Japani ajaa edellä

6 kommenttia

Hybridiautojen, sähkömopojen, edistyneiden navigaattorien ja motorisoitujen parkkihallien maassa näkee liikenteen tulevaisuuden

Tokion ilma on hämmästyttävän puhdas, vaikka liikenteen määrä on häkellyttävä: autoja menee monella kaistalla ja monella tasolla. Selitys löytyy päästörajoituksista. Japanilaiset ajavat uusilla autoilla, joissa on uusin ja puhtain tekniikka. Verottaja toimii Japanissa toisella tavalla kuin Suomessa. Vanhasta autosta joutuu maksamaan päästöveroa ja siksi uuteen vaihtaminen kannattaa. Verottaja ei myöskään vie välistä uusien autojen hinnoissa: Toyota Vitz (Yaris) maksaa vain noin 7000 euroa ja meillä Lexus-katumaasturina myytävä Toyota Harrier noin 21 000 euroa. J.R:n kommentti: Suomessa Toyota Yaris maksaa hinnat alkaen 14 200 sekä Lexus RX 300 maksaa 68 500 euroa. Laskekaa itse erotus ja prosentit! Hinnoittelu ohjaa japanilaisia ajamaan ympäristöystävällisillä autoilla. Siksi liikenteessäkin näkee hybridiautoja. Myös täysin sähköllä toimivaa mopoa markkinoidaan japanilaisille agressiivisesti.

Ruuhkatunnistin aistii autovirtaa

Tokion suurkaupunkialueella asuu lähes 24 miljoonaa ihmistä.. Kun vielä asukkaiden elintaso on maailman, teille riittää yksityisautoilijoita. Japanilaiset ovat ruuhkien ammattilaisia. Metroihin jonotetaan kohteliaasti ja kanssamatkustajille annetaan oma reviiri ahtaissakin tilanteissa. Sama asenne on voimissaan myös liikenteessä. Liikenne liikkuu niin nopeasti kuin kuin mahdollista kuten suurkaupungeissa on tapana, mutta muihin autoilijoihin suhtaudutaan kohteliaasti. Kun jono seisoo, torvet eivät soi. Myös viranomaiset tarkkailevat ruuhkatilanteita kehittyneesti. Vilkkaimpien väylien yläpuolelle on ripustettu ruuhkatunnistimia. Ylösalaisin käännetyn tv-antennin näköiset härvelit raportoivat autovirran tiheydestä.

Auto katoaa pysäköintihotellissa

Pysäköintisakon Tokiossa saa helposti, koska parkkimaksujen suorittamisen seuraaminen on korttelipoliisien tärkein tehtävä. Siksi auto kannattaa ajaa pysäköintihotelliin. Se on avaruusajan versio tutusta betonisesta parkkihallista. Esimerkiksi viime vuonna valmistuneen Mori Towerin kellarissa voi valita tavallisen parkkiruudun tai "hotellisäilytyksen" välillä. Jälkimmäisessä auto ajetaan eräänlaisille kiskoille. Kun autosta on poistuttu, kohteliaasti kumarteleva henkilökunta painaa nappia ja hups: auto katoaa seinään ilmestyvästä aukosta. Kun näköalat on katseltu, auton voi hakea parkkilipuketta vastaan takaisin. Autot on opittu pakaamaan ahtaasti, koska Tokio on tiiviisti rakennettu kaupunki. Tilaa ei ole huoltoasemillakaan, jossa bensaletkut laskeutuvat katosta. Polttoainesäiliöt eivät ole maassa tilaa viemässä. Useimmilla asemilla saa myös palvelua.

Navigaattori kuin sci-fi-filmistä

Japanilaisen vuokra-auton navigaattori eroaa suomalaisen taksin navigaattorista kuin funktiolaskin helmitaulusta. Esimerkki: Ajoimme Tokiosta Fuji-vuorta kohti, kun näimme auton ikkunasta Outlet-ostoskeskuksen. Kun paluumatkalla halusimme osata ostoksille helposti, navigaattori kertoi kaiken, kun siihen syötti pelkästään sanan Outlet. Ensin navigaattori luetteli Japanin kaikki sadat Outlet-liikkeet ja pyysi tarkennusta. Pelkästään alueen nimen kirjoittamisen jälkeen navigaattori osasi kertoa liikkeen puhelinnumeron ja reitin perille arvioituine matka-aikoineen. Yksi huono puoli sci-fi-elokuvasta reväistyssä navigaattorissa kuitenkin oli. Se osasi vain japania.

Jazz on Fit ja Yaris on Vitz

Honda Jazz tunnetaan Japanin kotimarkkinoilla nimellä Honda Fit, Toyota Yaris on taas Toyota Vitz. Lexus-merkkiä ollaan vasta ajamassa ihmisten tietoon. Euroopassa Lexuksina myytävien mallien keulaa ja perää koristavat tutut Toyota-logot. Koko perheelle suunnatussa Toyota Megaweb-huvipuistossa on esillä koko Japanissa myytävä Toyotan mallisto. Mukana on useita malleja, joita ei myydä Suomessa lainkaan: Passo, Ipsum, Isis, Porte ja Mark. Toyota on muuten Japanissakin myydyin automerkki. Avensistakin näkee, vaikka malli tuodaan maahan nykyisin Britannian-tehtailta.

[J R muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 19:59]
  
  • Olipa siellä välissä J.R:n omakin kommentti - jos kuitenkin vielä kertoisit, mistä muu teksti on varastettu (koska ketään et ole ilmoittanut sitatoivasi vaikka ilmiselvästikään kaikki ei ole sinun tuotosta - jos olisikin, ihmettelisin syvästi tarvetta lisähuomautukselle: "J.R:n kommentti").

      
  • Suurin varas on valtio. Pientähän tuo JR on siihen nähden!

      
  • Lainaus:
    11.01.2005 klo 21:02 whiic kirjoitti
    Olipa siellä välissä J.R:n omakin kommentti - jos kuitenkin vielä kertoisit, mistä muu teksti on varastettu (koska ketään et ole ilmoittanut sitatoivasi vaikka ilmiselvästikään kaikki ei ole sinun tuotosta - jos olisikin, ihmettelisin syvästi tarvetta lisähuomautukselle: "J.R:n kommentti").


    Nosta sitten vaikka rikossyyte varkaudesta, jos siltä tuntuu. Olisin toki voinut sen lähteen laittaa, jos olisit nätisti pyytänyt, mutta jääköön nyt laittamatta. Ensi kerralla sitten...

    [J R muokkasi tätä viestiä 11.01.2005 klo 21:32]
      
  • Suomessa toimitaan juuri päinvastoin kuin Japanissa. Valtio haluaa auton pysyvän liikenteessä mahdollisimman kauan. Kaupunki haluaa lisätä kulutusta ja päästöjä suunnittelemalla kaupungin täyteen stop&go rangaistuksia.

    On se käsittämätöntä kuinka Helsingissä siedetään tahallista liikkumisen rajoittamista. Suomiko vapaa maa? Ainakaan ei saa liikkua vapaasti.

    Tietääkö kukaan missä Helsingin kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Poutanen asuu? Olisi hauska käydä katsomassa onko hänenkin asuinalueensa liikenne tukittu kaikin mahdollisin konstein.

      
  • Taitaa olla 10 v. sitten kun kävin Tokiossa. Taksi kurvasi keskellä kaupunkia levähdyspaikan näköiselle alueelle kahden tornitalon lasikaton alle. Se oli huoltoasema, väärin...bensa-asema. Kun auto pysähtyi merkittyyn ruutuun, tuli kiskoja pitkin polttoaineletku piistooleineen ja valintanäppäimineen. Tankkauksen jälkeen ne liukuivat pois ja kuski meni pieneen luukkuun maksamaan. Olisiko siihen mahtunut 4 autoa kerralla. Aika kätevä silti.

      
  • Kun japanilaiset ainakin Toyota on selvästi muita edellä luontoystävällisyydessä, tuskin muut maat saavat sitä kiinni pitkään aikaan. Murskaavatkohan japanilaiset eurooppalaisten autojen aseman täysin? Kumminkin ympäristöystävällisyys on tulevaisuudessa ja ehkä nytkin tärkeä seikka. Eurooppalaiset voivat olla kymmenen vuoden päästä todella vanhanaikaisia japanilaisiin verrattuna, vai?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit