Lainaus artikkelista Teknologiaa hevoskuurina, eli Lexus GS 450h F sportin testistä:
"Koska sähkömoottori antaa suurimman osan voimasta paljon ennen bensiinimoottorin huippukierroksia, ei tehoja voi ynnätä suoraan yhteen"
Jokainen tekniikkaa ymmärtävä tietenkin näkee, että täyttä tuubaahan tuo koko virke on, sillä polttomoottorin ja sähkömoottorin pyörimisnopeudet eivät ole sidoksissa toisiinsa.
Oikeasti Lexuksen maksimiteho lasketaan (suunnilleen) näin:
215kW + 147kW - X = 254kW
Kukapas osaa sanoa, mikä tuo X on ja miksi noin typerän näköinen negatiivinen termi on laitettu voimalinjaan!?
Tuo "suunnilleen" tarkoittaa sitä, että tietenkin nuo kaikki arvot muuttuvat nopeuden mukaan.
Ei hirveästi vastauksia tullut.
X kuitenkin on se, mikä tuntuu useimmista autolehdistä unohtuvan eli se toinen sähkömoottori/generaattori. 147kW sähkömoottoriin saadaan akusta enintään 254kW-215kW=39kW ja tuon lopun tekee sille se X:llä merkitty toinen sähkömoottorimoottori/ -generaattori.
Mikä hyöty tästä sitten on? No, autosta on voitu jättää erillinen vaihteisto kokonaan pois. Renkaiden ja polttomoottorin välisen välitysuhteen muuttaminen tapahtuu pelkästään muuttamalla sähkön kulkua (kulkusuuntaa, tehoa ja taajuutta) noiden kahden planeettapyörästöön kytketyn sähkömoottorin/generaattorin välillä. Myöskin kytkin on voitu jättää kokonaan pois sekä erilliset starttimoottori ja laturi.
Koska autossa on tuo sähköinen tehonkulkureitti, siitä voidaan tilanteen mukaan helposti tallettaa energiaa akkuun joko polttomoottorin tekemällä työllä tai sitten käyttämällä siihen auton liike-energiaa. Samoin polttomoottori voidaan käynnistää akusta saatavalla energialla tai maksimissaan tuo 39kW lisätehoa voidaan antaa liikkumiseen.
TM:lle täytyy antaa sellainen tunnustus, että se on suomenkielisistä autolehdistä ylivoimaisesti parhaiten hajulla tästä(kin) tekniikasta.