Moottoritie osamaksulla - kallista

6 kommenttia

Näinhän se on että osamaksulla tulee kalliiksi, myös moottoritie. Kukahan tässä vetää välistä - meidän verorahoja, eikä kyse ole senteistä.

Asiasta tv:ssä, tässä ote ohjelmaoppaasta:
FST: Spotlight
TV2 klo 19.05

Måndag 23.1.06 kl. 19.05 FST och TV2
Onsdag 25.1.06 kl. 21.20 FST
...
"Spotlight - Jos valtio haluaa maksaa, niin...

Valtio maksaa 25% ylihintaa Suomen kaikkien aikojen suurimmasta tieprojektista, Lohjan ja Muurlan välisestä moottoritiestä. Tien rakentamisessa sovelletaan niin sanottua elinkaarimallia. Valtio käytti mallia ensimmäisen kerran Lahden moottoritien rakentamisessa. Spotlight näyttää että väitteet elinkaarihankkeiden edullisuudesta ovat vailla todellisuuspohjaa. Käytännössä valtio ostaa tiet osamaksulla. Ohjelman teettämät laskelmat osoittavat miten kalliiksi sopimukset tulevat.

Toimittaja Magnus Berglund. "

  
  • Kaipa se rakentamisen tehokkuuskin jotain maksaa. Eikös Lahden tiekin valmistunut etuajassa? Valtion omat hankkeet kun tuppaavat joskus olemaan ns. Iisakin kirkkoja ja pitävätkö ne etukäteislaskelmat paikkaansa niidenkään kohdalla, etenkään jos homma vie vuosia. Yksityisen kanssa tehtävään sopimukseen voi myös (ainakin yrittää) neuvotella sellaiset myöhästymissakot, että heikompaa hirvittää. Toisaalta jokainen tietää, että osamaksukauppa on hyvin harvoin käteiskauppaa edullisempi. Jos rahaa ei kerralla tarpeeksi ole, on kuitenkin pakko maksaa osamaksulla.

    Kukaan ei varmaan ole laskenut sitä, paljonko säästöä tulee siitä, että yksityisellä teetetty tie valmistuu nopeasti ja lisääntyvä liikennemäärä saadaan siirrettyä uudelle väljemmälle ja nopemmalle väylälle esim. vuotta aiemmin kuin valtion omassa hankkeessa.

    Sitäkään ei voi kiistää, etteikö Suomessa tarvita parempia ja nopeampia liikenneyhteyksiä kuin mikä tämän hetkinen tilanne on. Ei valtio näitä kaikkia pysty itse yhtäaikaa toteuttaamaan.

      
  • Minusta tämä hintavertailu on vähän väärin aseteltu, koska asioita verrataan tyyliin halpa moottoritie vs. kallis moottoritie. Tämähän ei ole todellisuutta. Valtio ei (näköjään) pysty itse rakentamaan noita teitä millään järkeväksi katsottavalla aikajänteellä, joten vaihtoehdot ovat oikeasti vähän kalliimpi yksityinen moottoritie tai ei moottoritietä ollenkaan.

      
  • Lainaus:
    27.01.2006 klo 13:27 AkiK kirjoitti
    vaihtoehdot ovat oikeasti vähän kalliimpi yksityinen moottoritie tai ei moottoritietä ollenkaan.

    Näinhän se on, siksi koko ohjalma tuntui sensaatiohakuiselta. Aina voi esittää laskelmia sitä mikä on edullisempaa kuin joku toinen.

    Jos jotain ihan oikeasti haluaa saada aikaan, niin diili täytyy tehdä sen kanssa, joka on valmis homman rahoittamaan (ja totuettamaan). Tässäkin täytyy muistaa, ettei ilmaista lounasta ole. Rahoittaja haluaa aina voittoa, jotta pystyy rahoittamaan seuraavankin keikan.

    Tämähän on markkinataloutta, siinä me elämme, ei ole paluuta luontais- ja vaihdantatalouteen.

      
  • Olin aikaisemmassa topicissa samoilla linjoilla, että moottoriten rakentaminen ja vuokraaminen/liisaaminen hoitotakuulla jne. on hyvä ratkaisu. Kevyemmällä rahoitus- ja tienpitokustannuksilla saadaan pitkällä aikavälillä kustannukset jaettua eri tavoin. Samaa mallia olisi heti jatkettava Heinola-Jyväskylä-Liminka, siitä alkaa jo moottoritie Oulun ohi. Päättävät elimet (virkamieskoneisto ja politiikot) eivät osaa laskea minkälainen rahamäärä jää pyörimään elinkeinolle, työpaikkojen ja palkkojen suhteen, kaikkien näiden verotukseen myös. Hyvin suuri osa kaikesta palautuu Valtiolle verotuloina. Näin pitkälle ne eivät ole vielä osanneet laskea. Ehkä sekin ihme tapahtuu vielä?

    Tuolla numeroita Muurla-Lohja moottoritiestä: www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=2975

      
  • Mikä on markkinataloutta?
    - tehköön joku tien ja uskokoon markkinaan niin että se tuottaa takaisin esim. tiemaksuina?
    - onko se markkinataloutta että puuhaillaan yhteiskunnan rahoilla?
    - kuuluuko markkinatalouteen ilmainen koulutus, ihan mille tasolle asti?
    Entäs jos tiefirma tekee konkurssin?
    Pörssiyhtiöikin saa suorastaan valehdella, jos yleinen tilanne niin on (vrt. eräs oikeudenpäätös viimeviikolta), niin tiefirmakin voitaneen laittaa tarvittaessa konkurssiin, kun rusinat on pullasta syöty?
    No menee niin isoiksi asioiksi ettei niitä voi ymmärtää. Samaten koko rahoituksen arvioiminen lienee mahdoton, siellä pelataan niin paljon oletuksilla tms, että tuloksen saa näyttämään ihan mitä vain.

    Lainaus:
    27.01.2006 klo 18:58 clacson kirjoitti
    Lainaus:
    27.01.2006 klo 13:27 AkiK kirjoitti
    vaihtoehdot ovat oikeasti vähän kalliimpi yksityinen moottoritie tai ei moottoritietä ollenkaan.

    ...

    Tämähän on markkinataloutta, siinä me elämme, ei ole paluuta luontais- ja vaihdantatalouteen.
      
  • Lainaus:
    29.01.2006 klo 18:51 peksak kirjoitti
    - onko se markkinataloutta että puuhaillaan yhteiskunnan rahoilla?

    Yhteiskunnan rahoilla puuhaillaan aika paljon:
    - valtio ja kunnat sekä niiden laitokset ostavat yrityksiltä autoja, ruokaa, palveluita jne.
    - valtio ja kunnat sekä niiden laitokset lainaavat pankeilta ja rahoitusyhtiöiltä rahaa
    Kaikki nuo yritykset toimivat markkinatalouden sääntöjen mukaan eli tuottavat omistajilleen voittoa.

    Jo vuosia esim. teiden päällystäminen on tilattu yksityisiltä yrityksiltä, kaikki rakennukset tilattu yksityisiltä rakennusfirmoilta (joista harva edes on kotimainen). Tiloja vuokrattu yksityisiltä. Miksei teitä voisi rakennuttaa ja vuokrata yksityisiltä myös Suomessa?


    [clacson muokkasi tätä viestiä 30.01.2006 klo 18:36]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit