Vanhemmalla dieselautolla ajaminen saattaa tulla kielletyksi mikäli se ei ole varustettu hiukkassuodattimella. Tiettyihin kaupunkeihin Saksassa kielto asuu voimaan jo ensi vuonna. Näin kertoo Jurgen Resch, Deutsche Umwelfhilfe:n johtaja (Saksan ympäristöorganisaatio). Lähde Hbl jossa tieto tullut Reutersilta.
EU:n uudet määräykset ilmanlaadulle astuvat voimaan 2005, ja koskee kaikkia ilmansaastemuotoja. Suurennuslasin alla on erikoisesti vanha dieselautokanta ilman hiukkassuodatinta. Saksassa on ajateltu uusien määräysten olevan voimassa päivinä jolloin ilmasto-olosuhteet ovat sen laatuiset, että hiukkastiheys on liian korkea. Resch uskoo ajokiellon astuvan voimaan useita kertoja per vuosi, riippuen ilmaston olosuhteista ja liikennemäärästä. Näin siellä!
Mainittakoon, että Tukholma on kieltänyt ilmaa saastuttavia kuorma-autoja ajamasta keskustan alueella jo vuodesta 1996. Itävallassa sekä Innsbruck että Salzburg ovat kieltäneet ajamasta kaupungissa ajoneuvoilla joissa ei ole hiukkassuodatinta. Samaten on kieltänyt Italian Merano ja Bolzano.
Myydyistä uusista dieselautoista Euroopassa on tieto v. -03 jossa Saksa 66%, Ranska 67%, Itävalta 88%, Sveitsi oli myös korkealla. Keskiarvo uusista myydyistä dieselautoista koko Euroopassa on Reutersin haastattelun mukaan jo 40%, eli kohta joka toinen uusi auto on dieselkäyttöinen. Ranskan PSA-yhtymä saa melkoisen etumatkan tästä, onhan Peugeot ja Citroen panostanut paljon hiukkassuodattimeen. Saksalaiset tuovat markkinoille lähikuukausien aikana hiukkassuodattimen jonka voi jälkiasentaa vanhempaan autokantaan. Tällä hetkellä sen hinta-arvio liikkuu 700 paikkeilla.
Eiköhän se tule hinnassa melkolailla alas, kunhan sitä ryhdytään ostamaan toden teolla. Kilpailu tiputtaa viimeistään hinnat.
Olisi jo aika päästä lopullisesti eroon noista vanhanaikaisista, saastuttavista, tärisevistä, ronklottavista, talvella käynnistymättömistä, ylihintaisista, raskaastiverotetuista, haisevista ja imagoltaan naurettavista dieseleistä. Aika on hybridien.
Aivan. Aloitetaan traktoreista, puimureista, retkiveneistä, linja-autoista, kuorma-autoista, rekoista, jakeluliikenteestä, ja lähetetään Saksaan kova nootti asiasta ajoneuvovalmistajille, kuten Ranskaankin. Unohtaa ei sovi Japanilaisiakaan, hekin ovat huomanneet, että markkinoilla ei pärjää ilman dieselmalleja. Voitaisiin samassa yhteydessä ottaa esille japsien kanssa muotoilu ja kopiointiseikat, sekä herkähkö korroosio- ja ruostumisalttius ja ohut maalikerros joka läpäisee kosteutta ja vettä. Oikeasti olisi vedettävä koko Japanin terästeollisuus vyyhtiin mukaan, koska japsit eivät poista hiiltä teräksen jalostuksen yhteydessä kuten Euroopassa ja USA:ssa tehdään. Jalostus ei ole kustannussyistä viety yhtä korkealle. Lähde TM-lehti, en muista numeroa! Koska Japanin tuontiteräs tulee pitktälti kaikista muista Aasian maista, olisi heidätkin vedettävä revohkaan mukaan. Myös Kuriilien saariryhmä, ja siinä rytäkässä Karjala takaisin!