Onko paikalla ketään lääkäriä?

4 kommenttia

Vaikka ikäihmisten ajokorttioikeus varmasti onkin tällä palstalla jo loppuunkäsitelty, rohkenen ottaa sen esiin, koska Erkki Vanhanenkin uudessa TM:ssä (s. 62) niin tekee.
Ensi syyskuusta lähtien lääkäreillä on velvollisuus ilmoittaa potilaan heikentyneestä ajokunnosta ajokorttiviranomaisille. Tätä uutta lakia vastaan eduskunnassa olivat yhtä hammaslääkäriä ja yhtä poissaollutta lääkäriä lukuunottamatta kaikki loput kahdeksan lääkäri-kansanedustajaa.
Esimerkiksi ylilääkäri Akaan-Penttilä vastaa kysymykseen, kuinka hyvin ilmiantajan rooli sopii lääkärin imagoon(?) näin:
- Ei lainkaan. Lääkärin tehtävä on työskennellä potilaan terveyden hyväksi, ... (Erkki Vanhanen: TM 9/2004)

Haluaisin kysyä, miten potilaan terveyttä vastaan toimii, että hänet (vaikkapa) lääkärin aloitteesta saadaan pois liikenteestä, ennen kuin hän vajaakuntoisena tappaa liikenteessä itsensä ja muita?

(En halua tässä sitten syyttä suotta leimautua ikärasistiksi, sillä ennemmin tai myöhemmin olisin kirjoitukseni sellaisen tulkinnan kohde itsekin!)

  
  • Tätä samaa itse esitin talvella ( vanhalla foorumilla ), ja mitä tapahtui, sain kauheesti arvostelua osakseni ja "Auktoriteetti" tietysti painoi asian maanrakoon ja höpisi nollatoleranssista nopeusvalvonnassa ja ohituksissa.
    Ts näki tämän ongelman pieinenä ja tarpeettomana käsitellä.
    Hyvä että on taas käsittelyssä.

      
  • On syytä tarkentaa nyt heti, ettei uuden lain soveltamisalue rajoitu yksin ikäihmisten "nautintaoikeudeksi".

    Jos lääkäri toteaa, että henkilöllä on ohimenevää pysyvämpää kyvyttömyyttä tai haluttomuutta ymmärtää ylinopeuden tai turvavälin tai yleensä sääntöjen merkitys liikenteessä, lääkärin pitää toimia uuden lain mukaisesti.
    Tahdonvastaisen hoidon määräämisen edellytyksien täyttyessä, eli kun henkilöä on pidettävä itselleen tai muille vaarallisena, heikentyneestä ajokunnosta täytyy ilmoittaa ajokorttiviranomaisille.

    Ja olen minä kanssa hölmö: eihän täällä palstakäynnillä tietenkään käy ketään lääkäriä. Hehän ovat tietysti tekemässä myös sairaanhoitajien työt, sillä niistäkin toimenpiteistä he saavat erillisen lisäkorvauksen!

      
  • Diavolo, esitin sinulle siinä kommentissani vastakysymyksen, jonka jälkeen vaikenit asiasta. Jos tarkoitat samaa keskustelua kuin minä, se meni suunnilleen niin, että ihmettelit vanhusten aggressiivista liikennekäytöstä ja minä kysyin, onko aggressiivisuus mielestäsi iän tuoma ominaisuus ihmisessä vai onko mahdollista, että kysymys on vaan siitä, että aggressiivinen ihminen on vanhanakin aggressiivinen. Tähän sinulla ei ollut enää sanottavaa.

    Jos tämä on ”kauheeta arvostelua” ja ”maanrakoon painamista”, meillä on muitakin sanoja kuin ”vastuuntunto”, joita käytämme eri merkityksissä.

    Keskustelu käytiin ”Muut aiheet”-osastolla, jos joku haluaa nähdä tämän keskustelukulttuurin kukkasen ja omaa pääsyn vanhalle palstalle. Olemme kyllä puhuneet asiasta muissakin yhteyksissä, niitä en muista sanatarkasti. Jos jossain niistä olen sinua painanut maanrakoon pyydän anteeksi, mutta uskon sen vasta kun näytät sen keskustelun. Siihen asti väitän, että olen vain esittänyt sinulle perustelun johon et ole osannut vastata ja olet taas suuttunut minulle.

    Pääsisit Diavolo paljon vähemmällä jos et ottaisi puheitani niin henkilökohtaisesti. Antaa asioiden tapella, se on vaan hyvä että ihmiset on asioista eri mieltä. Jos minä viitsin kaivella esiin jotain triviaalitietoa enemmän kuin sinä, niin mitä sitten, ei siitä kannata suuttua. Ei ole sinun vikasi jos joku asia ei kiinnosta sinua yhtä paljon kuin minua eikä ole minun vikani, jos asia kiinnostaa minua enemmän kuin sinua.

    Asia on aivan sama keskusteltaessa uusista autoista. Joku viitsii hakea niiden hinnat tai suoritusarvot, toista (esimerkiksi minua) taas se ei kiinnosta. Mutta en myöskään pahoita mieltäni, jos joku on viitsinyt sen vaivan nähdä. Enkä suutu, jos joku ihmettelee, miksi puhun autojen hinnoista mutta en vaivaudu ottamaan selville, mitä ne maksavat.

      
  • Lainaus TeeCee:
    "Diavolo, esitin sinulle siinä kommentissani vastakysymyksen, jonka jälkeen vaikenit asiasta. Jos tarkoitat samaa keskustelua kuin minä, se meni suunnilleen niin, että ihmettelit vanhusten aggressiivista liikennekäytöstä ja minä kysyin, onko aggressiivisuus mielestäsi iän tuoma ominaisuus ihmisessä vai onko mahdollista, että kysymys on vaan siitä, että aggressiivinen ihminen on vanhanakin aggressiivinen. Tähän sinulla ei ollut enää sanottavaa."

    Kattelin vanhoja arkistoja, ihmettelin tuolloin ( viimesyksynä ) mihin ovat mennet ne nuoruuteni herttaiset mummelit ja papat ? Pankkijonoissa, kauppojen kassoilla, ja liikentaeessä et juuri heitä tapaa. Luulisi että kiire on jo heiltä hellittänyt ja ehtisivät odottamaan vuoroansa ja ajeleen maanteillä moorroriteiden sijasta, koska ajonopeus ei edellytä nopeaa kulkuväylää ( ajavat alinopeudella ).
    En vastannut, koska mistä mää voin tietää millasia ne on nuarena olleet, tavalliset ihmiset, ei niistä tietoja löydy google:kaan.

    Sen olen kuullut, että luonteenpiirteet korostuu vanhuudessa.

    Eli vastaukseni on, että ne herttaiset * on jo varmaan kaikki kualleet.
    Niillä oli tosi vaikeet varhais-elämässä ( elivät sotien aikana ja sen jälkeisessä köyhyydessä, sotakorvaukset jne ). Ehkäpä heistä seuraava sukupolvi on päässyt liian helpolla ja provosoituvat pienimmästäkin. Ja käyttäytyvät kuten lapset: minä itte teen , ajan autoa: omistan koko ajoradan, ja maksan laskut palvelutiskillä ja tietysti kaikki nuo ruuhkaikoina.

    Jännä tuo ihmisen ego.
    Auttaisko pieni "maaottelu" Venäjä <> Suomi asiaan.
    Tai tosi karmee lama, tai EU:n aiheuttama pakolaistilanne.

    Mulla on ittellä "toinen elämä" Suomen ulkopuolella, siirryn sinne heti kun tilanne täällä on huonomi kuin siellä. Vielä meillä on kuitenkin paljon paremmin. En pyri vaikuttamaan minkään asian kulkuun, meen vain muiden perässä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit