Helsingin kaupungilla menee nyt huonosti.
Paineita nosta ja jakaa suurempia pysäköintivirhemaksuja on kasvanut. Kaupunginhallitus haluaa, että Helsinki jakaa enemmän sakkomaksuja seuraavana vuonna verrattuna vuoteen 2004.
Sakkomaksuihin esitetään 50% korotus, 40,- 60:een.
Tavoite saavutetaan parhaiten palkkaamalla lisää lappuliisoja.
Pysäköintivalvojia on nyt Helsingissä 60 kpl, mutta määrää ollaan lisäämässä 70:een. Yksi lappuliisa tuo moninkertaisesti takaisin kulut verrattuna menoihin.
Pysäköinti on merkittävä tulonlähde kaupungille. Viime vuonna toi pysäköintvirhemaksut, pysäköintimaksut, yrityspaikoitus ja muut sakot Helsingin kaupungille 15,7 tulot.
Kustannukset ovat 4 miljoonaa vuodessa. Ongelma on nyt siinä, että tulot alentuivat 2,5 %, ja menot kasvoivat 2,4 %.
Näin kirjoitti Hufvudstadsbladet 28.05.
Pitäisikö sakotusjärjestelmä yksityistää ja perustaa oma yritys, johon työllistää valtavasti lappuliisoja, ja tehdä tästä maankattava toiminta, joka ulottuu joka paikkaan, ettei tämä vain koskisi pääkaupunkiseutulaisia. Järjestelmä näyttää tuottavan katetta melkoisesti. Onhan maakuntien kunnat eriarvoisessa asemassa Helsingin suhteen, ja tämä tuntuu jo syrjinnältä sieltä maakunnan kunnanjohtajan taholta !
Turussa on nopeaa toimintaa... kaverini käveli 50 metrin päähän autosta ja vilkaisi autolleen siellä se lappuliisa jo oli. Näin on varmasti muillekin käynyt. Mutta joissakin paikoissa ei ole ikinä lappuliisoja paikalla toisissa taas yhtenään. Enemmän vaan lappuliisoja joka puolelle!
Isossa-Britanniassa lappuliisojen yksityistäminen on johtanut mittaviin oikeusturvaongelmiin, joten sitä en kannata. Sinäänsä lappuliisoja olisi kiva saada lisää - Helsingin keskustassakin on niin paljon autohallipaikkoja, että pysäköintitilaa on, kyse on viitseliäisyydestä. Joskus toki törmää aivan ihmeellisiin pysäköinnin rajoituksiin - jossain tuppulähiössä on viljelty pysäköintikieltoja ihan huvin vuoksi.
Kerätään mielummin rahaa sitä kuin jotain muuta kautta. Jos kaupunki vaikka käyttäisi ne rahat lumenpoistoon talvella, jotta ne vähäiset ruudut olisivat käytössä silloinkin.
Joo paineita on kaupungilla... Mutta samalla unohdetaan kokonaan juridiselta kannalta rikkeen suuruus suhteessa rangaistus.
Jos sakon hinnan nousu tulee, pitäisi se samalla porrastaa eri asteisiin. Miten esimerkiksi on mahdollista, että pysäköimällä risteysalueelle, selkeästi keillettyyn paikkaan tai muuten vaan tahallaan suurta haittaa tai vaaraa aiheuttavasti, saa saman sakon, kuin jos autosi on hieman yliaikaa luvallisella paikalla. On paljon paikkoja, joissa saa kiekolla pitää autoa useamman tunnin. Mutta jos on viisi mituuttia yliaikaa, niin johan on ehtinyt Sakko-Seija täräyttää 40 lapun sladdarin alle - joka tietysti korotuksen jälkeen olisi 60.
Esim. Espoossa on laajoja alueita, Espoonlahti, Tapiola, Leppävaara, jossa on koko kaupunginosalle aluepysäköintikielto. Miten voit muistaa tämän, varsinkin jos olet muualta tullut, sukulainen, vieras, ystävä. Näet rauhallisen puutarhakadun jossa ei ole kieltomerkkiä olemassakaan, kieltomerkki oli jossain 2 km:n päässä, 10 liikennevalon ja 20 risteyksen sitten. Huonosti siinä käy, 40.
Mitä en pidä, on, että liikenteestä ja liikennemerkeistä tehdään ikään kuin "kompa", unohdetaan perusjärki miksi liikennemerkit yleensä ovat alunperin olemassa. Opastetaan ja varoitetaan, osoitetaan oikea paikka. Siksi suhtautuminen niihin ei enää ole niin kunnioittavaa, kuin mitä se on ollut joskus. Tähän aliarvostukseen ovat kuntien viranomaiset olleet mukana kehityksen suunnannäyttäjänä, kun asian olisi pitänyt olla päinvastoin.
Nyt se on hoksottimien kilpailua, jätitkin auton oman kotikadun varrelle kiekolla yli 2 h kadulle, miksi tyhmä et ajanut pihallesi, nyt maksat 40,-. Herää kysymys miksi lähiöiden uneliaat umpikadut on pidettävä tyhjänä pysäköidyistä autoista? Myös keskellä päivää!
En voi päätellä muuta kuin rahastus, tämä on kunnan taholta koettu tuottoisaksi liiketoimeksi, kuten Helsingin kaupunki, josta kirjoitin.
Markettien ja kauppojen pihalla saa sitten seisoa miten haluaa, vaikka poikittain, ja yön yli, jos ei välitä autonlaseista ja renkaista.
Tuota samaa olen itsekin ihmetellyut että syrjäisillä kaduilla pitää käyttää kiekkoa. Paitsi useasti syrjäisillä kaduilla ei ole lappuliisoja... ei ainakaan Turussa, lappuliisat ovat lähinnä vain ydinkeskustassa.
Tähän mielipiteeseen yhdyn Tuomaksen kanssa.
Kun tehoja on, ehkä liikaakin, tavallisen liikenteen sekaan huomioonottaen meidän rajoitukset Suomessa, niin rata on oikea paikka. Siellä saa laillisesti vetää täysillä, puheet jonkun vehkeen kiihtymisestä loppuu siihen. Alastarolla oli lauantaina ns. Gti-kiihdytyspäivät, johon kuka tahansa saa pientä maksua vastaan mitata oman pelinsä kulun. Varttimaili on siinä mielessä hyvä pätkä, että 0-100 km/h ei kerro totuutta, moni hyytyy tämän jälkeen, ja oli mikä "tykki" sitten alla, niin 400 m matkalla se osoitetaan.
Tämän jälkeen voi hyvin ajaa normaalisti liikenteen seassa, näytön pakkoa ei ole. No, joillekin tieto on tuskaa.
Pieni moka.
Tämä vastaus piti mennä "moottoripyöräilijälle liian suuret aivot", vai oliko se pienet?
Voi sen täältäkin lukea... Heheh