Tässä nyt kun ollaan vauhdissa, niin ollaan sitten!
Sakemannin päivälehdessä väitettiin tässä viikolla, että Saksassa on nyt EU-alueen korkein verotus polttoaineissa.
Mahtaako pitää paikkansa? Eikö Italiassa gaso ole myös kallista, niin ja meillä. Lehti väittää veron olevan alhaisin Kreikassa.
Saksassa ei veroteta prosenteissa kuten Suomessa, siinä on varmaan ero myös. Verotus on suoraan senteissä / litra.
Heille tuli pieni verotuksesta johtuva korotus joka on suuruudeltaan 3,5 senttiä/litra bensiinissä, jolloin bensavero centteinä on 65,45 ja diesel polttoainevero on 47 senttiä/litra.
Miten se suomalainen laskutapa menikään?
Siis polttoainevero on meillä kiinteä ja ei muutu vaikka bensiinin markkinahinta muuttuisikin. ALV sen sijaan muuttuu, mutta sen vaikutus loppuhinnan nousuun on mitätön. Jos bensiinin hinta nousee 10 senttiä, ALV:n osuus hinnan noususta on 2.2 senttiä.
Juuri tästä kiinteästä verosta siis johtuu ettei Suomessa kuluttajahinta juuri alle euron mene vaikka raakaöljyn saisi ilmaiseksi. Kiinteät kulut on yli 90c/L.
Suuri suomalainen öljynjalostaja vielä tekee kivan tilin kun talvella jäätilanteen vuoksi venäläiset ei saa öljyään maailmalle. Sitä myydään noutaville asiakkaille alle 10 USD/barrel. Kuluperustana käytetään tietenkin maailmanmarkkinahintaa. Kukaan ei ole varmaan koskaan huomannut, että kovina jäätalvina Suomessa bensa olisi jotenkin halvempaa.
Kanarialla lyijytöntä sai alle 50 c/L. Minusta se oli kohtuuhinta. Diesel oli pari centtiä halvempaa mutta autokohtaisia dsl-veroja ei ole.