Opel Mokka kokeiltavana

2 kommenttia

Otin "Saksalaisen Salamarinkulan" uuden "Mokkamasterin" vajaaksi vuorokaudeksi kokeiluun.



Lähtöasetelmat:

Lähtökohtaisesti etsin automaattivaihteista ja hieman korkeampaa ajoneuvoa, johon sopii mukavasti istumaan 192cm/115 kg kuljettaja ja jossa istuin on sopivalla korkeudella siten, että mistään asfaltin pinnasta ei tarvitse kiemurrella ja pinnistellä ylös toistuvasti. Hintalapun soisi olevan alle 35 000 euroa.



Kokeilussa Mokka Turbo 4x4:



Hassun näköinen peli (lyhyt, korkea ja pystynokkainen). Joku varmasti pitää rumana, toinen kiittelee persoonallisia piirteitä. Itse ajattelen että tämä on hieman erilainen. Ei hyvässä, eikä pahassa. Onpahan vaan.

Rattaiden ulkomuodossa on ehkä aavistus "sarjakuvamaisia" piirteitä.



Tunnelmia lyhyesti:



+ Ajossa laadukkaan (kiinteän) tuntuinen kärry. Tässä suhteessa plussan puolelle selvästi.

+ Ohjaustuntuma ei ole herkin mahdollinen, mutta laadukkaan ja luotettavan tuntuinen - ja välittää kuljettajalle tarpeellisen määrän tietoa tienpinnan ja renkaan välisistä tapahtumista. Autossa oli kitkarenkaat, niiden ja talvisen koeajokelin yhdistelmä ei ainakaan auta ohjaustuntuman välittymistä - kesällä tilanne on varmasti aivan toinen. Kokonaisuutena ajotuntumat kääntyvät kuitenkin positiivisen puolelle näillä eväillä. Arvosana: "asiallinen plus"

+ Kärryyn on todella helppo kulkea ja poistua sieltä. Penkille ei tarvitse nousta, eikä laskeutua, sille siirrytään. Istuin on juuri sopivalla korkeudella ahrerille ikäänkuin valmiiksi. Esim. Uuden Golfin jakkara on reilut 15 cm alempana ja se on aivan liian maassa minulle.

+ Yllättävän vakaa ja tasapainoinen vietävä tällaiseksi "torniksi". Toki ylhäällä istuessa aistii korkeuden mukanaan tuomat suuremmat korin liikkeet, mutta ne eivät ole mitenkään maasturimaisen laajoja.

+ Neliveto toimii huomaamattoman hienosti. Kaasulla pystyy jopa ohjaamaan - eikä kärryllä ole puskemistaipumuksia. Mokkamasteri vaikuttaa mielumminkin lievästi yliohjaavalta kuin puskevalta. Yliohjaavuus ei missään nimessä ollut häiritsevää, pikemminkin "kääntymistä avustavaa". Piirre oli mielestäni selkeästi positiivinen. Etenkin huikeasti puskevan CRV:n jälkeen.

+ Ajonvakautus on toteutettu mukavan sallivaksi. Sama koskee vetoluistonestoa. Järjestelmät eivät tapa kulkua jos chafööri haluaa vaikkapa vähän käskeä kotteroa näyttävämmin kurvista ulos - kivasti antaa viedä lievässä luistossa ja lunta pöllytäen. Kun selvä luisto laajenee huomattavaksi, puuttuu ajonvakautuskin peliin, mutta ei tappavan tehokkaasti vaan - itseasissa - kivan jouheasti. Saman ilmiön huomasi kun laajalla lumisella lastausalueella "lasketteli slalomia" tarkoituksena kiusata ajonvakautusta. Ajonvakautus auttoi autoa pysymään halutulla linjalla hienosti kun laski menemään keliin nähdenselkeän liioitellen, mutta ei tappanut vauhtia yli-innokkaasti pois. Hieno ajonvakautus. Tykkäsin kovasti.

+ Ajoasento on minun mieleeni, korkea ja pysty, pitkäraajainen löytää hyvän position jakkaran ja ratin riittävien säätömahdollisuuksien ansiosta. Jos jostain voi yrittää jotain sanoa, niin ratti olisi saanut tulla vielä sentin tai kaksi lähemmäs pitkäjalkaista kuskia. Oikein hyvä näinkin.

+ Matkustamon etutilat ovat varsin riittävät pitkällekin ja auton korkeus helpottaa ahtaanpaikan kammoa, joka iskee monissa matalakattoisissa autoissa hujopille (pää katossa ja takalisto lattialla)

+ Kulkee vakaasti ja suoraan tiellä sekä on ketterä kärppä kylillä. Varsin onnistuneet ominaisuudet katujen, teiden ja kujien sekakäyttäjälle.

+ Rattilämmitys. Vau. Auton kun lyö tulille kylmästä niin puolen minuutin päästä ratti on miellyttävän lämmin - hetken päästä jopa hieman turhan lämmin.

+ Kookkaista peileistä on hyvät näkymät.

+ Manuaaliaskin ja kytkimen yhteistyö toimii ihan mallikkaasti ja vaivattomasti jopa tällaisen automaatteihin tottuneen mielestä. Tosin vaihdekepin liikkeet ovat melko pitkät.





- Ahtaat tilat takana. Takapenkki on ahdas kelle tahansa aikuiselle oman ajoasentoni takana. Lapset tuolla kyllä matkustavat. Esim. Yeti on takatiloiltaan parempi. Tavaratilakaan ei huraa-huutoja kirvoita. Näillä puutteilla ei tosin ole itselleni suurta merkitystä.

- Pienen turbomoottorin vääntöä en pidä kovin ihmeellisenä. Yllättävänkin laimean kuvan jätti ajossa. VAGin vastaavat keksinnöt ovat mielestäni paljon ponnekkaampia menijöitä.

- Takalasin pyyhkijä on mitoitettu on peruskoululaisen penaaliin sopivaksi. Lääppii sellaisen "avaimenreijän" keskelle takalasia. Huvitti.

- Ajon kautta syntyvää laatuvaikutelmaa himmentää hieman tietyt kovat muoviset osat ja yksityiskohdat ohjaamossa. Ei paljoa, mutta vähän kuitenkin. Onneksi eivät sentään resonoineet. Tiputan laatuvaikutelman arvosanaa tästä syytä puolella pisteellä kasipuoleen.

- Nelivetoa ei ole saatavana automaattilaatikon kaveriksi.

- Melko väritön ja yllätyksetön - saksalaisen insinöörityön - luomus. Auton yleisfiilis ei onnistu erityisesti säväyttämään mitenkään - eikä millään osa-alueella (lukuunottamatta ajonvakautuksen mainiota toimintaa ja ohjautuvuutta). Joku sellainen särmä/luonne/juttu puuttuu, joka tekee autoille "luonteen" tai "persoonan". No joo - onhan tämä Ooppeli, että kai se on sitä taustaa vasten hyväksyttävissä tämä "puute".





Mokka jää takaraivoon maininnalla "aivan mahdollinen", tämä auto tarvitsisi kuitenkin ehkä jonkun "jutun", luonteenpiirteen joka sytyttäisi. Edes vähän. Mokka on "laadukas", "mainio" ja "hyvin tehdyn oloinen", mutta ei silti isommin sytytä.



Laatuvaikutelma 8½

Ajettavuus 9

Fiilis 7

  
  • Eihän Mokka ollut manuaali ja Volkswagenin laite Dsg. Dsg voi saada auton tuntumaan voimakkaammalta kun vaihtelee pykäliä tiheästi pitäen moottorin jatkuvasti optimaalisella alueella.

      
  • Eihän Mokka ollut manuaali ja Volkswagenin laite Dsg.




    Kyllä tilanne on juurikin tämä, eipä tullut mieleen koeajolla.

    Hyvä huomio!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit