Liikenteen valvonnasta

4 kommenttia

Tai oikeammin sen puutteesta määrätyillä alueilla. Ajelen työmatkoja aamuin illoin Hamina-Kotka välillä, "seiskatien" moottoritieosuudella ja olen ihmetellyt villiä menoa siellä. Rajoitus on 120 km/h ja vasen kaista
vetäisi noin pienen automäärän kyllä hyvin, mutta systeemin sotkevat kotimaiset "painostajat" eli ajetaan parin metrin päähän ja valoja vilkuttelemalla aletaan ajamaan edellä ajavaa oikealle. Itse olen joutunut muutaman kerran moiseen diskoon ja katseltuani mittaria se näytti 140 km/h, koska kyseessä on japanilainen riisikuppi, mittarivirhettä on varmasti ainakin se 10 km/h, koska en usko noihin tielaitoksen tutkiin vaikka väittävät virhettä pienemmäksi. No, ei se minua niin kovin paljon häiritse, mutta sääliksi kävi sitäkin rouvaa joka hätääntyi moisesta vilkuttelusta ja meinasi linja-autoon ajaa päin väistäessään. Ilmiö on tuttu varmasti muuallakin ja jokapäiväinen ainakin täällä.
Mutta vieläkin pahempi asia ovat nämä ohittelemaan ryhtyvät puoliperävaunuajurit, joista suurin osa on itämaisia. Venäläinen
laskuoppi on erilainen aivan täysin, kun tämä ojalan systeemi.
Kuorma-autot kulkevat siinä oikealla noin 90 km/h ja siitä kun toisella
samanlaisella aletaan ohittamaan matka on todella pitkä ja henkilöautot tulevat perästä 120 km/h vielä muutamia viikkoja ennen
talvirajoituksia. Tievalaistuksen uupuessa sekä useimmiten myös perävaunun valojen tulee melko tiivis tunnelma jono hännillä, kun ei näe minkä takia yhtäkkiä jonon vauhti hiipuu. U-käännös myös ja kaikenlainen peruuttelu kuuluu venäläiseen moottoritie kulttuuriin
kuin kaali soppaan. Lastia en heidän ole vielä nähnyt siellä lemppaavan, mutta tuntuu ettei sekään päivä ole enää kaukana.
Sitä vain ihmettelen kovasti, ettei tällaisiin törkeyksiin ole puututtu
eikä selkeästi epäkuntoisiin ajoneuvoihin, joita raja takaa tulee tänne
jatkuvasti. Täyssutta kännykkälakia valvotaan kyllä tuolla pikkuteiden varsilla, mutta moottoritielle ei viitsitä lähteä. Viime talven rytinöiden luulisi opettaneen virkavallalekin, missä pitäisi kurin pysyä tai tulee
melko rumaa jälkeä eli moottoritiellä!

  
  • Kaikenkaikkeaan päästäksemme pienempiin uhrimääriin liikenteen parissa painopistettä tulisi siirtää ajotapavalvontaan.

    Valitettavasti käymässä on täysin päinvastoin. Valvotaan vain teknisesti helposti mitattavia suureita (helppoa ja vaivatonta rahaa), mutta ajokäytöksen valvominen on jäänyt/jää täysin retuperälle.

      
  • On se tosiaan kummaa ettei Suomessa uskalleta tosissaan puuttua ryssien huonokuntoisiin ja vaarallisiin rekkoihin.Ei ole rautateillä rikkinäisten ja vuotavien kemikaali ja öljyvaunujenkaan kanssa asiat paremmin.
    Mahdetaanko asianomaisissa päättäjäportaissa elää kekkosaikaa aina vaan vai miksi hännystellään??
    Eipä silti kun ne tänne asti pääsee voi olla yhtä rauhassa.Ainoat ,joita edes vähän valvotaan ,on suoraan balttianmaista tulijoita ja silloinkin etsitään muuta kuin auton vikoja.
    Poliisin ratsatessa myrskytuhojen rahtaamiseen tuotettuja rekkoja on melkein kaikissa ollut pahojakin vikoja.Vähimmillä huomautuksilla on selvinnyt pohjoismaista kotoisin olevat.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 13.10.2005 klo 10:14]
      
  • Zilo: ” Kaikenkaikkeaan päästäksemme pienempiin uhrimääriin liikenteen parissa painopistettä tulisi siirtää ajotapavalvontaan.”

    EU on kiristänyt raskaan liikenteen valvontaa, joten tietysti poliisin on tehtävä sama, lisäystä viime vuonna 6 hlötyövuotta. Ajotapojen valvonnasta otettiin viime vuonna pois kaksi hlötyövuotta, turvalaite valvontaan (turvavyöt, kypärät yms.) ja nopeusvalvontaan lisättiin kumpaankin saman verran. Rattijuoppojen ahdisteluun lisättiin 6 hlötyövuotta.

    Ajotapavalvonnan vähennys on kieltämättä huono homma. Se johtunee siitä, etteivät huonot ajotavat loppujen lopuksi tapa ja vammauta likikään yhtä paljon kuin rattijuopot, turvavöiden/kypärien puute ja ylinopeus. Huono ajotapa on ennemmän pirun ärsyttävää kuin vaarallista. Turvavöittä ajaminen ja ylinopeus taas eivät ole yhtä ärsyttäviä kadunmiehen mielestä ja ikä niiden valvontakaan siksi saa yleisön hyväksyntää.

    Ja kun ei ole kansan hyväksyntää, se jatkaa itsensä telomista, poliisi lisää valvontaa yleisimpiin telomiskeinoihin ja se on yhä lisää pois ärsyttävien asioiden valvonnasta. Kansa ärtyy entisestään kun ei ymmärrä syiden ja seurausten yhteyttä ja syy on tietysti poliisin. Kyllä kansa tietää.

      
  • Lainaus:
    13.10.2005 klo 10:43 TeeCee kirjoitti
    Zilo: ” Kaikenkaikkeaan päästäksemme pienempiin uhrimääriin liikenteen parissa painopistettä tulisi siirtää ajotapavalvontaan.”

    EU on kiristänyt raskaan liikenteen valvontaa, joten tietysti poliisin on tehtävä sama, lisäystä viime vuonna 6 hlötyövuotta. Ajotapojen valvonnasta otettiin viime vuonna pois kaksi hlötyövuotta, turvalaite valvontaan (turvavyöt, kypärät yms.) ja nopeusvalvontaan lisättiin kumpaankin saman verran. Rattijuoppojen ahdisteluun lisättiin 6 hlötyövuotta.

    Ajotapavalvonnan vähennys on kieltämättä huono homma.

    Turvavöittä ajaminen ja ylinopeus taas eivät ole yhtä ärsyttäviä kadunmiehen mielestä ja ikä niiden valvontakaan siksi saa yleisön hyväksyntää.

    Ja kun ei ole kansan hyväksyntää, se jatkaa itsensä telomista, poliisi lisää valvontaa yleisimpiin telomiskeinoihin ja se on yhä lisää pois ärsyttävien asioiden valvonnasta. Kansa ärtyy entisestään kun ei ymmärrä syiden ja seurausten yhteyttä ja syy on tietysti poliisin. Kyllä kansa tietää.


    Onko tuo vitsi. Turvalaitevalvonta etc ... kaikki erikseen - voi veljet - vasemman takapyörän laakerin valvonta - oikealle kääntyvän vilkun valvonta ..
    Voiko todella olla, että nopeusvalvonnassa ei mukamas välitettäisi samalla myös esim turvavöistä. Jos tuota asiaa virallisesti kysytään, niin sanotaan, että eihän se noin ole vaan kyllä kaikkia asioita valvotaan yhdessä ja erikseen samalla kuin muitakin asioita. Kuulostaa vaan siltä, että kun ratsiassa on vaikka jarruja tarkastettu kiintiö täyteen niin sitten yht äkkiseltään se homma lopetetaan vaikka mitä tulisi eteen. Aivan uskomatonta sanahelinää - vain virkamies pystyy tuollaiseen.

    "Yleisön hyväksyntää..." - höpsistä - kun kukaan ei valvo tai valvonta on marginaalista ja kiinnijäämispeikko on niin pieni, että se ei tule edes mieleen, niin sillä ei ole minkään taivaanvaltakunnan hyväksymisien kanssa yhtikäs mitään tekemistä. Kaikki hyväksyy kypärät, turvavyöt, vilkunkäytöt, punaiset valot, suojatiet, ajoneuvojen peruskunnot, turhien ohitusten välttämiset, toisten huomioonotot, perusnopeudet etc ja kaikki muutkin krumeluurit, mutta esim. turvavyön käyttämättä jättämisiin on laiskuus ja "olosuhteet" niitä perussyitä eli lyhyt matka, ei tullut mieleen jne. Käykää vaikka kysymässä esim vilkunkäytöstä, niin saatte 112% hyväksynnän - lupaan - mutta silti niitä ei käytetä - lupaan senkin saman tien.

    "Yleisön mielestä..." - voiko tosiaan olla kyseessä huutoäänestys siitä mitä milloinkin valvotaan - vaikea uskoa todeksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit