Asuinalueellani Helsingissä on huomattavan korkea hidastetöyssy. Lauantaina ajoin alle 40 km/h (rajoitus 40) ja jarrutin ennen töyssyä, jolloin auto niiasi hieman ja pohja osui töyssyyn. Pohjapanssarin takana oleva ilmastoinnin putki halkesi ja kylmäaine hävisi taivaan tuuliin. Ei ole huollon mukaan ensimmäinen kerta, kun näin käy. Korjausarvio on 250. Auton katsastus on voimassa (vm 02), eikä sitä ole edes madallettu.
Miten hakea korvausta kaupungilta?
.....ja kaksi kertaa pakoputken, nimittäin talvella. Lumi ja jää sekä auraus korottaa töyssyä, ns. jättöpuoli oli Audille aivan liian korkea, vaikka ryömin sen yli painoi se kaksi kertaa pakoputken linttaan. Senjälkeen oli ajettava hidaste aina sivuttain. Tämän oppivat kaikki kadumme varrella. Yritin turhaan Espoon kaupungilta korvausta. En ole kuullut kenenkään muunkaan saaneen.
Miten hakea korvausta kaupungilta?
Anteeksi vain, mutta tämä tarina kuulostaa vähän samalta kuin "Ajoin valopylvääseen ja autoni keula meni läjään. Miten hakea korvausta kaupungilta?" tai "Liukas keli suisti auton ojaan." Eli kysymys on omasta ajovirheestäsi, jota pahentaa se, että katu on tuttu.
Miten autosi katsastus liittyy tähän asiaan?
Kokeneet kuljettajat tietävät, että töyssyyn ei ajeta jarrut päällä, vaan painetaan mieluummin vähän kaasua. Silloin keula kevenee ja renkaat kulkevat vedon ansiosta paremmin esteen tai kuopan yli.
Noh tuota, siitä kai pitäisi lähteä, että verorahoin rakennettu katuverkko mahdollistaa liikennöinnin verotuksen objekteilla.
Tässä "toisinajattelevien" linkki töyssyistä http://koti.mbnet.fi/mursu/toottaa/
Miten hakea korvausta kaupungilta?
Oliko töyssystä ennakkovaroitus? Mikäli nopeusrajoitus on yli 30 km/h täytyy niistä varoittaa etukäteen, jollei näin ole ei muuta kuin laskua ja selostusta tapahtuneesta rakennusvirastolle.
Silloin kun rajoitus on 30 km/h (tai alle) ei töyssystä tarvitse varoittaa erikseen.
Tosin itse olen vahvasti autojen alustojen madaltumista vastaan. Ilmankos ajankin maastoautolla.
Miten autosi katsastus liittyy tähän asiaan?
Kyllähän tien täytyy olla sellaisessa kunnossa, että siinä voi ajaa katsastusmääräykset täyttävällä autolla. Muutoinhan valtio voisi autoliikkeiden avustuksella kupata kansalta viimeisetkin rahat valtion pohjattomaan kirstuun. Rakennetaan sellaisia hidasteita, joista ei pääse yli kuin SUVilla ja hinataan SUVien hinta pilviin. Voitto puoliksi autoliikkeen ja valtion kesken.
Ilmeisesti vaurion kärsinyt auto on vakioalustalla, eikä millään madalletulla sporttialustalla. Siten pitäisi olla melkolailla se ja sama painaako jarrua vai ei. Auton ei pitäisi missään nimessä saada pohjakosketusta.
Tuli tässä mieleen aina ihmettelemäni seikka:
Kun päällystetyömaalla on jyrsitty asfaltti pois ja reunaan on jäänyt parin sentin kynnys, valtaosa autoilijoista tekee liikennettä vaarantavan äkkijarrutuksen ja hiljentää reunaan täysin turhaan ja tarpeettomasti.
Sitten on näköjään näitä, jotka eivät periaatteen vuoksi voi hiljentää töyssyn kohdalla edes tutulla tiellä. Seurauksena auton hajoaminen ja tienpitäjän pitäisi maksaa korjauskustannukset.
Mielenkiintoista on ihmisten käyttäytyminen, joskaan ei aina rationaalista.