Tavis-autojen potentiaali ?

4 kommenttia

Rupesin miettimään sellaista, että kun jotkut tavisautovalmistajat, kuten Ford ja Subaru, tekevät ajettavuudeltaan hyviä autoja, niin näillä valmistajilla on varmaan aika paljon osaamista autoilun alalla. Tarkoitan sitä että pienellä satsauksella (parempi sisusta ja ulkokuori, vähän lisää premiumia siis) nämäkin valmistajat voisivat kvalifioitua premium-luokkaan. Se etteivät autot ole premium-luokassa, ei siis merkitse sitä etteikö osaaminen olisi parasta.



Ei kai muuten ole sattuma että esimerkiksi Ford, Subarua ja Mazdaa myydään samassa liikkeessä.



Oman käsitykseni mukaan premium-ajattelu on sekoittanut monen ihmisen pään. En halua mainostaa Fordia, Subarua ja Mazdaa, lähinnä kyse on siitä että näiden valmistajien osaamistaso ajettavuuden ja alustan rakentamisen suhteen lienee aika korkealla tasolla. Mazdaa tosin en tunne merkkinä kovin hyvin, joissakin malleissa lienee hyvät alustat.

  
  • Väität siis, ettei Subarun Impreza GT:t eri evoluutioineen ole premiumia? Tai muut vastaavat kuten Mitsubishi Lancer tai jo historiaan jääneet Escort Cosworthit ja Toyota Celicat.



    Uskallan väittää, että ovat kyllä omassa lajissaan ehtaa premiumia, verrattuna ties mihin lulla-Volvoihin tai pappa-Mersuihin.



    Kolminkertainen hinta saman korimallin perussedaniin, huippuunsa hiottu alusta, voimansiirto, moottori, jarrut jne.



    Kyllä se premium on muutakin kuin kojelautaan lyöty parketti ja "nahkana" myyty muoviverhoilu.

      
  • Sama vaatteissa ja autoissa, siis "merkki" maksaa eniten ja itse "tuote" vähiten! :wave:

      
  • andertz:

    Ei kai muuten ole sattuma että esimerkiksi Ford, Subarua ja Mazdaa myydään samassa liikkeessä.




    Mitäpä muutakaan se voisi olla, kun eri puolilla maata tilanne vaihtelee. Etelä-pohjanmaalla Subarua myydään mm. Kurikan Automyynti Saarakkalassa, joka on lähinnä Mitsubishi-myyjä (omien sanojensa mukaan "Suomen vanhin alkuperäinen" ), Arton Autossa Tervajoella (Suzuki/Hyundai/Isuzu) jossa Subaru on melko tuore edustus, muistaakseni tuli valikoimiin 2006 jälkeen kun Seinäjoen Sata-Auto lopetti uusien autojen myynnin.



    Seinäjoen perinteinen Mazda/Ford -kauppias oli Automyynti Kuismanen, nyt en edes tiennyt kuka niitä myy - piti luntata: Mazda - Delta Auto (Fiat/Kia/Lada/Alfa/Lancia/Lada), Auto-Kaari (Jaguar), Ford - J. Rinta-Jouppi Oy (Chevrolet/Opel/Saab). Rinta-Jouppi aloitti muistaakseni pelkällä käytettyjen autojen kaupalla. Saabia myi aikaisemmin Scan Auto Oy ja Opelia VM Kone -> Seinäjoen Autoliike -> Auto Åström.



      
  • Anderz:



    Rupesin miettimään sellaista, että kun jotkut tavisautovalmistajat, kuten Ford ja Subaru, tekevät ajettavuudeltaan hyviä autoja, niin näillä valmistajilla on varmaan aika paljon osaamista autoilun alalla.




    Hyvä Anderz! Ylitit itsesi! Tavisautot (mitä se nyt tarkoittaakin) Ford ja Subaru.. :lol:



    Aika hieno veto tuo Subaru tuohon. Miksei samantien vaikkapa Porsche! Se että Subarut on ominaisuuksiin nähden tosi halpoja, ei tee niistä ihan keskivertokaaroja. Vai mitä? AINOA valmistaja joka tekee perheautoja niin uppiniskaisella asenteella, että on tähän saakka tehnyt kaiken tekniikkansa itse. Kaikkiin autoihin tarjolla VAIN yksi parhaista nelivetojärjestelmistä?! Dieselinkin väänsivät väenväkisin boxermuotoon. Mallistoon on aina kuulunut joku oikea sporttiraaseri?!



    No, ei se mitään. Itseppä täässä hölmöilen kun tuohon piti tarttua. Kyllä esimerkiksi Audi täyttäis paljon paremmin tavis - kriteerit meikäläisen päässä.



    Aivan sama. Osaamista kyllä löytyy suurimmalta osalta merkeistä. Saabilta ois potentiaalia paljonkin enempään, mutta se hiton General Mistake lyö kapulaa rattaisiin. Netistä voipi lukea millaista projektia on pantu jäihin, kun Cadillac BLS (BulLShit) tarvitsi tukea markkinointiin. V***u, kaikki tekniikka on peräisin Trollhattanin suunnittelupöydältä.



    Premium ajattelu on sekoittanut ainakin minun pään. Koen vahvasti, että Saabissani on jotain mitä ei Fordista löydy. Ei tarvi montaa minuuttia ajaa niin tietää sen. Oon (joutunut) sen verran Fordilla työssäni ajamaan. Ja kun aiemmin oli puhetta, että moitin vain edellisen mallin Mondeota. No, nykyinen on parempi - mutta siitä se vasta onkin premiumit kaukana. Katsoo sitä mittaristoa ja katsoo sen jälkeen vaikkapa Audin A6:n mittaristoa niin tietää mistä on kyse. Hyvähän sillä Mondeolla on ajaa, ei siinä mitään.



    Autojen yhteisillä myyntipisteillä ei ole merkkien kanssa juurikaan tekemistä. Muut asiat määrää. Esim. mitä merkkejä lähialueilla on jo myynnissä, minkälaista on asiakaskunta jne.



    Delta-auto myy Saabia ja Ladaa saman katon alla. Ei ne silti ole kovin samanhenkisiä?!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit