Itselläni ykkösauto on nykyään diesel ja on ollut hyvä valinta vrt. bensa-autoon omassa käytössäni. Tosin ihmeen hyvin nykyiset bensa-autotkin liikkuvat ahtamattominakin, mutta kulutus ei ole vielä dieselien tasolla. Dieselin huollattaminen on kyllä kalliimpaa ja arvokaan ei nykyään säily enää paremmin, joten esim. 20tkm/v ajoilla ei uutta dieseliä kannata ostaa pelkän kulutuksen perusteella.
Seuraava autoni on erittäin todennäköisesti bensa-hybridi, vaikka kilsoja tuleekin reilusti. Sen tekniikka tuntuu olevan kestävää (ainakin Toyotalla) - eikä tarvita turboja ym. vitkuttimia hyötysuhdetta parantamaan kun sähköllä saa vääntöä riittämiin. Lisäksi hybridi on varsin hiljainen etenijä. Sopivaa mallia odotellessa ajellaan kuitenkin tyytyväisesti nätisti käyvällä ja melko pihillä "nokivasaralla".
No eipä ne downsizing-bensavehkeet tai hybriditkään ihan halpoja ole, ja vielä toistaiseksi edes parhaat downsizing-koneet eivät pärjää dieseleille kulutuksessa.
Kun jutussa haastatellaan Audi-miestä, kannattaa muistaa että Audi on vaikkapa Mersua selvästi jäljessä uusien euro6 dieselien kehityksessä ja sakemannien ekotestissä VW/Audin uusilta euro6 diesel-koneilta jäi vaaditut raja-arvot saavuttamatta. Tottakai kannattaa puhua downsizing-bensakoneiden puolesta kun oma konserni on niissä vahvoilla (tällä hetkellä ). Ja tietysti hybrideistä ei puhuttu mitään, kun niitä ei konsernilla vielä ole.
Se on selvää että bensan ja dieselin ero tulee kapenemaan ja onhan nytkin useille bensakone kannattavampi. Autojen hinnoitteluhan sen lopulta ratkaisee mikä kuluttajalle kannattaa. Auton valmistuksen osuus kuluttajahinnastahan on aika pieni, se että joku tekniikka maksaa valmistajallle muutaman satasen enemmän / auto ei välttämättä näy kuluttajahinnoissa mitenkään. Autotehtaat ja jakeluketju haluavat tietysti suurimman mahdollisen katteen, minkä takia kannattaa kovastikin yrittää jo näin etukäteen myydä kuluttajalle ajatusta samaan hintaan myytävästä mutta halvemmalla tehdystä bensavehkeestä kuin (ehkä kuluttajalle paremmasta) dieselistä.
Itselläni ykkösauto on nykyään diesel ja on ollut hyvä valinta vrt. bensa-autoon omassa käytössäni. Tosin ihmeen hyvin nykyiset bensa-autotkin liikkuvat ahtamattominakin, mutta kulutus ei ole vielä dieselien tasolla. Dieselin huollattaminen on kyllä kalliimpaa ja arvokaan ei nykyään säily enää paremmin, joten esim. 20tkm/v ajoilla ei uutta dieseliä kannata ostaa pelkän kulutuksen perusteella.
Seuraava autoni on erittäin todennäköisesti bensa-hybridi, vaikka kilsoja tuleekin reilusti. Sen tekniikka tuntuu olevan kestävää (ainakin Toyotalla) - eikä tarvita turboja ym. vitkuttimia hyötysuhdetta parantamaan kun sähköllä saa vääntöä riittämiin. Lisäksi hybridi on varsin hiljainen etenijä. Sopivaa mallia odotellessa ajellaan kuitenkin tyytyväisesti nätisti käyvällä ja melko pihillä "nokivasaralla".
No eipä ne downsizing-bensavehkeet tai hybriditkään ihan halpoja ole, ja vielä toistaiseksi edes parhaat downsizing-koneet eivät pärjää dieseleille kulutuksessa.
Kun jutussa haastatellaan Audi-miestä, kannattaa muistaa että Audi on vaikkapa Mersua selvästi jäljessä uusien euro6 dieselien kehityksessä ja sakemannien ekotestissä VW/Audin uusilta euro6 diesel-koneilta jäi vaaditut raja-arvot saavuttamatta. Tottakai kannattaa puhua downsizing-bensakoneiden puolesta kun oma konserni on niissä vahvoilla (tällä hetkellä ). Ja tietysti hybrideistä ei puhuttu mitään, kun niitä ei konsernilla vielä ole.
Se on selvää että bensan ja dieselin ero tulee kapenemaan ja onhan nytkin useille bensakone kannattavampi. Autojen hinnoitteluhan sen lopulta ratkaisee mikä kuluttajalle kannattaa. Auton valmistuksen osuus kuluttajahinnastahan on aika pieni, se että joku tekniikka maksaa valmistajallle muutaman satasen enemmän / auto ei välttämättä näy kuluttajahinnoissa mitenkään. Autotehtaat ja jakeluketju haluavat tietysti suurimman mahdollisen katteen, minkä takia kannattaa kovastikin yrittää jo näin etukäteen myydä kuluttajalle ajatusta samaan hintaan myytävästä mutta halvemmalla tehdystä bensavehkeestä kuin (ehkä kuluttajalle paremmasta) dieselistä.