Ympäristövero

0 kommenttia

Autoverotuksen painopiste on muututtava, kertoo Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Olavi Ala-Nissilä (k). Tämä tarkoittaa autoveron kokonaisuudistusta, jolloin nykyinen ostohintaan sidottu ajoneuvovero on korvattava ympäristöohjatulla verolla. Tätä mieltä olen itsekin. Se joka ajaa, myös maksaa. Liikkumattomasta seisovasta autosta ei tulisi myöskään maksaa minkäänlaisia päiväveroja tai omistusveroja. Tämä kohtelisi tasapuolisemmin kaikkia. Jos perheessä on kaksi autoa, päästäisiin kiinteistä rasitteista eroon, käyttörasite olisi integroitu polttoaineeseen.

Missä topicissa nyt tästä kirjoitinkin, niin EU:n tavoite on kulutuksen pudottaminen vuoteen 2010 päästörajaan 140 grammaa hiilidioksiidia per kilometri. Tämä vastaa 5 l bensiinikulutusta tai 4,5 l dieselkulutusta 100 km.

Suomi on sitoutunut noudattamaan EU:n julkisesti v. 2002 antama autoverostrategian. Suomessa lienee ongelmana se, että meillä on jo korkea autovero, korkea polttoainevero, lisäksi käyttömaksu joka ei perustu mihinkään, vain rahastukseen, ja dieselkäyttöisillä ajoneuvoilla vuotuinen käyttövoimavero joka tosiasaillisesti on omistusvero. Se lankeaa maksettavaksi ajoit tai et. Suomi on kasvattanut esteitä itselleen jo valmiiksi, koska Suomen oma strategia on aina ollut verottaa autoilijoita ja liikennettä yli kipurajan. Kuitenkaan jatkossa ei voi olla Suomen etujen mukaista olla poikkiteloin joka asiassa ja joutua monesta asiasta EY-tuomioistuimen eteen. Mielestäni luottamus päättäjien kykyyn hoitaa omat tehtävänsä laskee joka kerta näin tapahtuessa.

  
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit