Liikenneturvan kotisivu: "Vaikka liikennekuolemien määrä viime vuonna oli alhaisin sitten 1950-luvun, niin tämän vuoden ikävät onnettomuudet muistuttavat siitä, että hyvään kehitykseen ei pidä tuudittautua, totesi ensimmäistä vuottaan Liikenneturvan hallituksen puheenjohtajana toimiva maaherra Rauno Saari tänään (11.5.) pidettävässä järjestön kevätkokouksessa. Hänen mukaansa jokainen liikennekuolema on liikaa.
- On surullista, että ongelmiin herätään yleensä vasta suurten onnettomuuksien jälkeen, sanoi Rauno Saari. Olisi tarpeellista nähdä yksittäisten onnettomuuksien yli ja tarkastella koko liikennejärjestelmän infrastruktuuria."
Niin, olisi tarpeellista nähdä yksittäisten onnettomuuksien yli, mutta esim. eilen kuoli viisi ihmistä ikävissä onnettomuuksissa, jotka todennäköisesti jäävät tilastoihin "normaaleina" tieliikenneonnettomuuksina:
Kaksi hukkui Kotkassa auton pudottua satama-altaaseen, kolmaskin voi valitettavasti vielä menehtyä. Kaksi alaikäistä kuoli metsäautotiellä rallia harjoitellessaan (?) heidän autonsa törmättyä tukkirekkaan. Yksi kuoli ajettuaan 150 km/h päin rekkaa suoralla tiellä.
Kaikki onnettomuuksia, jotka rumentavat tilastoja, mutta eivät ole "normaaleja" tieliikenneonnettomuuksia. Epäilen päättäjien kykyä/halua erotella nämä onnettomuudet onnettomuuksista, jotka tapahtuvat normaalissa tieliikenteessä. Kaikki kuolemantapaukset tilastoidaan saman "tieliikenteessä menehtyneet" -otsikon alle ja kun tilastoja vuoden lopulla tarkastellaan kehitys voi näyttää pahalta. Sen seurauksena meitä tavisautoilijoita voidaan hyvällä syyllä rangaista uusilla rajoituksilla ja säädöksillä, jotka hidastavat ja hankaloittavat matkantekoa, mutta eivät estä em. onnettomuuksia.
Siinä ei nopeusrajoituksien koventaminen auta, jos joku metsäautotiellä rallia harjoittelee tai jos joku haluaa sataaviittäkymppiä päin rekkaa ajaa, ja lehtiuutisten perusteella sitä tapahtuu valitettavan usein.
[Byrokraatti muokkasi tätä viestiä 13.05.2004 klo 10:27]
En voi sanoa, miten päättäjät tilastoja ymmärtävät, mutta eri lähteistä poimimieni tiedonjyvästen perusteella olen ymmärtänyt asian näin:
Itsemurhia liikenteessä on tutkittu 74 lähtien. Viimeisin päivitys tietoihin tehtiin Turun YO:lla 2003. Sen mukaan 18-20 ihmistä tappaa itsensä autolla tahallaan.
Asia ei haittaa tarkkuutta onnettomuuksien syitä tutkittaessa, koska vaikka luku on suhteessa iso kuolleiden määrästä, se on mitätön kun otetaan mukaan myös onnettomuuksissa loukkaantuneet. Uskon, että jos minä tajuan tämän sen ovat tajunneet myös alan ammattilaiset eikä itsemurhaajien anneta vaikuttaa nopeusrajoituksiin.
Jos perataan viimevuoden kohtaamisonnettomuuksista pois 20 itsemurhaa päästään lukuun 96 kuollutta. Tieltä suistumisiin kuoli 93, samaan suuntaan ajaneiden kanssa kolaroidessa kuoli 17, risteysonnettomuuksissa luku oli 35, yhteensä 241.
Loukkaantuneita tuli kohtaamisonnettomuuksissa 1146, suistumisissa 2215 ja samaan suuntaan ajaessa kolaroidessa 1390, risteyksissä loukkaantui 1280, yhteensä 6031.
Vaikka siis näissä onnettomuustyypeistä kuolleista liki 10 % oli itsemurhaajia, on niiden aiheuttama virhe alle 0,3 % vaikka tutkitaan vain näitä autojen onnettomuustyyppejä. Kaikista liikennekuolemista suhde on vielä pienempi.
Tästä numerotulvasta ei saa käsitystä asiasta, mutta jos menee katsomaan pylväsdiagrammia Liikenneturvan sivulta (Tilastot/Liikenneonnettomuudet 99-03/Kuolleet ja loukkaantuneet onnettomuustyypeittäin -03) huomaa, että ylivoimaisesti yleisimmät tavat suomalaisilla satuttaa itsensä liikenteessä (jos unohdetaan polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tilastojen ulkopuolelle jäävät kaatuilut) ovat tieltä suistuminen ja samaan suuntaan ajavaan törmäys.
Tämä on yksi peruste mielipiteeseeni, että emme hallitse autojamme vauhdissa niin hyvin kun luulemme, että ajamme liian lähellä edellä ajavaa ja että emme osaa käyttää moottoriteitä.