Lexus CT200h ajettu

0 kommenttia

Kävinpä tänään Kaivokselassa katsomassa ja kokemassa uutta, pientä Lexusta, joka luottaa hybriditekniikkaan.



Kumma, että Lexus vasta nyt tuo markkinoille kilpailijan A3-sarjaan, näin jälkiviisautena voi sanoa, että IS-sarjasta olisi pitänyt esitellä luukkuperä samalla kun sedankin jo mallin ensiesittelyssä jokunen vuosi sitten.



Noh, tämä CT ei tosin ole IS:n viisiovinen versio, vaan aivan oma autonsa. Konseptiversio oli todella hyvännäköinen. Tunnelma lässähti kunnolla, kun näki tuotantoversion vesitetyt muodot. Mutta pitihän sillä käydä ajamassa heti, kun tilaisuus tuli.



Heti, kun auton näki luonnossa, saattoi sen havaita kuviaan paremmannäköiseksi. Kuvissa keula näytti hieman jäänteeltä 90-luvulta ja peräpää oli taas sivulta turhan raskaannäköinen. Nämä vaikutelmat haihtuivat kun autoa pääsi katselemaan "livenä": keula olikin ulkonäöltään matala, jämäkkä ja jopa urheilullinen. Ja takaosa oli itse asiassa sulavalinjainen, sillä katto näytti olevan selvästi matalammalla kuin kuvissa, mikä antoi myös urheilullista ja voimakasta leimaa. Valkoinen auto erityisesti teki vaikutuksen ja mielestäni kovin tummat värit eivät tähän sovi, mutta makuasiahan se.



Sisällä ei ollut suurensuuria tiloja, mutta eihän tämä tila-auto olekaan. Tunnelma oli tiivis, mutta positiivisella tavalla. Istuimet tukivat todella hyvin ja olivat miellyttävät istua. Ohjauspyörän sai tarpeeksi alas ja tarpeeksi lähelle. Takapenkillekin mahtui hieman yli 180-senttinen. Tavaratila oli mataluudessaan vaatimaton, joskin luukun alla oli vielä pieni kätkö. Mutta mitäs tavaratiloista - tämä auto on kai suunnattu lähinnä urbaaneille viininmaistelijoille eikä tällä autolla rontata pesukonetta liikkeestä kotiin, sillä Lexuksen omistaja tilaa muutenkin tuotteet kotiinkuljetuksella eikä likaa käsiään huonekalufirmojen lastauslaitureilla.



Sitten tietysti ajamaan. Lenkki oli vain noin 15 minuuttia, joten siinä ei suuresti ehtinyt paneutua auton kaikkiin puoliin. Ohjaus oli hitaassa nopeudessa kevyt pyöritellä. Ohjauspyörä oli sopivan pienikokoinen, mutta liian paksu - otteesta tuli hieman kömpelö. Mutta näinhän se nykyautoissa usein on. Auto kulki suoraan, kuten auton tulee, mutta omasta mielestäni ohjauksen keskialue oli jotenkin tahmeanoloinen. Se tuntui häiritsevän ajoa, mutta otaksun, että siihen tottuu viikossa. Asiaan taitaa myös vaikuttaa se, minkä kolmesta ajomoodista valitsee, econ, normaalin vaiko sportin. Näistä ainakin keskimmäisellä oli tahmeutta havaittavissa, ecoa en edes kokeillut. Lenkin olisi pitänyt olla pidempi ja syvällisempi, jotta asiasta olisi saanut selkeämmän kuvan.



Auto oli lexusmaiseen tapaan hiljainen. Tien tai moottorin äänet eivät päässeet suuresti häiritsemään, paitsi voimakkaammassa kiihdytyksessä, jolloin moottorin ääni oli yllättävän voimakas, joskin täytyy sanoa, että moneen muuhun autoon nähden melu oli vielä sittenkin hyvin siedettävää.



Auton luvataan saavuttavan 100 kilometrin tuntinopeuden muistaakseni 10,3 sekunnissa. Ollaan siis perheautoluokassa. Normaaliajossa tällä kyllä tulee toimeen vallan hyvin ja 80 nopeuteen muun liikenteen sekaan auto lennähti yllättävän vaivattomasti. Silti tällaisessa premium-tuotteessa odottaisi olevan ruutia edes nimeksi enemmän. Mielestäni tällaiselta autolta voisi odottaa helposti 1,5 sekuntia nopeampaa kiihdytysaikaa. Se ei kuulosta paljolta, mutta tuntuu selvästi käytännössä. Nyt suorituskyvystä jäi toiveisiin nähden vaisu kuva, vaikka toki tälläkin pärjää. Tietämätöntä tosin on, miten auto lähtee ohitukseen vaikkapa satasen vauhdista, kun kyydissä on 3-4 raavasta miestä - loppuuko autosta puhti? Tätä ei ollut tilaisuutta kokeilla. Auton hienouksiin ei muutenkaan lyhyessä ajassa ehtinyt paneutua, joten ehkä palataan asiaan.



Joka tapauksessa auto tuntui käteen sopivalta ja laadun henki oli aistittavissa. Istuma-asento oli mukava ja auto lähti kohtuullisen pirteästi liikkeelle. Kyyti ei ollut ylenpalttisen pehmeää mutta ei epämukavan kovaakaan. Automaatti hoiti tehtävänsä kunnialla. Kyllä CT herätti jonkinasteista omistamisenhalua - varsinkin, kun lähtöhinta on hitusta vajaa 33 tuhatta, mikä mielestäni ei ole kohtuuton hinta persoonallisesta ja "lexus-laadukkaasta" hybridistä, joka tarjoaa Priusta pirteämmän ja ylellisemmän ajokokemuksen. Kaikki eivät pidä tämän(kään) auton ulkonäöstä, mutta luulen, että 1-sarjan BMW:n ulkonäöstä pitää vielä huomattavasti harvempi kun taas Audi A3 on jo ehkä tylsänpuoleinen visuaalisesti.



Antaisin autolle 4/5 tähteä. Vähän napakampi ohjaus ja pieni tehonlisäys olisivat jo yltäneet ehkä 5 tähteen. Jäihän tämä mielen pohjalle kutkuttelemaan. Enää pitäisi perustella muijalle, miksi kakkosauton pitää maksaa reilusti yli 30 tuhatta.. se onkin jo vaikeampi tehtävä.



Ja lopuksi vihje Lexuksen insinööreille: pidentäkää tämä CT perästä 20 sentillä niin teillä on Lexus Wagon ja vielä järkevässä hintaluokassa!

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit