Mielenkiintoista:
"Volvo esittelee Volvo S80 -mallissa täysin uuden 2,4-litraisen viisisylinterisen dieselmoottorin. Yhteistä edellisen moottorisukupolven version kanssa on periaatteessa vain D5-tunnus ja viisisylinterinen rakenne. Uusi moottori noudattaa Euro 5 -päästönormia ja on huomattavasti edeltäjäänsä tehokkaampi.
Huipputekniset ratkaisut, kuten sekventiaaliset kaksoisturboahtimet, keraamiset hehkutulpat ja pietsosähköiset ruiskutussuuttimet ovat mahdollistaneet ennätyksellisen matalan kulutustason kyseisen kokoluokan autossa. Moottori kuluttaa polttoainetta 6,2 litraa/100 km ja synnyttää CO2-päästöjä 164 g/km. Vähäinen polttonesteen kulutus yhdessä 205 hevosvoiman ja peräti 420 Nm:n vääntömomentin kanssa varmistavat sen, että D5-moottorilla varustettu Volvo S80 kilpailee luokkansa parhaan ajoneuvon tittelistä.
- Tavoitteenamme oli kehittää nykyaikainen suorituskykyinen dieselmoottori, joka noudattaa Euro 5 -päästönormia. Paljon kehitystyötä kokenut edellinen moottorisukupolvi oli saavuttanut potentiaalinsa rajat. Päätimme aloittaa puhtaalta pöydältä ja valjastaa käyttöön edistyksellisen tekniikan, jota voimme nykypäivänä hyödyntää. Lopputulos on parempi kuin uskalsimme odottaa. Tämä moottori on kaiken lisäksi kehitetty kokonaan Volvon toimesta, kertoo voimansiirtotekniikan varajohtaja Derek Crabb."
Tuosta koneesta on jo aiempikin ketju, joten sinne voit varmaan kommentoida?
Onko 2,4 järkevä kun 1,4 myös riittää?
Tuossa uudessa D5 moottorissa riittää vääntöä, nimittäin 400 Nm on käytössä jo 1250 rpm kohdalla ja tuo tasaiseksi rajoitettu huippuvääntö 420 Nm on alueella 1750-3000 rpm. Kone perustunee kuitenkin melko pitkälle entiseen D5, käsittääkseni lohko on sama ja nuo muutokset ovat kannessa, pietsosuuttimissa ja turboissa (nyt kaksi erikokoista kiinteillä johdesiivillä olevaa turboa).
tuo vääntö on 420nm 1500-3250 rpm välillä
sanovat että tuo kone on parhaimmillaan 80-120 km/h alueella
automaatin yhteydessä eli sopisi hyvin suomen ajonopeuksiin.
toivottavasti tulee myös ns.dsg vaiteisto...
Mä en ymmärrä, miten ne ei Volvolla ole saaneet vielä tuota Getragin kaksoiskytkivaihteistoa isompiin koneisiinsa. Vääntöähän tuon lootan pitäisi kestää lähemmas 500 nm, joten ei se tuon D5:den kanssakaan muotoituisi ongelmaksi.
Eiköhän nuo DSG:t kohta nähdä isommissa Volvoissakin.
Volvon yhteistyö Getragin kanssahan on melko laajaa, joten eiköhän niitä vaihteistolootiakin ala sieltä tulemaan. Noillahan on yhteinen tehdas ruotsissa Volvon tehtaan vieressä, josta Getrag toimittaa osia nelikko-Volvoihin.
koskas volvoon tulee tämä sabassa jo oleva nelivetoversio?
petos:
Ei mitään aavistusta. Itse neljännen polven haldexiahan saa jo, mutta tuo eLSD on edelleenkin Saabin yksinoikeus.
Saabhan teki Haldexin kanssa sopimuksen, että eLDS systeemiä on tarjolla vain sen autoissa ensimmäisen vuoden. 9-3 XWD saatiin myyntiin alkuvuonna -08 (helmi- tai maaliskuu), joten tuo sopimus ei vielä liene ummessa.
Eiköhän niitä tämän vuoden puolella ala ilmestyä. Jos ei Volvoihin, niin sitten muihin merkkeihin.
Ymmärtääkseni tuo Saabissa oleva Haldexin elSD systeemi on nykyään myös uusissa Opel Insignia nelivetoversioissa ! Tosin itse en oikein ymmärrä mihin tuota tarvitaan kun nykyinen neljännen polven Haldex versio ja nykyaikainen jarruja apuna käyttävä luistonesto tuntuu toimivan erittäin hyvin.