nyt noin dramaattista ole. Esimerkiksi vuoden 2006 1.6 litraisista Lagunoista pyydetään 11-14 tonnia käytettynä. Uusi maksaa nyt noin 24.000. Saan tuosta hinnanpudotusta 10-13 tuhatta euroa.
Samaa korostan minä, ne ovat nimenomaan pyyntihintoja. Ihan omakohtaista kokemusta sattuu olemaan siitä, ettei 05-06 lagunasta saa kuin 5-8te hyvitystä. Ja vuonna 05 uusi Laguna maksoi yli 28000e (siis 2xrenkaat,metalliväri,lämmitin jne)oikeana kuluttaja hintana eikä minään listahintana.
Toyotan pyynti vs.hyvitys hinnat taasen ovat lähempänä toisiaan siitä syystä, ettei niitä kukaan ostaisi jos hyvitykseen lyötäisiin samat % päälle kuin relluihin. Lähinnä nuo rellujen pyyntihinnnat on tarkoitettu sellaisille jotka vaihtavat halvempaan. Heitä pystyy näin vetämään paremmin retkuun.
Uskokaa nyt niitä TM:n tai TL:n tekemiä vertailuja noista huoltohinnoista. Ainakaan volkkarilla ja toyotalla eivät ole pitäneet paikkaansa alkuukaan.
Esim.Farkku Avensiksen (diesel farkku vertailu)huoltojen hinnaksi oli 3vuoden aikana saatu yli 1200. Testi oli joko "temmissä" tai "tuularissa", en muista. Faktana kuitenkin tuollaisen huoltohinnaksi voin osoittaa 3vuoden aikana alle 700 (merkkiliikkeessä
Diesel golffia en ole saanut huollosta ulos koskaan alle 300/kerta. 3vuodessa taitaisi tuostakin tulla yli 1000 koska 90tkm huolto on suurempi kuin aiemmat.
Itsellä Corollan huollot per 30 tkm/vuosi maksaneet noin 300 euroa.Myös merkkihuoltojen välillä on eroa hinnoissakin.
["Ryne"]
Toyotan pyynti vs.hyvitys hinnat taasen ovat lähempänä toisiaan siitä syystä, ettei niitä kukaan ostaisi jos hyvitykseen lyötäisiin samat % päälle kuin relluihin.
Sinun mukaasi siis Toyota-kauppiaat elävät pienemmällä katteella kuin muut autokauppiaat.
Minä en usko tuota.
Lähinnä nuo rellujen pyyntihinnnat on tarkoitettu sellaisille jotka vaihtavat halvempaan.
Minusta kaikkien autojen, ml. Toyota, pyyntihinnat ovat se lähtökohta josta lähdetään neuvottelemaan. Hinnanasetanta tapahtuu kaikissa autoissa ihan samaan tapaan.
Minusta esimerkiksi käytettyjen Toyotojen ja Volkkarien hinnoissa on paljon ilmaa, en ainakaan itse maksaisi 80% uuden hinnasta mistään pari vuotta käytetystä laitteesta jossa on joka tapauksessa ajetun verran vähemmän kilometrejä jäljellä, takuu loppumassa tai loppunut, käytön jälkiä, 2 vuotta ruostumisaikaa kuljettu ja renkaat ym. jo ajetut.
Uskokaa nyt niitä TM:n tai TL:n tekemiä vertailuja noista huoltohinnoista. Ainakaan volkkarilla ja toyotalla eivät ole pitäneet paikkaansa alkuukaan.
TM selvittää huoltohinnat vertailukelpoisella tavalla, eihän se tarkoita sitä että ne kaikille ajajille kaikkialla juuri sen verran tulisivat maksamaan.
Faktana kuitenkin tuollaisen huoltohinnaksi voin osoittaa 3vuoden aikana alle 700
Aika halvat on huollot, jos 90 tkm ajetaan tuona aikana. Tojo käy huollossa 6 kertaa, eli hinnaksi tulee vain 117 euroa / huolto. En oikein usko että pätee ympäri Suomen. 1200 euroa eli 200 / huolto kuulostaa luotettavammalta arvaukselta.
Diesel golffia en ole saanut huollosta ulos koskaan alle 300/kerta
Yksittäisen huollon hintaa ei kannata liikaa tuijottaa, Golf käyttää long-life ohjelmaa jossa huoltoja on harvassa jos autolla ajaa asiallisesti. Omalla ajotavallani Golf kävisi (jos sellaisen ostaisin) huollossa 90 tkm aikana 2,5-3 kertaa. Toyota 6 kertaa. Jokainen huolto tarkoittaa myös aikaa ja vaivaa, sillekin voisi jotain kustannusta tietysti laskea.
Onkos sellaista kauniisti muotoiltua Renua vielä tehtykään? Tipparellu on ihan yhtä ruma kuin rättärikin. Klassikkoja molemmat mutta rumia sellaisia.
finman:
Uskoisin itsekin asian olevan paljolti mainitsemastasi seikasta kiinni. Tunnettu epäluotettavuus ei ole hyvä myyntivaltti.
Kun on kerrankin mokattu kunnolla ja riittävän näkyvästi, on kuluttajien luottamusta vaikea palauttaa nopeasti ennalleen. Rima alittui vuonna 2001 myyntiin tulleen uusikoppaisen Lagunan kohdalla pahasti.
Ohessa omaa vikalistaani uudesta lagunasta vuosilta 2001-2004 (kilometrejä kertyi tuona aikana reilut 180 000):
- Rengaspainevaroitin temppuilee varsinkin talvella ja antaa toistuvasti vääriä hälytyksiä vaikka renkaissa olisi jopa "ylipainetta" suosituksiin verrattuna. Vikaa ei saatu korjattua.
- Auringon porottaessa rattiin, painuu töötti parkkipaikalla itsekseen pohjaan - Alkaa katkeamaton torvisoitto. Jos et ole kuuloetäisyydellä huutaa kärry akkunsa tyhjiin. Saatiin kuntoon huollossa ratissa olevia jousia "virittämällä"
- Avainkortin lukitiusnäppäimet eivät ole pitkäikäisiä. Pahenevia kontaktihäiriöitä alkoi ilmetä 2 vuoden jälkeen. Toinen avainkortti lopetti toimintansa lopullisesti ennen kolmatta syntymäpäiväänsä.
- Sirinöitä, narinaa ja natinoita alkoi ilmetä häiritsevässä määrin vaikka pääasiallinen ( 90% kilometreistä ) ajoympäristö oli tasainen moottoritie.
- Toimimaton vakionopeudensäädin korjattiin 3 kertaa
- Mittaristo sekosi 150 000 km:n kohdalla sähköhäiriön vuoksi. Pimeni totaalisesti - vaihdettiin uuteen.
- Katsastuksen päästömittauksen yhteydessä tehty häiriömuistin luku antoi vikailmoituksen.
- Sähköikkunoiden toimintahäiriöitä. Varsinkin helteellä ikkunat pureutuivat johonkin niin tiukasti kiinni, ettei moottori jaksanut liikuttaa ikkunaa. Tiivistepintojen silikonikäsittely ei auttanut asiaa.
- Toisen sivuikkunan lasi irtosi nostomekanismistaan - ikkunakoneisto uusittiin.
- Toinen sivuikkuna jumittui, vaijeri poikki - nostomekanismi uusittiin.
- Käsijarru lakkasi toimimasta - osia uusittiin
- Takaluukku ei salpaudu paukkupakkasella, vaan kontti jää lukittumatta. Huollossa korjaantui.
- Kuskin ovi kieltäytyi salpautumasta pakkasella (jäi siis suljettaessa holtittomasti auki). Ovi piti sitoa kumikäärmeellä vastapäisen oven ripaan, jotta pääsin töihin. Vika uusiutui 3 kertaa.
- Toinen takajarrusatula halki - uusittu
- Syöpyneistä takajarrulevyistä huomautus katsastuksessa - uusittu
- Tyhjäkäynti "seilaa" koko ajan. Vikaa ei saatu kuriin huolloissa.
- Ajovalopolttimot kärähtävät yhtenään - uusimassa saa olla 3-4 kk:n välein.
Jos avensiksella ajetaan 90tkm/3vuodessa menee huollot kutakuinkin näin:
0-3tkm (vapaaehtoinen):vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa 0
15tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa n.90
30tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+raitisilmasuodatin ja ilmanputsari+ vedenpoisto yms.maksaa n.150
45tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa taas n.90
60tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+ilmanputasarit ja jarrunesteet ja pa-suodatin maksaa n.180
75tkm mennään taas noilla öljyillä n.90
90tkm taas vähän isompi huolto n.150
Noissa hinnoissa mukana myös laina-autot joita tarvitsin työni takia.Toki joutuu useasti sen auton sinne viemään, mutta omalla kohdallani tuo ei ole ongelma kun sattuu liike olemaan työmatkan varrella.
Uudessa Tuularissa 13/09 on uuden Lagunan kestotestin loppuraportti.
Laguna sinällään aivan ok, eikä pahempia vikojakaan havaittu.
Mutta se hinnan pudotus!
Kestotesti auto maksoi 10/08 ostettaessa 30720 euroa. Nyt 8/09 arvioituna ja 30 tkm ajettuna todennäköinen ulosmyyntihinta on 21000 euroa!
Kun pohtii todennäköistä hyvityshintaa, niin se lienee 15 tonnin luokkaa. Eli uuden Lagunan ostaja olisi ottanut takkiin 15 tonnia 10 kuukaudessa!
30 k autolta vain odottaa jo aika paljon. Sinänsä harmittomilta tuntuvat viat kuten todettu kojelaudan sirinä, ja jarrujen kirskuminen - joita edes huolto ei saa kuntoon - ottavat pattiin uudessa kalliissa autossa melkoisesti. Hieman omituisena pidän myös tehdaskampanjaa jossa "Asiakkaalle ei suostuttu kertomaan tietoja tehdystä työstä." Takuun aikana ilmenneistä vioista (ne jarrut ja kojelauta) laskuttaminen menee tietysti huollon eikä auton piikkiin, mutta sekin on osa sitä kokonaispakettia jonka joutuu ostamaan. Omalla kohdallani vasta 4:s merkkihuolto täytti ja jopa ylitti odotukset. Ei, en omista Renaultia
Missä avensista noin halvalla huoltaa, diesel variksella yksikään huolto merkkiliikkeessä ei ole ollut noin halpa. Lisäksi tuo vapaaehtoinen huolto oli ainakin 2004 maksullinen, viimeisin iso huolto (180000km) maksoi yli 300e vaikka mitään ylimääräistä ei tarvinnut tehdä.
Aika surulliselta näyttää rellun vikahistoria, 180tkm pikkuautolla ja ainoat viat ovat olleet jarrupalojen ja levyn uusinta, muutama poltin ja piru vie uudet kesärenkaatkin on pitänyt ostaa jo kahdesti.
JJVI:lle
Keski-Suomesta löytyy tuon hintaiset huollot. En ole ikinä kysynyt maksanko normaalin hinnan vai saanko jotain "paljous" alennusta(15kpl uusia-autoja 10vuoden sisään +lisäksi n.10kpl käytettyjäpääosin tuosta liikkeestä ostettuja.
Eikä ole ensihuolto vuoden 2002 jälkeen maksanut penninjeniä kun ostin uuden t-sport yariksen.
Ryne:
Omiin dieseleihin maksaa molempiin Mobilin vaihtopaikallakin öljyt + suodatin saman tai enemmän. Merkkiliike myy kumman halvat öljyt ja työn jos laskuttaa vain saman verran kuin pelkkä asiaan erikoistunut öljynvaihtoketju.
Merkkihuollon normaalihinnoiksi en noita usko, pelkästään työ maksaa 60-100 euroa / tunti korjaamolla. Ja vähintään 1 tunti sisältyy määräaikaishuoltoon aina. TM:stä löytyy myös noita varaosahintoja, eivätkä ne poikkea muista.
Tyypilliset merkkihuoltojen hinnat on luokkaa 170-300 euroa pienempi huolto ja 300-600 isompi. Tämä on oma kokemus useista automerkeistä. Eikä ainakaan suomalaisissa autovertailuissa Toyota näyttäydy millään superedulllisilla huolloilla, vastaavia hintoja pyytävät kuin muutkin keskihintaiset automerkit.
No syyskuussa rekisteröitiin sentäs 6 Lagunaa.
http://spreadsheets.google.com/pub?key=tHN-76yx4hlw0y148GNl-kA&output=html
"Ryne:
Jos avensiksella ajetaan 90tkm/3vuodessa menee huollot kutakuinkin näin:
0-3tkm (vapaaehtoinen):vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa 0
15tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa n.90
30tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+raitisilmasuodatin ja ilmanputsari+ vedenpoisto yms.maksaa n.150
45tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin maksaa taas n.90
60tkm vaihdetaan: moot.öljyt+suodatin+ilmanputasarit ja jarrunesteet ja pa-suodatin maksaa n.180
75tkm mennään taas noilla öljyillä n.90
90tkm taas vähän isompi huolto n.150
Omiin dieseleihin maksaa molempiin Mobilin vaihtopaikallakin öljyt + suodatin saman tai enemmän. Merkkiliike myy kumman halvat öljyt ja työn jos laskuttaa vain saman verran kuin pelkkä asiaan erikoistunut öljynvaihtoketju.
Merkkihuollon normaalihinnoiksi en noita usko, pelkästään työ maksaa 60-100 euroa / tunti korjaamolla. Ja vähintään 1 tunti sisältyy määräaikaishuoltoon aina. TM:stä löytyy myös noita varaosahintoja, eivätkä ne poikkea muista.
Tyypilliset merkkihuoltojen hinnat on luokkaa 170-300 euroa pienempi huolto ja 300-600 isompi. Tämä on oma kokemus useista automerkeistä. Eikä ainakaan suomalaisissa autovertailuissa Toyota näyttäydy millään superedulllisilla huolloilla, vastaavia hintoja pyytävät kuin muutkin keskihintaiset automerkit"
Itsellä viime syyskuussa bensa Corollaan maksoi pienempi huolto 124. Reilusti kalliimpi kuin Rynellä, mutta ei ihan Akikin hintoihinkaan menee
No silti en ihan kuitteja näkemättä noita huoltohintoja usko. Mutta jos tosiaan näin on, taisi olla viimeiset huollot mitä toyotalla teetän. Jos joku toinen uuden auton ostaja saa huollot alle omakustannushinnan, en ainakaan itse osallistu niiden maksutalkoisiin.
TC05:
Bensa-Corollan huoltohinnaksi pieneen huoltoon uskon tuon kyllä. Hintaa vertaillessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon se, että monet muut bensa-autot huolletaan 30 tkm välein ja dieselitkin 20-30 tkm välein. Nykyään ei tarvitse edes käyttää huollossa joka vuosi, vaikka ei kilometrit täyteen tulisikaan.
Itse olen aina ajatellut tuota auton luotettavuutta siten, että jos ostan auton josta pidän ja joka on hyvä ajaa, se on sitä joka päivä ajossa. Jos tuo auto on epäluotettava, sanotaan vaikkapa 2 päivää 1095 ajopäivästä (3 vuotta), hyväksyn sen.
Joku toinen auto voi olla luotettava kaikki 1095 päivää, mutta kiva ajaa se ei ole yhtään niistä.
http://www.ajovalo.net/Arvo1.htm
Tuolla löytyy eräänlaista laskentaa ajoneuvojen arvon säilymisestä.
AkiK:
Sekin vähän riippuu missä ne kaksi epäluotettavaa päivää sattuu tulemaan vastaan. Jos se epäluotettava päivä sattuu perheen ollessa kyydissä -30 asteen pakkasilla keskellä korpea, jossa kännykkä ei toimi niin sanoisin, että mieluummin 1095 huoletonta ajopäivää kuin 1095 jatkuvan pelon alla tehtyä ajopäivää. Jos taas ajeluni keskittyvät pääasiassa kaupungin keskustaan, jossa bussit kulkee viiden minuutin välein ja ei ole pelkoa nälkäkuolemasta taikka jäätymisestä niin mikä ettei Renullakin voisi ajella.
Kyllä vähintäin 365 päivää vuodessa auton tulee pelittää jotta kannattaa ostaa?
Yhdyn AkiK:n kirjoitukseen. Itselle kuitenkin kaikista tärkeintä että auto miellyttää itseäni. Tällöin ei pari ylimääräistä korjaamokäyntiä haittaa. Toki jos auto koko ajan on pajalla, se on jo ongelma, enkä sellaista autoa itselleni kelpuuttaisi.
Jos taas ostaisin auton pelkän luotettavuuden perusteella, mutta en täysin pitäisi siitä, niin tuo luotettavuus kääntyisi oikeastaan itseään vastaan kun auto josta en pidä kestäisikin loputtomiin ja ei olisi mitään "järkevää" syytä vaihtaa sitä...
P.S. En ole ikinä omistanut japanilaista autoa, enkä ole silti koskaan jäänyt tienvarteen.
Mutta korjaamolle olet päätynyt?
Tosin minulla ollut enemmän "laadukkaita euroautoja" kuin japseja ja yleensä hyvin pärjännyt niilläkin, tosin ensimmäinen turha korjaamokäynti on aiheuttanut "laatuauton" lähdön vaihtoon!
Esim. Mese hakee äkkiä "laatuautonsa" tien varresta, mutta kuis muut merkit?