Tuulilasissa mielenkiintoinen tilasto Ruotsin katsastuksen hylsyprosenteista. BMW häviää ihan mennen tullen Fordille, Volvolle, Jaguarille, volkkarille ja monelle monele muulle 3 vuotta vanhoissa autoissa. Mersu on myös yllättävän heikkoa tekoa puhumattakaan Renusta jne. Ajetut kilometritkään ei eroja selitä koska erot ovat melko pieniä. Bemu on ajajan auto ja nyt myös huoltofirmojen ja katsastuskonttoreiden suosiossa Audilla menee lujaa, ei voi muuta sanoa.
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=149985&page=1
Haloo Warcraft- laatu on paljon laajempi käsite kuin hylkäys tai hyväksyntä Ruotsin katsastuskonttorin tilastoissa.
Meillä on perheessä ollut kohta 10 vuotta sama auto, enkä halua sitä vaihtaa, koska se on varsin laadukas yhä moniin kaupan uusiin autoihin verrattuna. Ajomukavuus, ajon vakaus, äänimaailma, tilat, istuinmukavuus, varusteet joita et saa lisävarusteena edes uuteen 7-.sarjan Bemariin ovat minun kokemaani laatua.
En ole iloinen sittä, että automme ei aina mene heittämällä katsastuksesta läpi- mutta olen iloinen niistä 130 tkm jotka olemme sillä laadukkaasti taivalta tehneet!
Joo tuo aloittajan teksti on asiaa, BMW:n tarkoitushan on vedota dynaamisiin ja trendikkäisiin ihmisiin joille merkki on kaikki kaikessa. Varmasti mukavia pelejä ajaa silloin kun niillä voi ajaa Itse odotan kuitenkin autolta hiukan enemmän kuin pelkkää imagoa korjauskustannuksista piittaamatta. Tietysti, tuohan se autoiluun urheilun tunnelmaa kun auto käy varikolla usein, siinä on tekemisen meininkiä.
ja höpöhöpö!
BMW:ssä ostaja saa paljon sellaista mitä ei ole monella automerkillä mistään hinnasta, kuten;
-takaveto -6-kone- 50/50- painojakauma- yhdistelmää, ja sen mukaista ajettavuutta.
-erittäin sivistynyttä autoa melutasoltaan ja mukavuudeltaan olemalla samalla sporttinen ja ei-nössö.
-huippuluokan moottoreita kautta malliston
-monet kilpailijat kuten Volvo eivät voi edes uneksia BMW:n edistyksellisistä innovaatioista, joita se puskee jatkuvasti.
-Respecti on aivan omissa sfääreissään, mitä tulee autoista, tekniikasta ja ajamisesta kiinnostuneiden ja valveutuneiden ihmisten mielipiteisiin.
-Fiilis ja omistamisenhalu, hienosta ja viimeisenpääle arvostetusta autosta, ja se ettei ole joutunut TYYTYMÄÄN johonkin tavalliseen ja halvahkoon keskinkertaisuuteen kuten Ford/Volvo/VW jne,
Siinä on mielestäni vastinetta koko rahalle.
se on kuitenkin jokaisen harkinnassa haluaako sitä korkeaa hintaa maksaa. jos haluaa, ei tarvitse ainakaan todistella ja vakuutella mitään, ja on taatusti tehnyt tyylikkään ja hienon valinnan, toisin kuin eräät!
ps. jos laadulla tarkoitetaan tekniikan kestävyyttä ja toimintavarmuutta, tuskimpa BMW siinä häviää kilpailijoilleen Mersulle, saati audille! volvokaan ei ole minään laadun perikuvana tullut tunnetuksi, nitinöineen ja sähkövikoineen ym.
Näin on. Paitsi, että 1-sarja on über-nössöjen auto. Sellainen henkilö, joka kuvittelee ajavansa oikeaa ajajan autoa ja loistavaa BMW:tä sekä parkkeeraa autonsa toisen Bemarin viereen ollakseen BMW-mies/nainen - trenditietoinen - kateuttaherättävä. Todellisuudessa säälittävä pyrkyri-nousukas, ja mahdollisesti vielä vanhempiensa ruokkima
Ja tuossa sitten OLI vitsiäkin mukana.
Tuohonkaan on paha mennä vastaan inttämään. Jos vähänkään seuraa automaailmaa Fifthgear/EVO/AM&S jne, kyllä se on yleensä "paha" Baijerilainen johon muita verrataan.
En tiedä voiko tuota katsastusta käyttää sitten kovin hyvin laadun mittaamiseen. Oma auto kävi juuri katsastuksessa, eikä mennyt läpi. 150tkm ajetun auton päästöt olivat liian suuret ja etujarrulevyt pari milliä kuluneemmat kuin valmistajan normit sallisi. Katsastusmiehen mukaan niillä ajaisi vielä hyvinkin, mutta valmistajien rajat ovat nykyään todella tarkat. Noh vein auton pajalle, jossa jarrulevyt vaihdettiin ja tutkittiin päästöongelmaa jonka syyksi löytyikin se ,että auton katalysaattorin ei oltu annettu lämmetä tarpeeksi katsastusaseman päästömittauksessa... Eli katsastajan mokan ja normaalin kulumisen takia ei mennyt läpi. Entä jos hylkäys tulee vaikka huonojen renkaiden takia, mitä se kertoo auton laadusta?
Bemun laatu on kyllä ihan OK, mutta hinta liian korkea?
Warcraft:
Saatteko te jotain tyydytystä näistä tilastojen postaamisesta ... vai olisiko se kumminkin pelkästään omien mielipiteiden pönkittämistä jotta saadaan se emävale jälleen henkiin ...
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Dekra-raportti+2008+muut+autoluokat/1135233530228
Rölli:
On pakko sanoa sen verran että niinhän te Bemareiden ylistäjät myös teette.. Itse en ole noita tilastoja tänne koskaan raahannut mutta muilla näyttää olevan tapana.. Olen sanonut usein että netistä googlettamalla löytyy jokaiselle ja jokaisen omaa mielipidettä tukeva tilasto..
Tuohon alkuperäiseen otsikkoon. Bemarin hinta vs. laatu.. Kukaan täällä tuskin väittää että bemari ei olisi millään asteella laadukas? Itse pidän bemarin hyvänä ja laadukkaana autona mutta jos bemarin hintaa ja laatua suhteuttaa, kysymys on melko keskitasoa heikommasta autosta.. Hyvä auto mutta ei niin hyvä mitä se maksaa!
Ei ole mikään uutinen että uudehkoissa bemareissa on aika paljon vikoja.. Täytyy bemareiden omistajien olla todella fanaattista porukkaa jos ostaa niin kalliin auton eikä huoltamon pihalla vietetyt tunnit häiritse millään tavalla.. Mutta täälläkin on tullut jo selväksi millaista porukkaa bemaristit ovat.. Bemareiden huonoja ominaisuuksia tai vikoja vähätellään ja sitten heti ollaan toitottamassa superhyviä kaarre ja muita rata-ajossa esiintulevia ominaisuuksia.. Itse olen ajanut ammatikseni autoa, niin isoja kuin pienempiäkin.. ja pakko sanoa että juuri nuo kaarreominaisuuksien ylistys kaiken muun kustannuksella on teinipoikien höpinää.. Tai sitten vain itse olen niin paljon jo ajanut että arvostan mieluummin mukavuuspainoitteista autoa..
Mutta se verran on pakko sanoa ettei tuo hintojen karkaaminen ole pelkästään bemareiden ongelma.. kyllä suomessa merkki kuin merkki maksaa kohtuuttomasti.. erityisesti saksalaiset merkit..
Jan79:
Ainakaan minä en ole tänne linkkiviidakkoa eri tilastoihin raahannut, pistin tuon linkin vain esimerkkinä tämän keskustelun avaukseen että löytyyhän noita jos haluaa suuta piestä...
Minä taas olen sitä mieltä että Bemariin laitetut roposet ovat tarjonneet vastinetta koko rahalla.
Minulle ainakin on uutinen "että uudehkoissa bemareissa on aika paljon vikoja", omien kokemusteni kautta en tuota väitettä voi allekirjoittaa....-välissä ihme vuodatusta-....Vaikuttaa että tällä palstalla hyvä ajettavuus rinnastetaan kivikovaan alustaan ja rata-ajoon (?) hyvään ajettavuuteen kuuluu tunnokkaan ohjauksen kanssa hyvin toimiva alusta joka on samalla mukava, ehkä voisi sanoa jopa eleetön. Tässä Bemari on mielestäni onnistunut jonkin verran paremmin kuin muut näistä normaaliautojen valmistajista.
Ei niitä ole pakko ostaa.
Rölli:
business-mallin hinta on myös ~47 000. Business-varustelun päälle voi vielä latoa ihan kohtuuhintaiset varustepaketit. Saa ihan säntillisesti varustellun auton alle 50 000. Eikä se 320dA huono vaihtoehto todellakaan ole.
Lisäksi se ei todellakaan kuluta liikoja.
Onhan penarit ihan hienoja autoja, mutta ainakaan minun tuttavapiiriin ei kuulu ihmisiä, joilta saa respectiä automerkin perusteella. Onneksi. Mitä TYYTYMISTÄ siinä on että ostaa samalla rahalla vaikkapa uuden Golfin pari vuotta vanhan bemarin sijaan?
Muut kohdat ovat ihan asiaa.
BMW,Audi,Mercedes-Benz ja Volvo ovat kaikki hienoja ja hyviä automerkkejä,asiaa ei tarvitse tuon enempää pähkäillä.
Aeronautti:
1-sarjan coupé myöskin? 135i?
AkiK:
1-sarja on varmaan autona hieno, jos pystyy sulattamaan sen muotoilun. Varsinkin coupe on epäsuhtaisimpia autoja mitä olen nähnyt. Mitä järkeä on tehdä 2-ovinen sedan?
Markkinoiden rumin coupe mielestäni tällä hetkellä. Mutta voihan joku siitä muotoilusta tykätäkin.
Katsastustilastot ovat hiukan kinkkisiä, se tulee jo ilmi niiden tuloksien hajonnasta, ruotsalaistutkimuksessa Bemari oli keskiarvoa huonompi, Dekran tutkimuksessa taas aivan huipulla. Mielestäni näistä kaikista luotettavuus ja katsastustilastoista voidaan vetää ainostaan seuraavia johtopäätöksiä, nekin varauksella:
- japanilaisten laatu on pääosin edelleen parasta
- saksalaiset ovat parantaneet tuloksiaan ja ne alkavat uhata tietyillä malleilla japanilaisia
- yleistäen ranskalaisilla ja italialaisilla merkeillä on edelleen paljon ongelmia ja nuo löytyvät pääsaääntöisesti keskiarvoa heikommasta päästä.
Mitä tulee itse Bemarin laatuun, ei se ikinä ole ollut viaton auto, eikä varmasti sellaiseksi tulekkaan. Esim katsastuksessa esiin tulevia alustan osia Bemariin saa kyllä varautua vaihtamaan. Yleiskestävyys on kuitenkin minusta vähintään Audi/Mb/Volvo tasolla, väittäisimpä että Bemariin tulee alustan osiin noista todennäköisimmin vikaa mutta tuosta joukosta Bemari jättää kaikkein epätodennäköisimmin tielle. Tuo on tetysti huima yleistys, mutta Bemarilla ei ole kauheasti selviä tyyppivikoja, kuten noilla muilla. Esim V70 lähes jokaiseen automaatilla olevaan on vaihdettu laatikko tai siinä alkaa olla vikaantumisen merkkejä. Mb:ssä ja Audissa on taas omat ongelmansa.