SUV 100 l € 36,-

2 kommenttia

Pikkuveli tuli USA:sta.
Keskustelu kääntyi tietenkin autoihin, polttoainehintoihin yms.

Veli tankkasi viime viikolla New Yorkin jollain moottoritien varrella $ 1,60 gallona. Gallona on 3,7 litraa. Se tekee 43,24 USD centtiä / litra.
Eurosenteissä n. 36 senttiä litralta, jos taala 1,20. Ei ole ihme, että jenkit ei välitä millä ajavat. 100 l bensaa maksaisi € 36 ! Jos ei kurssi ym. täsmää aivan, ei heittoa silti paljon ole.

Öljybarreli on 159 l muistaakseni. Vaikka barreli kipuaisi $ 50:iin, tekee se USD 31 centtiä litralta. noin 25,8 eurosenttiä per litra. Kuljetus maksaa saman kuin ennenkin, samoin jalostus. Tähän lisätään bensavero Suomessa 300%. Jos hinta olisi jalostamolla € 0,50 litra, lisättynä 300% on se € 0,50 / l hinta jalostamolla + € 1,50 joka on veroa = € 2 / l.

Mitä saa tuottajamaa, eli Arabit? Jos barreli maksaa $ 40,- tekee se USD centtiä 0,2515 litralta, huima $ 10 korotus/tynnyri $ 50:een, tekee n. 6 usd centtiä litralta tuottoa Arabeille. Mutta verottajalle Suomessa 80 senttiä litralta nettotuottoa pumpulla. Vaikka verottaja kohtelee meitä kaltoin kotimaassa, niin miten Arabien silmin suhtaudutaan asiaan kun länsivaltiot tekevät huimaa voittoa. Silti ovat öljy-yhtiöt yleensä tähtäimessä, valtioiden huimat nettotuotot sivutetaan keskusteluissa kokonaan.

Jos raakaöljy nousee 1 dollarilla barrelilta, maksavat kuluttajat Suomessa siitä veroineen 3 dollaria, valtion välistäveto on aina 2 dollaria. Kauppa se kannattaa, varsinkin öljybisnes, kunhan siihen on monopoli.

  
  • Ei saa moittia valtiovaltaa. Se kuitenkin ajattelee aina tavallisten autoilijoiden parasta. Ihan totta hei. Valtio yrittää kaikin keinoin saada autoiluun liittyvää verotusta pienemmäksi, mutta Suomi on niin pieni maa, ettei se mahda mitään EU:ssa... Nytkin on kovat suunnitelmat miten vähänsaastuttaville autoille laaditaan verohelpotusta, mutta ei voi mitään...

      
  • Olen aina paheksunut riistoa, toiselta ottamista, oikeudenmukaisuuden puutetta. Näin koen polttoaineverotuksen Suomessa, enkä taida olla yksin. Kohtuullisuuden ymmärrän kyllä.

    Valtio kerää eri verojen muodossa liikenteestä lähes yhtä paljon kuin palkkatuloverotus on Suomessa. Tuloverotuksesta käydään hartiavoimin eri neuvotteluja, on Tupo paketteja, vuosien suunnitelmia jne. Miksi ei 4 miljoonaa ajoneuvojen omistajia mitenkään kuulla, me autoilijat emme pysty vaikuttamaan polttoaineverotuksen kohtuullistamiseen ollenkaan. Me olemme suurempi ryhmä kuin työssäkäyvät henkilöt. Emme saa näistä veroista vastineeksi liikenteeseen takaisin oikeastaan yhtään mitään.
    Moottoriteiden rakentaminen olisi kuin 10 jättiristeilyaluksen tilaus. Ja siihen käytettäisiin suomalaista työvoimaa, joka maksaa vero kaikesta, rahat pyörisi takaisin valtiolle eri verojen muodossa. Ja kaikki olisivat tyytyväisiä. Mikä mättää valtion laskentamenetelmissä?
    Liikaa urheilijoita ja julkkishenkilöitä jotka eivät ymmärrä talouden ja rahavirtojen päälle.

    Vaikka polttoaineet olisivat halvempia, niin minne ylimääräinen raha menee? Muuhun kulutukseen, jossa on veroja verojen päälle, eli kaikki palautuu valtiolle aina takaisin, muodossa tai toisessa. Mitä tahansa ostatkin on siinä ALV, liikkeen verollinen voitto, hintaan laskettu palkkakustannukset jotka ovat verollisia, sotut, eläkkeet ym.
    Kaikki palautuu valtiolle takaisin, muodossa tai toisessa.

    On väärin laskea, että se on valtiolta pois, talouksien ostovoima nousisi, elintasoindeksi nousisi. Pelkällä polttoainehinnoittelulla pystytään vaikuttamaan elintasoindeksiin nopealla aikavälillä. Valtio ei menetä siinä mitään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit