V70 kestotestin loppuraportti Tuulilasissa

0 kommenttia

Volvo V70 2,0D Kinetic oli 30 tkm kestotestissä Tuulilasissa. Eihän tuo nyt ole vielä mikään oikea kestotesti, mutta suuntaa se jo aika hyvin antaa auton ominaisuuksista. Ohessa suoria poimintoja testistä, joten kommenteista on sitten syytä moittia lehteä, jos ei ne jotakin miellytä.



- 2 litrainen diesel on joka suhteessa erittäin onnistunut voimanlähde, tehoa on riittävästi, kulutus on pieni ja moottorin käyttöominaisuudet on oivalliset. Kuutosvaihde tuo mukavasti säästöjä maantieajossa, mutta on välitetty niin pitkäksi, että on käyttökelpoinen vain yli 80 km/h nopeuksissa ja vedättäminen saa aikaan jyristystä



- testin keskikulutus oli 6,4 l/100 km, ajotietokone tosin näytti optimistisesti 5,8 - 6,2 l keskiarvolukemia



- V70 tuntuu ahtaalta "sisarmalliin" Ford Mondeoon verrattuna, eroa ulkomitoissa ei ole mainittavasti, mutta Volvon erilaiset turvallisuutta parantavat rakenteet verottavat sisätiloja. Ovet on paksut ja sisustaa on muotoiltu autossa olijoita suojaavaksi



- Fordeille ominainen ohjauksen tunnokkuus on saatu siirrettyä nyt myös Volvoon ja V70 ajettavuus on huippuluokkaa. Auto kulkee suoralla tiellä vakaasti ja vahtimatta ja kaarteissa se käyttäytyy mallikelpoisen luonnollisti. Jousitus on tukeva ja 60-sarjalaisille renkaille Tuulilasi antaa tunnustusta ja mukavuuden heikentämisestä matalaprofiilina renkaina pitää maksaa erikseen.



- kestotesti Volvoissa on aiemmin ollut luvattoman paljon kaikenlaisia pikkuvikoja, mutta tähän näyttäisi nyt tulleen muutos. Varsinaisia vikoja ei testin aikana ilmennyt, mutta 1 ylimääräinen huoltokäynti oli sivutörmäyssuojan ohjelmapäivityksen takia. Oven suojalista ja keskiosan sisävalon vasen reuna sekä oikean takajalkatilan lämmityssuuttimen irronnut putki on painettu käsin paikalleen, kun ovat hieman repsottaneet. Mittaristoon on tullut ylimääräisiä kehotuksia määräaikaishuollosta jo 12000 km kohdalla vaikkei vuosi tai 20000 km ollut vielä täynnä ja huoltomuistutin nollattiin huoltokäynnillä.



- Volvo kiihtyi nollasta sataan 0,6 sekuntia nopeammin kuin tehdas lupaa ja selitys sille selvisi tehomittauksesta, jossa tehoa mitattiin 109 kW, kun valmistajan ilmoitus on tasan 100 kW. Jarrut on reilusti mitoitetut ja toiminta on ensiluokkaista. Mitatut sisämelut vahvistavat, että Volvo on todella hiljainen auto.



- Testin loputtua kori on ryhdissään, eikä nitise eikä natise, ovet pelaavat kuin kassakaapissa. Alusta on säästynyt kolhuilta ja hyvä suojaus on pitänyt ruosteen loitolla. Maalipinta on yllättävän hyvässä kunnossa, mutta muutama kiveniskemä on tuulilasissa.



- Volvon arvo väheni testin aikan vähemmän kuin odotettiin ja jäännösarvo on yllättävän hyvä ja vähän käytetylle diesel-Volvolle riittää halukkaita ostajia. Käyttökustannuksia nostivat tavallista kalliimmat vakuutusmaksut sekä käyttövoimavero, mutta kokonaiskustannukset olivat kuitenkin kohtuulliset.



- Kaikkiaan Volvo antoi kestotestin aikana itsestään todella miellyttävän kuvan ja sekä laatu että ominaisuudet näyttäisivät olevan sillä tasolla mitä tämän luokan autolta on syytä odottaakin.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit