Pehmeä ja mukava nyky jousitus?

1 kommentti

Mistäs uusista automalleista enää, jos mistään löytyisi amerikkalaistyylinen mukavuus painotteinen jousitus, jos nyt sitikan ranskan ihmeet jätetään väliin?



Uudet autot, joissa olen ollut ajamassa tai kyydissä vaikuttaisivat järjestään olevan kovan eurooppalaisen jousituksen edustajia ja tärähtävät ikävästi töyssyistä ja kuopista ja mukula kivistä ja ratikka kiskoista. Tällanen ei vaan meikäläisen maun mukaan ihan Suomen paskoilla ja kuoppaisilla ja paikatuilla teillä toimi, ellei sitten aja pelkkää vasta asvaltoitua moottoritietä. Mutta pakko kai niitäkin automalleja on vielä oltava, joissa matkustajien ei tarvitse tuntea taka listossaan tien joka ikistä uraa, saumaa tai kuoppaa?



Onko nykyisissä jenkki autoissa vielä sellaista pehmeää jousitusta vai onko nekin jo rukattu eurooppalaiseen tyyliin koviksi? Esimerkiks joku Chrysler 300C? Tai entäs joku vanhempi iso mersu tai muu luksus auto? Eikös niihin saa joihinkin jopa ilma jousitustakin? Vaikka ne viritykset saattaa olla vielä ranskalaisiakin ongelmaisempia? Entäs katumaasturit, niissä on ainakin joustovaroja jos vaan jousitus ja vaimennus tekniikka on riittävän periksi antavia?



Alkaa meinaan kyllästyttää tämä nykyinen tarjonta!

  
  • Aivan samoilla linjoilla. Autot on ilmeisesti kaikki suunniteltu sileille teille ja jätetty tällainen aivan minimaalinen markkina-alue Suomi + Itä Eurooppa pois. On niin paljon mukavampi ajaa pehmeällä alustalla ja renkailla noiden järkyttävien kolojen seassa. Renkaat vaikuttavat myös paljon ja nykytrendi on laittaa alle sitä matalinta ja kovinta kumia. Nuorempi sukupolvi haukkuu että auto on tunnoton kiemurtelija, mutta taidan itse olla kasvanut äärimmäisen sporttisuuden ohi, kun mukavuus merkitsee enemmän.



    Toki auto pitää olla suuntavakaa ja hyvä ajaa, mutta hyviä kompromisseja on, tai ainakin ollut, melun, mukavuuden ja ajettavuuden suhteen. Järkytyksellä katson kuinka moni iskee tavalliseen japskikippoon tai Volkkariin 17" läskejä alle. Kukin tyylillään, varmasti tuo antaa enemmän tuntoa tiehen, muuta hyvää siinä ei olekaan.



    En tunne jenkkien autoja juuri yhtään ja japseista vain "kansanmallit". Nämä perus japskit Tojotat, Mazdat ja Nissanit eivät mitään oikeata mukavuutta ole ikinä tuoneet, mutta pehmeämpi alusta niissä on ollut kuin euroautoissa esim. VW, Opel jotka ovat pitkään panostaneet hyvään ajettavuuteen. Tosin Opelin viimeinen Astra J oli positiivinen yllätys, koeajo talvella rypyläisillä nimismihenkiharoilla meni melko siististi.



    Takavuosina oli vielä pehmeitä alustoja euroopassakin. Isot Bemarit, Mersut, Volvot ja Saabit sai perusmallissa korkealla pehmeällä jousituksella ja järkevillä renkailla.

    Kymmenen vuotta sitten 5-sarjan bemarin sai 15" vanteilla. Nyt ei taida 17" mahtua kuin ihan perusmalliin.



    Mitä olen koeajanut näitä uusia Bemareita, niin mukavuus ei niin huono ole kun voisi kuvitella. Eli alustan suhteen on tehty töitä ja se sietää matalat renkaat paljon paremmin kuin vanhemmat mallit.



    Oikeissa maastureissa varmasti on pehmeyttä, mutta kaupunkimaastureissa korkeaa massakeskipistettä ja siten kallistelua on pyritty minimoimaan laittamalla hyvinkin jäykkä alusta. Tai sitten jos alusta on jätetty pehmeäksi, niin korkea keinu on todella vastenmielinen ajettava.



    Oma valintani mukavuuden ja ajettavuuden (ja tietenkin hinnan) suhteen oli vanha 5-sarjan E39 BMW pienillä kilometreillä ja hyvällä historialla, ja tietenkin ilman mitään M-sportteja tai alustan kovettimia. Toki monelle noin vanha auto on auttamatta pois laskuista, mutta aina välillä tulee myyntiin ihan oikeasti vähän ajettu suomi-auto jonkun papan autotallista. Siihen menee 15" vanne alle eikä ajettavuus ole lainkaan huono hyvälaatuisilla renkailla. On hyvä muistaa, että tuossa koossa testivoittaja rengas on halvempi kuin 17" kiinalainen testihäviäjä. Voin sanoa, että on mukava ajaa hidastetöyssyjen. kuoppien ja ratakiskojen yli kun ei tärähdä eikä kolahda. Auto ei kuitenkaan ole mikään takavuosien jenkkikeinu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit