300 hv urheiluversiot radalla

64 kommenttia
13»
  • Pauli Petteri:


    Jos sitten kuuluu siihen arvattaenkin rajalliseen väestön osaan joka raijaa kaapin kokoisia aikamiespoikiaan ympäri suomea, niin lienee parasta olla valitsematta mitään tämän testin autoista.




    :lol:

      
  • Toinen rata:

    http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html



    Rellu piti pitkään hallussaan etuvetoisten rataennätystä kunnes Cupra pesi sen tänä vuonna. Mutta huomatkaa että kaikki muut testatut hitaampia, niin BMW, Audi (RS3 SP +12 sek.) kuin VW R (+6 sek.) jne. Pögölle ei kai ole vielä aikaa.



    Osa keskustelijoista on kyllä oikeassa eräästä jauhajasta joka sanoi alussa että "PAINO LIITTYY ratkaisevaan TEKIJÄÄN" mutta jätti sitten sen ratkaisevan tekijän selvästi nimeämättä. Rataa silloin tällöin ajavana voin sanoa, ettei se paino tai kategoria ole ainoa tekijä. Alusta merkitsee enemmän kuin pieni painoero, tasapaino ja koneen luonne sekä todella paljon myös jarrut. Pögöttiä en ole ajanut mutta luulisin sillä olevan myös matalin painopiste, Rellu ehkä noista muista hauskin ajettava, etenkin CUP packillä jossa on etupään lukko, ei niin ylitekninen kuin osa nelivetoisista elektro-ohjatuista sakuista.



    Kaikki noista on hyvin samassa kategoriassa mutta vaikka Audilta laitetaan TT RS niin silti se häviää sekunnin Rellulle Nordschleifella ja silloin voi kysyä miksi puhdasta "urheiluautoa" verrataan perhesporttiin jne. Kyse on kokonaisuudesta ja siinä ranskalaiset ovat tällä hetkellä yllättävän hyviä, ellei jopa parhaita hinta/hupi suhteessa. Amatööri pärjää radalla nelivetoisilla teknoihmeillä aika hyvin mutta se ei ole nopeuden tae, usein juuri toisin päin.

      
  • Osa keskustelijoista on kyllä oikeassa eräästä jauhajasta joka sanoi alussa että "PAINO LIITTYY ratkaisevaan TEKIJÄÄN" mutta jätti sitten sen ratkaisevan tekijän selvästi nimeämättä. Rataa silloin tällöin ajavana voin sanoa, ettei se paino tai kategoria ole ainoa tekijä. Alusta merkitsee enemmän kuin pieni painoero, tasapaino ja koneen luonne sekä todella paljon myös jarrut. Pögöttiä en ole ajanut mutta luulisin sillä olevan myös matalin painopiste, Rellu ehkä noista muista hauskin ajettava, etenkin CUP packillä jossa on etupään lukko, ei niin ylitekninen kuin osa nelivetoisista elektro-ohjatuista sakuista.




    Niillä ratkaisevilla tekijöillä tarkoitan juuri noita sinunkin mainitsemiasi asioita, kuten alustaa. Esimerkiksi mainitsemasi Cup Rellu on erinomainen ja nopea auto radalla, mutta arkikäytössä se on varsin epämukava auto. Se on siis tehty lähtökohdiltaan aivan eri tarkoitukseen, kuin nuo jotkut testin autot, jotka kuitenkin suunnitellaan vielä mukavuus yhtenä tärkeimpänä tekijänä. Ei ole kovinkaan vaikea tehdä nopeaa autoa, jos lähes ainoa tavoite on se nopeus. Tuollaisten autojen ostajakunta on vain varsin marginaalinen.



    Onkos siinä Cup Rellussa ja Leon Cuprassa muuten "normaalit" renkaat, kun niillä tuota rataa on kierretty? Muistaakseni ainakin Rellun Cup versiossa on jotkut erikoisrenkaat.

      
  • Onneks olkoon Pösölle menestyksestä vertailussa. On ne ennenkin osanneet tehdä moottoreita ja alustoja. Esim 80-luvulla 205 GTI 1.9 pesi helposti Golf GTI 16V:n. Mulla oli aikoinaan molemmat, ja kyllä Pösö oli huomattavasti hauskempi laite.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit