XC90 keskustelua lukiessa mietin kannattaako tästä edes aloittaa keskustelua ettei mene ruotsi-saksa maaotteluksi vaikka kyseessä brittiauto No kokeillaan kuitenkin eli uusi Freelanderin seuraaja julkistettu niemellä Discovery Sport:
http://www.landrover.com/vehicles/new-discovery-sport/index.html
Ko malli kiinnostaa minua kun nykyinen on tulossa vaihtoikään. Toivottavasti ajomukavuus on Freelanderin tyyliin "pehmeä" eikä nykytyylin mukaan sporttinen elikkä liian kova kuten moni uudehko kompaktiluokan SUV. Alkuun vain valitettavasti vanhat koneet, uutta 2.0 joutuu odottelemaan ja siitäkään ei ole vaihtoehtoina kuin manuaali noissa tiedoissa.
Voin arvata mitä eräät ajattelee:
"Ei voi olla kovin hyvä kun ei enää perustu Volvon (Fordin) pohjalevyyn..."
Entistä pahemmaksi trollaukseksi mennyt tämä palsta, eipä tänne pahemmin jaksa enää kirjoitella.
Mutta toisin kuin PutPut väittää, kyllä tuo Evoquen kanssa on samalla EUCD-platformilla, joka on Volvo/Ford-peräinen. Onko tuo nyt meriitti vai haittatekijä, sen päättäkööt jokainen itse.
Mielenkiitontoinen uutuus, jota tosin aluksi rasittavat Fordin vanhat erittäin työkonemaiset nelipyttyiset dieselit. Itse odottaisin ehdottomasti Jaguarin omia koneita.
simppa:
Tuossa puhut täyttä asiaa. Täällä karkaa nämä keskusteluketjut aina lapasesta riitelyksi ja trollaukseksi, viimeisimpänä XC90-ketju.
Mutta eiköhän tämmöiseen neutraalimman automerkin -keskusteluketjuun saada asiaakin eli toivoa ei kannata kokonaan heittää. Tämä loppukommentti siis aloittajalle.
A-utoilija:
Kiva että tunnustat.
simppa:
Kiitos Simppa että mahdollisimman kuivan tosikkoimaisesti besserwissasit tuon vastineen sarkastiseen vitsiin (sinun mukaasi siis 'väite').
(Eipä olisi uskonut, mutta tosiaan perustuu siis edelleen tuohon platformiin. Se on lähes totaalisesti tosin muokattu, mutta siis perustuu siihen edelleen. Sehän oli selvää että poikittaismoottorinen etuvetoplatformi se on.)
Joo, eipä siinä kauaa mennyt kun joyritettiin kääntää ruotsi-saksa matsiksi
Simppa tosiaan oikeassa tuosta 2.2 dieselistä, aika työkone. Varsinkin Evoquessa sen huomaa, iso kontrasti muuten tyylikkäässä autossa, varsinkin kun start/stop päällä niin huomaa miten tärähtää käyntiin.
Eikä tuo etuveto/poikittaismoottori pohjalevystä kehitetty 4-veto yhtään häpeä toiminnallisuudeltaan, ajaa asiansa SUV pohjana. Eihän näitä autoja ole tehty rata-ajoon tai mutkateiden nautiskeluun. Toki varmaan tulee olemaan mielenkiinoista verrata tulevaan JRL:n C-X17:aan joka perustuu uuteen iQ Al pohjaan.
Vaihteisto vaikuttaa lupaavalta, mutta jostakin syystä kulutus on vielä manuaalin eduksi:
2.2 litre TD4 Diesel MT6 180 km/h 11.7 s 5.69 l/100 km
2.2 litre TD4 Diesel AT9 180 km/h 10.3 s 5.99 l/100 km
SD4-moottorilla on jo toisinpäin:
http://www.landrover.com/vehicles/new-discovery-sport/specifications.html
Tomppa Kruisailija:
En ole tarkoittanutkaan että perusautoissa muuta tarvittaisiin. Kunhan totesin.
No kylläpäs Discovery herättää huomattavasti vähemmän tunteita kuin XC 90. Jotenkin tuntuu, että tosiaankin ruotsalainen auto aiheuttaa joillekin pahoja komplikaatioita markkinoille tullessaan. Ja jotkin asiat, jotka ovat lantikassa samoja kuin XC 90 Volvossa (kuten kantikas muotoilu, joka ei muutu mallin vaihtuessa kovinkaan radikaalisti), muuttuvat suorastaan hyveeksi.
Minulle taas tämä kyseinen auto aiheuttaa (todennäköisesti aivan syyttä ajatuksia Fordin ja brittiläisen perinteen (British Leyland...) jatkumosta. Ja tiedän, nyt moni toteaa kyseessä olevan aidon maasturin, jolla on perinteikkäät (laadukkaat?) juuret. En vain silti mahda tunteilleni mitään...
inspektor70:
Miksi sinä ja muut tässäkin ketjussa yritätte valehdella XC90-ketjun sekoilun täysin päinvastaiseksi kuin mitä se oli? Onko hienoa vääristää totuutta?
Kenessä ne XC90:n keskustelut oikein herättivätkään tunteita? Ja ketkä reagoivat vain tähän sairaaseen 'tunteiluun'? Koita nyt sitten tuokin kääntä päälaelleen!!
Kenelle tuli XC90-keskustelusta samantien komplikaatioita?? En tainnut lukea yhtään mitään komplikaatioita keneltäkään asialliselta autoa itseään arvioivalta, ainoastaan lopulta vahvoja vastareaktioita siihen että eräät kuten Ajattelija2013 pyrkivät dominoimaan keskustelua totaalisesti ja hyökkäämällä väsymättömästi kaiken heidän äärimmäisistä mielipiteistään vähänkin poikkeavan kimppuun! Ennenkaikkea siksi että se vääristely, valehtelu, inttäminen ja uskomaton väistely sekä jo sanotun välttely oli kaikkea muuta kuin asiallista keskustelua tai väittelyä!
Siitä syystä minäkin siihen keskusteluun edes kirjoitin: en voinut uskoa sitä argumentointivirheiden määrää ja totaalisen epärehellistä kieroilua joka lopulta paljastuu vain kehää kiertäväksi inttämiseksi. Taas kerran tältä vakiorähinäjengiltä, kunnon uskontopoliisilta!
Ja sama jatkuu nyt tässäkin keskustelussa joka onkin kai (aloittajan viestin kun tulkitsee) tuon keskustelun jatko- tai sivuviestiketju jossa on tarkoitus vain hyökätä 'vääräuskoisten' kimpuun ryhmämentaliteetilla toisella tavalla.
Kylläpäs on jotkut todella pahoja palstahäiriköitä kun kehtaavat 'pilata keskustelun' kirjoittamalla niinkin törkeitä viestejä kuin esittämänsä näkemyksen jonka mukaan automallin muotoilu ei ole muuttunut radikaalisti!!!! Ja vielä perustelee sen selkeästi!!! Ja siis onko ikinä nähty mitään niin kamalaa kuin se että suunnilleen kaikki muut kuin palstan vakio Volvofanaatikot esittävät arvelun että vain yksi moottorityyppi on myyntimäärien ja kohdeyleisön laajuuden suhteen arveluttava, poikkeava ja mahdollisesti rajoittava asia?? Joo, kyllä se keskustelu meni juuri noista syistä ihan pieleen!! Eihän niin saa sanoa!!
Onpa miehekästä voivotella ja valittaa joka ketjussa kuin joku vanha vaimo että 'sinä aina sitä ja sinä aina tätä'... Jos olisi munaa tai selkärankaa niin voisitte sanoa suoraan mistä olette eri mieltä. Jos olet samaa mieltä kuin Ajattelija2013, A-utoilija tai AkiK niin miksi ei itse asiakeskustelussa kuulunut mitään suuntaan eikä toiseen??? Jos olit eri mieltä muiden kanssa tai jotkin argumentit tai perustelut olivat huonoja niin miksei sinusta silloin kuulunut mitään?? Mutta ei, jälkikäteen sivussa vaan marmatetaan TROLLAAMALLA sitä kautta ja pilaamalla tuolla taktiikalla keskustelua, kuten tätäkin. Hyvin menee Discovery Sportin vilkas keskustelu!
Keskustellaan nyt sitten tarkkaan tuosta mistä sinä haluat keskustella:
Väität että nuo lantikan muotojen arvioinnin (kuka sitä edes on arvioinut? EI KUKAAN!!) tuloksena joku olisi todennut että tuo (olematon, sinun hatusta vetämä ) kantikas muotoilu olisi "muuttunut hyveeksi" (vaikka kukaan ei tietääkseni ole millään tavalla niin väittänyt!)??? AINOA MINKÄÄNLAINEN KOMMENTTI LAND ROVER DISCOVERY SPORTIN ULKONÄÖSTÄ ON TASAN TÄMÄ: (Tomppa Kruisailija: ) "...muuten tyylikkäässä autossa..."
Haluatko täsmentää siis vielä että mitä helvettiä??
Sitten haluaisin esittää pyyntöä lisäargumentoinnille sillä sinun viestissäsi argumentaatiota ei käytännössä ollut ollenkaan, saati kauheasti järkeä: Mitä SAMAA Discoveryn ja XC90:n muotoilussa on? Väitätkö oikeasti ettei Discovery Sportin muotoilu ole muuttunut 'edellismallista'??? Oikeasti??? Kumpaa 'edellismallia' tarkoitat, Freelanderiä vai Discoverya (LR4)?? Discovery Sportin muotoiluko muka kantikasta?? Eikö se ihan oikeasti ole sinusta päinvastoin pyöristetty ja muutettu täysin Evoque-maisen muotoulutyylin mukaiseksi erittäin moderniksi??
Kun kerran väität tai epäsuorasti annat olettaa että paheksut XC90-ketjussa kirjoitettuja viestejä niin kysymykseni kuuluu: ymmärrätkö edes mistä Ajattelija2013 ynnä kumppanit pillastuivat tuossa toisessa keskustelussa??? Tai mistä muut suuttuivat Ajattelija2013:lle ja kumppaneille? Entä mitä kukaan ylipäänsä kirjoitti XC90:n ulkonäöstä?? Voisitko omin sanoin kertoa mistä sinun näkemyksesi mukaan oli kysymys? Onko sinun mielestäsi joku koko ketjussa missään kohdassa haukkunut XC90:n ulkonäköä tai mihinkään suuntaan vahvasti ottanut kantaa siihen?
Ja lopuksi kirjoittamastasi viimeisestä kappaleesta kommentoisin että jos (taas kerran jostain syystä epäsuorasti kiertäen ja kaartaen ) arvelet että se olisi mahdollisesti epäluotettava, niin tarkistamatta asiaa uskallan väittää että Land Roverin tuotteet ovat tainneet olla vuosikausia aivan epäluotettavimpien joukossa, siis ihan pohjalla. Ja (omien vähän vanhempien kokemustenikin mukaan) se maine on totaalisesti todenmukainen että ovat ihan käsittämättömiä katastrofaalisia luotettavuuden suhteen. Saattaa olla että Freelanderin tuotannon viimeisimmät kappaleet ovat pitkän malli-ikänsä, massapohjalevynsä, yksinkertaisemman tekniikkansa ym. johdosta hitusen parempaa tasoa kuin ko. valmistajan muut tuotteet ovat olleet johdonmukaisesti vuosikaudet ja -kymmenet, sitä en tiedä. Mutta eiköhän etenkin Discoveryn (LR4, LR3 ja edeltäjät) sekä tietysti Range Roverien selkeä historia kerro että vaikka automaailmassa monista kerrotaan epäluotettavuuslegendaa niin tässä tapauksessa se on totaalisen, ehdottoman ja absoluuttisen totta ja vielä pahempana kuin kuvittelet. Silti niinkin musertavan todistustaakankaan jälkeen uudesta mallista ei voi koskaan tietää: onhan vissiin eräät Italialaismerkitkin muuttuneet totaalipommeista luotettavimpien joukkoon?
Tässä viihdykkeeksi kirjoituksia erään tuon firman kulkineen omistajalta (joka on tyytyväinen sen epäluotettavuudesta, ja samalla kertoo Amerikkalaisen mielipiteensä 4-sylinterisestä koneesta XC90:stä pienemmässä autossa):
http://jalopnik.com/my-horn-stopped-working-another-carmax-warranty-update-1616487343
Voi hyvänen aika sinua Putput! Olisikohan aika lähteä lenkille tai purkaa tuo energia muualle, kuin keskustelupalstalle, jossa nimenomaan kerrotaan mielipiteitä. Ja minun mielipiteenä on, että kumpikin mainittu "maasturi" ovat aivan laatikoita, omilla pienillä piirteillään. Kumpaakaan en todennäköisesti koskaan osta, mutta sanoinpahan mielipiteeni. Kuten moni muukin on sanonut mielipiteensä.
Ja sano mitä sanot omana mielipiteenä, mutta kyllä sinulla on selkeästi jotain Volvoa tai Volvosta mielipiteitä sanovia henkilöitä kohtaan. Ja tämä sallittakoon, kyseessähän on mielipide. Muista merkeistä en oikein tiedä, kun laitat tekstejä ja kuvia sillä tahdilla, ettei tahdo mukana pysyä.
Perähikiä-sosialistimaissa on tietty oma käsityksensä 'riittävästä' ja 'järkevästä'...ja ajetaan jollain V40 D2:lla. Ja porukka on niin junttia ettei tule mieleen ettei se oma käsitys 'järkevästä' ole maailman napa.
Ja mielipidehän se on tuokin, mutta saat miinusta siitä, että nimenomaan hyökkäät jonkin merkin ja mallin kuljettajia kohti. Yritetään nyt kaikki hyökkäämättä ja provosoimatta tai provosoitumatta vaihtaa mielipiteitä. Kyseessähän on vaan peltihäkkyrät, joita autoiksi kutsutaan.
Putput:
Minkä takia näitä (usein saksalaistaustaisia) Volvo-keskusteluja pitää yleensä käynnistää, jos ne vain aiheuttavat tarpeetonta eripuraa ihmisissä (retorinen kysymys).
inspektor70:
Joo, onhan tässä uutuudessa tosiaan vielä Fordin DNA jäljellä vaikka Tata osti JRL:n useita vuosia sitten. British Laylandin ja muutenkin tuon surullisen ajan voi jo kyllä unohtaa mutta automiesten muisti on pitkä. Vieläkin kuulee miten huonolaatuisia englantilaiset autot ovat vaikka tuosta valtiojohtoisesta tuotannosta päästiin Tatcherin aikana eroon. Ja olihan siinä BMW:kin välillä omistajana vuosituhannen lopussa. Toki nuorempi polvi kuittailee intialaisesta autosta eli ovat ajan hermoilla. Totuus on kuitenkin se että JRL on yksi viime vuosien menestyjiä autoteollisuudessa eikä uusi Disco Sport varmaankaan hidasta tahtia.
Laatuongelmia toki on ollut uudemmissakin LR malleissa kuten Disco 3/4 ja Rangen Sportin edellinen malli jossa on paljon elektroniikka vikoja. Uudemmista ei vielä ole paljoa tietoa, sen verran tuoreita malleja. Omaa kokemusta parista firman Deffarista jotka olivat tosi rankassa maastokäytössäkin. Käytöstä/kulumisesta johtumattomia vikoja oli muutamia 9 vuoden aikana. Molemmat jäivät kerran tielle polttoainepumpun hajottua. Nykyään työautona Freelander ja ongelmitta mennyt kohta 3 vuotta ja 83t km joten uutuudelta odotan samaa.
Landroverin omistajien "kauhukertomuksia": http://landroverhell.com
Jos tuo US hinnoittelu tulee myös Suomeen niin hintaero viisioviseen Evoqueen jää todella pieneksi. Siinä mielessä onko järkeä?
inspektor70:
Aha, eli sen verran sinulla oli selkärankaa: ei yhtään.
Et uskalla etkä kykene vastaamaan oikeasti mihinkään. Päälle vielä haukut henkilöä TAAS KERRAN: missä v***ssa minä olen Volvoa haukkunut??????????? Luulekto ihan oikeasti että haukkumalla minua perusteettomasti 'Volvovihaajaksi' saat idioottimaiset kommenttisi yhtäkkiä muuttumaan loogisiksi? Niissä ei ollut mitään järkeä äläkä syytä MINUA siitä!! Ja jos sinulla on jokin ongelma MINUN ARGUMENTTIENI suhteen niin VASTAA NIIHIN niinkuin aikuinen, selkärankainen ihminen!!! Mutta en tiedä kykenetkö edes siihen.
VASTAA EDELLISEEN VIESTIINI tai ÄLÄ SEKOITA KESKUSTELUA TROLLAAMISEKSI!
inspektor70:
Pysy aiheessa äläkä valehtele!! Kun puhutaan Volvoista ja käytän esimerkkiä sen merkin pienimmästä koneesta joka on Suomessa TODELLA yleinen vertaakseni siihen että muualla sellaisia ei edes myydä saati kelpuutettaisiin SUViin niin siinä ei ole mitään vikaa tai väärin!
Jos se nyt oli niin kamalaa että aiheellisesti tulkitsin ala-arvoisesti, juntti-sanan merkityksen mukaisesti käyttäytyviä PALSTALLA HÄIRIKÖIVIÄ (SINÄ keksit itse omasta päästäsi sen että olisin 'hyökännyt merkin ja mallin kuljettajia kohti') sillä täysin osuvalla sanalla, niin itke sitä sitten ja ole muka-loukkaantunut jos haluat ja luulet siitä olevan hyötyä ja voittavasi keskustelun sillä lapsellisella taktiikalla. Mutta se ei muuta sitä että junttimaista tuo maailman napana oman kapeakatseisen käsityksen pitäminen on, ja todella typerää tässä keskustelussa jossa puhutaan nimenomaan pääasiallisesti markkina-alueista jotka ovat kaukana Suomesta.
Se että Suomessa ajetaan pienillä autoilla ja 'hyväksytään' todella vähätehoisia ja pieni moottoreita ja muualla ajetaan isommilla autoilla eikä hyväksytä todella vähätehoisia ja pieniä moottoreita (eli oikeasti käytetä omaa rahaa niiden ostamiseen) ei ole MIELIPIDE vaan PERUSTELTU ARGUMENTTI joka on mielestäni aika vedenpitävä FAKTA. Jos sinulla on esittää VASTA-ARGUMENTTIA PERUSTEIN niin siitä vaan!
Luuletko että tuolla valheellisella vääristämisellä minun kirjoituksestani jotenkin kuittasit sinun argumenttisi oikeiksi ja minun argumenttini vääriksi? Ei, ei onnistunut, tuo sinun selityksesi oli täysin asiatonta eikä ollut kunnollinen vasta-argumentti!
Suomessa on näköjään koulutusjärjestelmä täysin ala-arvoinen kuin väittelytaitoja ei ole ollenkaan, lisäksi moraalit todella löyhällä kun ei porukalla ole näköjään minkäännäköistä kynnystä valehdella ja mustamaalata!!!
Derrick:
Siinäkö kaikki mihin kykenet ja tuonko vain uskallat sanoa? Etkö oikeasti osaa tai uskalla vasta-argumentoida tai vastata mihinkään kysymyksiin? Yllättävän säälittävää.
Yritätkö siis sanoa että Volvo-keskustelu pitää sensuroida kokonaan pois? Miksi, koska et kestä väittelyä (keskustelupalstalla!!)??? Et kestä sitä että joku esittää vasta-argumentteja epäloogisiin väitteisiin?? Väitätkö ettet tuossakin lauseessa mustamaalaa eri mieltä olevia täysin perustelematta? Väitätkö ettet tuossa syytä perustelematta sinun mukaasi 'Saksalaistaustaisia' siitä että aiheuttavat 'tarpeetonta eripuraa' eli että ovat yksin syyllisiä joka ikiseen palstan ongelmaan? Ymmärrätkö yhtään kuinka raukkamaisia tuollaiset kiertelevät ja kaartelevat epäsuorat vihjailevat syyttelyt ja haukkumiset ovat? Onko tuollainen mielestäsi asiallista keskustelua?
bronco:
Luulisin että syy on seuraava:
Evoque on ns. Coupé-mainen eli 'tavallisiin nähden' lisähinnoiteltu malli. Siksi se on pienempänäkin lähes tuon paljon isokokoisemman hintainen.
Ja toisinpäin jos miettii toista vain normaalinan ja toista 'farkkumallina' niin eihän niissäkään kamalia hintaeroja yleensä kai ole.
No nyt vastaan Putput. Katsopa tarkkaan noita viestejäsi. En pidä noita keskusteluina. Nyt jo huomaa, että näiltä palstoilta häviää porukka pois, kun keskustelua ei enää ole, ainoastaan hyökkäyksiä ja agressiivista vastakkain asettelua. Toki tämä ei koske pelkästään sinua. Toivon onnea ja menestystä valitsemallasi uralla.
bronco:
Katselin brittien hinnoittelua ja huomasin saman. Tosin nykyinenkin Freelander on hinnoiltaan samaa luokkaa Evoquen kanssa. Autot kuitenkin on hieman erillaisia eli Evakkoreki on sanoisinko luokkaa ylempänä viimeistelyltään kun Freekku taas arkisempi yleisilmeeltään mutta käytännöllisempi tiloiltaan. Varmaankin tulevan mallin kanssa sama juttu. Tosin uusi näyttää huomattavasti vielä käytännöllisemmältä kuin vanha isompien takatilojen kanssa.
PS. Voitaisiinko pitää keskustelu autoissa, ei ihmisissä? Eli analysoitaisiin autoja eikä kirjoittajia. Ja Volvolle on muutama säie aikaisemmin joten jos viitsitte pitää Volvo-keskustelun siellä.
Nyt on hinnatkin saativilla, aika linjassa kilpailijoiden kanssa:
http://www.landrover.fi/media/pricelists-pdf/finland_2014/discovery-sport-ennakkohinnat-141114.pdf?utm_source=LR&utm_medium=email&utm_campaign=Discovery_Sport&utm_content=Discovery_Sport
Ei voi oikein ymmärtää tuota hinnoittelua verrattuna Evoqueen. Discovery Sport on 5+2 paikkainen, mikä tarkoittaa että kolmas rivi (lisävaruste!) on lapsille ja mihinkään ei jää enää matkatavaratilaa. Eli ei sovellu suurperheiselle. Nelivetojärjestelmä on sama kuin Evoquessa. Maastossa tuolla ei ajeta montaa metriä, kun alennusvaihteet puuttuvat samoin kuin Evoquessa. Evoque on kuitenkin coupemaisempi? ja ennenkaikkea sisustuksen materiaalit ja laatu on Evoquessa huomattavasti parempi. Siksi miksi tuo on Discovery Sport on tehty? kertokaapa joku.
Ei kai tuota suurperheelle ole tarkoitettukaan sen enempää kuin vastaavia 5+2 paikkasia tila-autoja. Ei sitä jää tilaa niissäkään tavaroille kun penkit ovat käytössä. Tämä uutuus on kuitenkin niille jotka eivät kaipaa massiivista Discoa mutta Evoque on liian pieni/epäkäytännöllinen, eli minulle Ja vaikka nämä eivät mitään maastureita ole, niin Evoque/Freelander ovat kuitenkin luokkansa parhaat kun tieltä poiketaan. Aika huonoilla metsäteillä niillä pärjää jos vaan kehtaa ajaa sinne ryteikköön. Uutuus perustuu samaan pohjaan, joten eiköhän senkin maasto-ominaisuudet ole luokkansa parhaimmistoa.