Niinhän se on. dB-asteikkohan on logaritminen, eli 50 % vaimennus äänessä ei tarkoita sitä, että desibeleistä putoaisi puolet pois. Tarkoittaa nimenomaan noin 2-3 dB:in laskua.
Niinhän se on. dB-asteikkohan on logaritminen, eli 50 % vaimennus äänessä ei tarkoita sitä, että desibeleistä putoaisi puolet pois. Tarkoittaa nimenomaan noin 2-3 dB:in laskua.
Juuri tästä syystä, kun Conti kertoo 9 dB ja Pirelli 50% äänen vaimentumisesta ohjaamossa, olisi hyvä jos TM pääsisi tekemään vertailumittauksia suomen karkeilla tiepinnoilla.
dB asteikolla 50% tarkoittaa 3,01 dB (10*log0,5). Jos 9 dB rengasmelun alennus tarkoittaa 3 dB sisämelun vaimennusta, tarkoittaa se siis sitä, että rengasmelun osuus kokonaismelusta on hieman päälle puolet.
Niinhän se on. dB-asteikkohan on logaritminen, eli 50 % vaimennus äänessä ei tarkoita sitä, että desibeleistä putoaisi puolet pois. Tarkoittaa nimenomaan noin 2-3 dB:in laskua.
Ajattelija2013:
Juuri tästä syystä, kun Conti kertoo 9 dB ja Pirelli 50% äänen vaimentumisesta ohjaamossa, olisi hyvä jos TM pääsisi tekemään vertailumittauksia suomen karkeilla tiepinnoilla.
Ja mitä tekee Nokian Renkaat?
dB asteikolla 50% tarkoittaa 3,01 dB (10*log0,5). Jos 9 dB rengasmelun alennus tarkoittaa 3 dB sisämelun vaimennusta, tarkoittaa se siis sitä, että rengasmelun osuus kokonaismelusta on hieman päälle puolet.