Viimeaikaisissa keskusteluissa on viitattu raskaan liikenteen erikoisiin ajotapoihin. Heitänpä rikkani soppaan.
Ajan päivittäin pitkät pätkät Kehä 3:lla. Tapanani on liikkua etupäässä ajoradan vasemmalla kaistalla, 2-3 sekunnin päässä edelläajavasta ajoneuvosta. Kuten tunnettua, liikennevirran nopeus tällä kaistalla tällä tiellä on usein hitusen yli nopeusrajoituksessa sallitun.
Silmiin pistävän usein perässäni hiillostaa rekka-auto. Siis ajaessani itse noin tai hieman yli 100 km/h mittarinopeutta. Oman autoni tarkistettu mittarivirhe on noin 5%, joten rekkojen todellinen nopeus ylittää 100 km/h.
Tällainen rekkojen ajotapa on paitsi erittäin epämiellyttävää muille tiellä liikujille myös melkoisen vaarallista. Kehäteiden liikenne on vilkasta, siellä tapahtuu paljon ja etenkin tämänhetkiseen vuodenaikaan näkyvyys voi olla heikko.
Kysyin joskus tutulta poliisilta kuinka rekat voivat rajoittimista huolimatta kulkea niin lujaa ja miksi se käytännössä sallitaan. Asia on pääkaupunkiseudun isoilla teillä niin yleinen, että poliisikin sen varmasti tuntee. Enpä saanut vastausta.
Oman otantani mukaan kyse on usein satamaliikennettä hoitavista konttirekoista. Erityisesti erään S:llä alkavan firman autoista... Erityisesti kun rekan kuljettajana on parikymppinen lippalakkipäinen poitsu...
Niin, miksi rekat käytännössä saavat ajaa näin lujaa ja hiillostaa "pikkuautoilijoita"?
Ennen spammia: tiedän, nopeusrajoitukset koskevat myös minua. Rekat ovat silti jopa 30 kertaa henkilöautoani painavampia kapineita.