Swifti vai Fiat 500?

15 kommenttia

Minua on jo pari vuotta vaivanneet toistuvat Fiiu- unet ja nyt taas käytyäni koeajolla kädet vapisee ja hermostuttaa kun tekis mieli vaan en uskalla... yksinkertaisesti Fiatin ulkonäkö on lumonnut minut. No, vähän lelun näköinen mutta piristävä. Vaihtoehtona on siis Suzuki Swift jota vasta menossa koeajamaan. Pyydän nöyrästi mielipiteitä ja kokemuksia!

  
  • helppo valinta eli 500nen, ei ole ihan paska laadullisestikaan.



    Saksan GTÜ -katsastustilasto 2011



    1. Hyundai i10 4.5

    2. Toyota Yaris 7.2

    3. Fiat 500 7.9

    4. Mazda 2 8.5

    5. Ford Fiesta / Fusion 9.0

    6. Opel Corsa 9.8

    6. Škoda Fabia 9.8

    8. Honda Jazz 10.1

    9. Citroën C2 / C3 10.9

    10. Fiat Punto / Grande Punto 12.5

    11. Peugeot 206 / 207 13.9

    12. Renault Modus 14.4

    12. Suzuki Swift 14.4

      
  • Kannattaa tutustua myös talvitestiin (3/2009) ja ruksata Hiivattiin luistonesto lisävarusteeksi, elleivät ole ymmärtäneet sitä tähän meneessä vakiovarusteeksi laittaa. Pirteän erilainenhan se on katsella, tässä lähistöllä yksi sellainen pörrää. Sen dieselin raksutus on kyllä suorastaan jonkinlainen tyylirikko. Niitäpä ei taida olla enää uutena tarjollakaan.



    Muistaakseni joku Swiftin omistaja kertoili tällä palstalla melko laajasti autostaan noin vuosi sitten. Onnea joka tapauksessa autokaupoille, päätyy valinta sitten kumpaan tahansa.

      
  • autoja kannattaa verrata hinta ja kokoluokan mukaan , kalliit isommat autot ovat lähes järjestäen laadukkaampia, eikä se tuossakaan ole aivan loppupäässä. Fiatin pikkuautot ovat jo pitkään olleet aivan kelpo kamaa.





    DEKRA comments



    The bella macchina in cool retro style ranks in the upper mid-field in the DEKRA test. The 500 is not below average in any of the assemblies. Besides minor issues such as misaligned headlights, there is an increased number of vehicles with OBD faults and worn chassis joints.

    Typical Faults:



    Brake lining worn

    Engine management on-board diagnostic system defective

    Brake force insufficient/uneven



    No relevant defects

    81,6 % 87,7 %

    Slight defects

    11,8 % 8,7 %

    Considerable defects

    6,6 % 3,6 %



    DEKRA comments



    The Swift built from 2005 to 2010 is a good buy irrespective of the mileage (km). Attention need only be paid to the brakes and in the odd case the suspension arm bearing on the front axle. The all-wheel drive train of the 4x4 versions is equally free from issues.

    Typical Faults:



    Transverse link bearings worn

    Parking brake uneven/insufficent

    Brake discs worn out



    No relevant defects

    81,6 % 88,8 %

    Slight defects

    11,8 % 7,7 %

    Considerable defects

    6,6 % 3,5 %

      
  • GTamv:

    autoja kannattaa verrata hinta ja kokoluokan mukaan , kalliit isommat autot ovat lähes järjestäen laadukkaampia




    Tuo nyt ei todellakaan pidä paikkaansa. Varsinkin mitä etelämmäksi mennään, sitä huonompilaatuisia isot autot ovat.



    Aloittajalle sanoisin, että kannattaa kuunnella sydäntä, eli tässä tapauksessa niitä unia. Jos unelma on noinkin helposti toteutettavissa, miksi epäröidä?

      
  • Jos 500 kutittelee niin kovasti, että ihan uniin asti pääsee, niin miksi edes mietit Suzukia? nyt otat suzukin, niin kohta haikailet 500 perään taas?



    Kummatkin ovat pikkuautoja joiden osat eivät ole kovin kalliita eikä kumpikaan ole epäluotettavan tai vikaherkän maineessa ja jos nouta Dekran vikoja katsoo, niin osien ja töiden puolesta Suzuki saattaa olla jotakin kymppejä kalliimpi, asentajan arvio :wink:. pitää kuitenkin muistaa, ettei katsastustilastot kerro autosta juuri mitään, ovat vain pieni osa jonka katsurit siitä autosta tutkivat.



    Mikä pelottaa? naapureiden reagtiot? essonbaarin kauhukertomukset?

      
  • Lefa:

    [
    Tuo nyt ei todellakaan pidä paikkaansa. Varsinkin mitä etelämmäksi mennään, sitä huonompilaatuisia isot autot ovat.





    no todellakin pitää., isomman luokan autot ovat yleensä laadukkaampia kuin halvalla kyhätyt pikkukotterot, eikä siihen mikään ilmansuunta vaikuta. Olet tainnut olla liian pitkään kylmässä pohjoisessa, kun jutut ovat tuota tasoa. Samalla tavalla ne on parempia joka puolella. Ja laadukkuudella tarkoitetaan siis muutakin kuin pelkkää viattomuutta. Mutta kyllä esim pikkuautoissa on useimmiten huonompi äänieristys, ruostesuojaus yms eikä niitä ole tehty kestämään vuosikausia, vaan ovat nopeasti vaihdettavaa kertakäyttötavaraa. Suuret autot sensijaan ovat yleensä pidempään käytössä ja niistä pidetään parempaa huolta ja yleensä suuremmat moottorit kestävät pidempään kuin esim jotkin litran kannut.



      
  • Sikäli kun itse olen erilaisia katsastus- ym. vikatilastoja vilkuillut, niin yleensä merkkien pienemmät mallit sijoittuvat paremmin kuin saman merkin isommat mallit. Tottakai poikkeuksiakin on. Ja pohjimmaisina ovat perinteisesti olleet isot tila-autot, vaikka niidenhän pitäisi sinun teoriasi mukaan olla kaikkein laadukkaimpia, kun kerran ovat suurimpiakin.



    Laadullahan tarkoitetaan toki muutakin kuin vika-alttiutta, mutta itsehän tuon katsastustilaston keskusteluun toit, eikö se kerro juuri, ja ainoastaan, vioista?

      
  • Siinä olet oikeassa, että olen viettänyt liian paljon aikaa kylmässä pohjoisessa.

      
  • Lefa:



    Laadullahan tarkoitetaan toki muutakin kuin vika-alttiutta, mutta itsehän tuon katsastustilaston keskusteluun toit, eikö se kerro juuri, ja ainoastaan, vioista?




    tarkoitus oli lähinnä kertoa että kannattaa vertailla saman koko/hintaluokan autoja, eikä tuollaista listaa missä on kaikki autot sikin sokin.



      
  • Lefa:

    Siinä olet oikeassa, että olen viettänyt liian paljon aikaa kylmässä pohjoisessa.






    huomaa, miksi muuten listan loppupäässä on "pohjois" euroopassa tehtyjä "isoja" autoja? esim Volvo S80,BMW X3

    Mercedes-Benz C, kun sinun mukaasi laatu heikkenee mitä etelämpään mennään, ihan höpöjuttuja

      
  • GTamv:

    ihan höpöjuttuja




    Voi olla, mutta todistustaakka on sinulla, koska väitteen ensin esitit. Eli näytä se tilasto, joka osoittaa isojen autojen olevan vähävikaisempia kuin pienemmät.



      
  • en ole niin sanonut/väittänyt, eikö se tullut jo selväksi? kyse oli laadusta. Ja muutenkin se pointti oli siinä koko/hinta vertailussa, eikä tuossa listassa mitenkään näy että pienet autot olisivat vähävikaisempiakaan. Enkä se ollut minä kuka sen eri luokista kasatun listan toi keskusteluun.

      
  • Minulla on tuollainen Swift, johon olen ollut todella tyytyväinen.

    Silti sanoisin sinulle, samoin kuin joku tuolla aiemminkin, että hanki ihmeessä se 500 jos sellaista haluat.

    Jos et ole ihan varma, käy nyt ainakin kokeilemassa molemmat.



    Viissatku on kyllä huikeen symppis peli, itse en vain mahdu sitä ajamaan.

      
  • Riippuu aika paljon mikä malli, mikä hintataso jne..



    Swift Sportia en ole kokeillut mutta pitäisi olla oikein hyvä. En tiedä tarkalleen millainen on Fiat 500:seen nähden mutta valitsisin Fiiun joka tapauksessa koska ei ole niin tylsä ja antaa paljon plussaa: itsekin tunnen todella paljon vetoa sen ulkonäköön, sisätiloihin ja persoonallisuuteen. Enkä ole vieläkään tippaakaan kyllästynyt niiden ihailemiseen!



    Fiiuun on tarjolla uusi 2-syl TwinAir -kone jota en ole kokeillut joten en osaa sanoa siitä sen enempää. Sitten on vähän tehokkaampi 1.4 vapari sekä tietty Abarth-malli jossa 1.4 ahdettuna. Noista mielestäni ensimmäinen ja viimeinen ovat mielenkiintoisimmat äkkiseltään, mutta keskimmäinen taas varmaan antaa eniten vastinetta rahalle ja muutenkin ehkä sopivin? Abarthin suhteen epäilen ettei ihan anna tarpeeksi erikoisuutta ja ominaisuuksia hintaansa nähden, mutta antaahan se fiilistä että on Abarth...



    Dieselissä ei ole mitään järkeä, varsinkaan tuossa kokoluokassa! Ja kyllä, olen kokeillut 500:sen dieselinä. Ei hyvä, eikä varsinkaan sovi tuohon autoon. Kuka laskee n. 20t€ autoon laitettuaan että säästääkö ehkä pari sataa polttoainekuluissa ja pitää kärsiä dieselistä sen takia? Etenkin kun säästö muuttuukin tappioksi ellei todella suuria kilometrimääriä vuodessa, ja sitä tuskin kukaan tuon kokoluokan autolla tekee. No, ei taida enää edes olla diesel myynnissä tuosta syystä ja koska TwinAir tekee dieselin tarpeettomaksi.



    Minusta Mini tarjoaa paljon enemmän etenkin ajettavuudessa, mutta onhan se aika reippaasti kalliimmassa luokassakin.



    Tässä inspistä:

    http://www.sportauto.de/einzeltests/cartech-abarth-500-coppa-im-test-kraftzwerg-hebt-in-andere-sphaeren-ab-4297815.html



    Ja vertailu Abarth 500:n ja Swift Sportin välillä:

    http://www.sportauto.de/vergleichstest/suzuki-swift-sport-gegen-fiat-500-abarth-klein-kaliber-1042200.html



    Itse säästäisin tuossa autoluokassa koneversion kohdalla (jos on pakko) ja investoisin tasauspyörästön lukkoon, esim. Quaife:lta. Asennus pitäisi sujua keneltä tahansa mekaanikolta eikä ole aikaavievä eli kallis prosessi. Maksaa korkeintaan reilut 1000€ yhteensä kaikkineen, ja muuttaa auton aivan eri luokan laitteeksi etenkin talvella! Sitten vielä kun muistaa ostaa aina huippurenkaat niin se on ihan riittävä paketti tuollaiseen autoon.



    Esim luotettava, huoltovapaa, suoraan alkup. paikalle menevä ja etuvetoiseen sopiva:

    http://www.quaife.co.uk/shop/search/results/taxonomy%3A824%2C133



    Huom: Nyt on myynnissä jo uusi malliversio 500L (ei vielä mainosteta Suomessa, eiköhän voi kuitenkin jo tilata). Alkuperäinen malli on kuitenkin varmasti parempi ellei halua tila-automaisempaa tai välttämättä uusinta uutta.

    http://www.fiat500l.de/pdf/Ant_500L_22pag_GERweb.pdf



    Jos hankit vielä biokaasu/maakaasuversion niin valinta on aika täydellinen! Suomessa ei myyjät tietenkään tiedä yhtään mitään koko asiasta ja katsovat sillä tyhjällä katseella jos CNG-mallia kysyt. Sitten se myyjä istuu siinä edelleen tyhjä katse silmissä ihmetellen että mitä ihmettä nyt tapahtuu, onko maailma jotenkin vinksahtanut ja mitä tapahtuu? Hänelle ei tule mieleenkään nostaa luuria ja kysyä onko Suomeenkin tilattavissa, tai muutoin tehdä asialle jotain. Ei, hän vain odottaa että 'ongelma katoaisi' ja pääsisi taas rahastamaan rutiinityöllään eli olemalla vain turhana välikätenä, ennemmin hankaloittamassa kuin auttamassa ihmisiä auton ostossa.



    Mutta jos olet kielitaitoinen ja vähänkään aikaansaava niin Italiasta, Sveitsistä ja ehkä Saksasta saat ostettua uuden tai käytetyn maakaasuversion ja todennäköisesti vielä halvemmalla! Plus sitten se että polttoainekulut tipahtavat huimasti, edullisempaa kuin dieselillä ajaminen (tosin koska Suomeen autoa vievä tuskin saa kaasuautoon saatavaa alennusta niin joudut maksamaan pari tuhatta lisää ostohinnassa siitä että saat maakaasuvarustelun). Fiatilla on pitkä kokemus maakaasuautoista. Auton osto ei ole rakettitiedettä, etenkään tuollaisen auton jossa ei paljon valintoja täydy tehdä, ja kun ulkomaiset myyjät osaavat auttaakin (ja jos eivät niin otat ytheyttä seuraavaan) ja osaavat saada homman sujumaan.



    http://www.motornature.com/2011/03/the-greenest-car-without-a-plug-in-geneva-was-a-fiat-500-on-cng/



    http://www.vehiculeagaz.ch/fileadmin/customer/erdgas-fahren/Data/Kaufen/Factsheets_Pkw/FS_Fiat_500_Erdgas_Turbo_f.pdf



    Ja ulkomailta ostaessa on mahdollisuus ostaa erilaisia versioitakin kuten vaikka Gucci tms..

      
  • 500sella on ihan lupaava alku jenkeissäkin, autohan ei ole aivan sama kuin Euroopan malli.





    http://strategicvision.com/auto_segmentwinners.php?year=2012&award=TQA&seg=7

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit