Henkilöautojen hirviturvallisuus

33 kommenttia
2»
  • Törmäyksen estäminen tai törmäysnopeus ovat asioita, joihin auton kuljettaja pystyy ajamisellaan vaikuttamaan.

    Mutta jos törmäys hirveen tapahtuu, on paljon tuurista kiinni mitä sitten seuraa. Minkään auton tuulilasi ei pysty estämään hirven päätä tai jalkaa tulemasta lasista sisälle tuhoisin seurauksin. Auton ominaisuuksilla on ratkaiseva merkitys silloin, kun törmäys tapahtuu onnekkaasti esim. suoraan keskelle hirven kylkeä, niin että pää, sarvet tai raajat eivät tule sisälle lasista.

    Ajoin tällaisen ”onnea onnettomuudessa” törmäyksen 80-luvun alkupuolella. Vauhtia oli törmäyshetkellä vähän vajaa 80 km/h. Hirvi oli täysikasvuinen naaras. Osuin aivan keskelle, niin että elukan pää ja etujalat menivät auton oikealle ja takajalat vasemmalle puolelle. Ruhon keskikohta yritti lasista sisälle, mutta onneksi ei päässyt, ja kolarista selvittiin lähes ilman henkilövahinkoja.

    Jälkikäteen tarkasteltuna tulin siihen tulokseen, että auton ominaisuudet pelastivat. Jaa että mikä auto.... Citroen Visa!!
    - kapea auto --> pieni tuulilasi
    - pikkuautoksi korkea --> tilaa pään ja katon välissä
    - pieni viisiovinen, kapeat etuovet --> lyhyt A ja B pilarin väli.
    - etupenkkien sijainti korirakenteeseen nähden: penkit taka-asennossa edessä istujien päät ovat B-pilarin kohdalla tai takana.
    A-pilarit taipuivat, katto vääntyi B-pilarin kohdalta alaspäin jolloin meille edessä istujille jäi juuri ja juuri riittävä selviytymistila.

    Jos olisin ajanut matalammalla ja leveämmällä kaksiovisella olisi voinut käydä pahasti.

      
  • Kyllä ruotsalaiset, ja varsinkin saab on on ottanut hirvikolarin mahdollisuuden ja olisi syytä ottaa yhdeksi NCAP-testin osaksi.

      
  • Jäi äskeisestä pois sanat:autoja suunnitellessaan huomioon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit