Suomen viranomaiset toteuttavat tunnetusti pilkulleen EU:n meille määräämiä direktiivejä, niin hyviä kuin huonojakin....
Nyt EU on antanut "alusmailleen" määräyksen, että kaikki paikallisesti tuotettu bioliikennepolttoaine on oltava verotonta. Tähän Suomen tunnolliset viranomaiset eivät suostu millään ilveellä vaan vastustavat verovapautta kynsin ja hampain.
Vuoden 2004 alusta alkaen biokaasuautoista poistetettiin 20 kertainen "kateusvero", kuitenkin käytettyjä biokaasuautoja ei voi tuoda ulkomailta. Syynä siihen on uusi päästönormi EUR 4 ja 5. Suurin osa käytetyistä biokaasuautoista on tyypitetty EUR kolmoseen ja vaikka kymmenen biokaasulla ja ilman katalysaattoria kulkevaa biokaasuautoa saastuttaa vähemmän kuin yksi fossiilisella polttoaineella kulkeva auto, Suomen viranomaiset edistävät Kioton sopimukseen liittyvää saastekauppaa ja lisäämällä Suomelle maksettavaa.
Viranomaiset sallivat vain uusien autojen tuonnin jotka on tyypitetty näille uusille normeille, vaikka kaasusäiliötä lukuunottamatta bioauton mekaniikka ei poikkea vastaavasta fossiiliseilla polttoaineella kulkevasta autosta. Autokauppiaatkin rikastuvat ja lyövät extraa niiden hintaan n.20 - 30 %.
Jos kotona tuotetaan biokaasulla sähköä omaan käyttöön, siitä on maksettava sähkövero. Jos sähköä myy naapurille, silloin siitä ei tarvitse maksaa sähköveroa mutta joutuu kuitenkin maksamaan siirtomaksun Forttumin miehelle.
Suomessa biokaasu maksaa ajoneuvokäyttöön 3 senttiä kuutio, se vastaa n. 1 litraa bensiiniä (n.1,20 eur). Saksassa vastaava kuutio maksaa 6 - 8 senttiä ja siellä hinnat ovat jo vakiintuneet. Myös Ruotsissa biokaasu on jo yleisesti saatavilla useimmilla huoltoasemilla ja biokaasuautolla on mahdollista ajaa laajalti Etelä-Ruotsissa esim. Tukholmasta - Malmoon tmv.
Metenerin ( ks. http://www.metener.fi ) lisäksi maatiloille biokaasulaitoksia rakentaa Greenvironment Oy Lahdesta os. http://www.greenvironment.com . Greenviromentin laitteisto jauhaa mikroturbiinilla sähköä ja pakokaasu käytetään lämmön tuottamiseen. Mikroturbiini on käytönnössä "turboahdin" johon on lisätty polttokammio ja toimii kuin kaasu- ja suihkumoottori. Mikroturbiinilla saadaan 30 KW teho ja samankokoisia yksikköjä vain lisätään kun tehoa halutaan saada enemmän.
ks. "mikroturbiini": http://www.hut.fi/~jkaasine/pics/startup.mpg
http://www.hut.fi/~jkaasine/turbine.htm
Vaarana on että Suomessa ryhdyttäisiin maaseudulla viljelemään niillä palstoilla jotka on pantu kesannolle vuosikymmeniä sitten, erilaisia lajikkeita joista voisi kylissä ja taajamissa jopa pienimuotoista työllistävää teollisuutta rakentaen ja käyttäen, jalostaa edelleen biodieseliksi, synteettiseksi dieseliksi, metaaniksi jne. Suomesta voisi tulla liian kapitalistien maa, koska jopa maaseudullakin voisi mennä hyvin. Vaarana on, että näin syntyisi ilman valtion tai kunnan peukalonjälkeä omia työllistäviä yrityksiä, työpaikkoja, ja se ei kuulu nykypolitiikan suurien linjauksien mukaisesti, joka ei taas ole hyvä asia verottajan näkökulmasta. Miksi, siihen minulla ei ole vastausta, mutta ilmiö on nähty vähintään jo 30 vuotta. Ehkä valtiolle syntyisi budjettiylijäämä, koska ei tiedettäisi minne maataloustukiaset työnnettäisiin. Mene ja tiedä, päättäjät ovat omituista porukkaa.
Tämäkin asia ilmeisesti etenee EY-tuomioistuimeen sinne Suomea varten erikseen perustetulle osastolle.