Aihe liippaa aika läheltä nimim. Puntarin maakaasu- ja biomassasta saatua polttoainetta.
Aihe on kuitenkin mielenkiintoinen, siihen kiinnitetään paljon huomiota, missäs muualla kuin Saksassa.
Sekä VW, että DaimlerChrysler panostavat tutkimuksissaan aiheena biopolttoaine. VW:llä on siitä nimitys Sunfuel, ja DaimlerChryslerilla Biotrol. Tutkimukset kohdistuu lähinnä siihen, mikä tulee olemaan ensisijainen liikenteen energiamuoto ja -lähde tulevaisuudessa. Polttokennotekniikkaan panostetaan samalla.
Valmistettaessa synteettistä dieselpolttoainetta, joka on samalla erittäin ympäristöystävällinen ja täyttää kaikki mahdolliset saastenormit, on jo olemassa ensimmäinen jalostamo toiminnassa, vasta piloottihanke, jonka yritys Choren käyttää 1 MW:n teholla. Laitos käyttää Fischer-Tropsch-reaktoria, saaden näin 600 litraa synteettistä dieselpolttoainetta joka päivä. Raaka-aine on biomassa.
Se tarkoittaa lyhyesti, liikenne synnyttää hiilidioksipäästöjä, jotka edelleen sitoutuvat kasveihin ja maaperään, josta ainekset käytetään reaktorissa, syntyy synteettistä dieseliä, siitä hiilidioksiidiä....ja kierto jatkuu. Kysymys on muutenkin, ovatko liikenteen aiheuttamat päästöt olemassa kuten ne on julkisesti suurelle yleisölle esitetty? Josta seuraa, autoilijoille erilaiset päästömaksut veromuodossa! Verottaja ei olekaan aiheesta enempää sitten kiinnostunutkaan, joten...
selkokielellä: Citaatti VW:n tutkija Wolfgang Steiger ; Seuraavan kymmenen vuoden aikana, on maailmanlaajuisesti käynnistettävä noin 10 000 Sunfuel synteettistä polttoainetta valmistavaa laitosta - tuskin 100 kertainen määrä nykyisistä öljyjalostamoista - mielellään n. 50 km:n säteellä alueista jossa kulutus on suuri.
Mitä Sunfuel maksaa tänä päivänä tuotettuna? 70 centtiä per litra, vasta koelaitoksessa jossa yleensä kustannukset ovat korkeampia.
70 centissä ei ole polttoaineveroja laskettu hintaan.
Biomassan käyttö raaka-aineena laskisi maapallon kasvihuoneilmiön vaikutusta, sää viilenisi mahdollisesti hieman, koska hiilidioksiidia kierrätetään. On huomioitava, että kaikki eloperäinen vihreä tarvitsee hiilidioksiidia, ilman sitä kasvit eivät tule toimeen, joten ympäristöaktivistit saavat tästä uuden huolenaiheen. Niin, ja autoilijat, koska tunnemme verottajamme politiikan, vaikka nyt polttoaine ja kulutus olisi globaalinen etu!
Lisää tietoa Aurinkodieselistä tulee koko ajan.
VW ja Mercedes valmsitaa jo kaikki nykydieselinsä sopivanksi käytettäväksi synteettisen dieselpolttoaineen kanssa. Choren Industries joka on sinänsä yksinkertaisen asian kehittänyt ja patentoinut nostanut tuotannon 15 000 tonniin, ja mikäli oikein ymmärsin, ryhtyvät biomassatehtaitaan markkinoimaan aktiivisesti, koska koko Saksan autoteollisuus ottavat avosylin polttoaineen vastaan.
Chore-industries toimii Freibergissä, Sunfuel biodieseliä ei pidä sotkea RME:en (rypsi, rapsi ym. öljyt), maailmanlaajuinen patentti kulkee nimellä Carbo-V-Verfahren, biomassasta tuotetaan korkealuokkaista synteettistä polttoainetta. www.choren.de
Tästäkään ei muuten ole missään päin Suomea kirjoitettu mitään. En ole ainakaan minä nähnyt tai kuullut tästä, vaikka näyttää olevan autotehtaita myöten EU:ssa kovasti keskusteltu aihe.
Vähän pelkään, että Suomi ei herää biopolttoaineelle päivääkään ennen kuin se on pakollista. Siinä vaiheessa kaikki käyttökelpoiset patentit ovat joko kehitetty ulkomailla tai myyty ulkomaille. Kun sitten tulee pakollinen siirtyminen biopolttoaineeseen (eli kun öljy loppuu tai loppuminen lähestyy ja raakaöljyn hinta nousee pilviin) niin sitten Suomeen tuodaan ulkomaalaisia biopolttoainetta valmistavia ketjuja: Sunfuelia ja Biotrollia.
70 snt/litra pienikapasiteettisessa koetuotantolaitoksessa? Sehän on halpaa! Jos tuota alkaisi myymään ilman polttoaineveroa niin sehän saattaisi mennä jopa kaupaksikin. Jotkut täällä on väittänyt, että nollaverotuskaan ei mukamas riittäisi vaan täytyisi antaa jopa tukea sen lisäksi. Ei vaikuta siltä. Kapasiteettia nostettaessa ja ajan myötä prosessin kehittyessä taitaa tuo tuotantolaitokselta ulos virtaavan biodieselin hinta mennä vielä aikalailla alaspäin.
Miksi Suomessa ei tiedoteta? Jaa'a. Sen kun tietäisi. Ehkä suomalaiset haluavat pitää kiinni korkeateknologisuudestaan ja hakevat ratkaisua mm. polttokennoista ja hybrideistä. Taitaisi monelle olla liian kitkerä pala purtavaksi, että 80-luvullakin valmistettu auto kulkisi täysin ilman hiilidioksidipäästöjä (kun taas viimeisten vuosikymmenien aikana kehitystä ei ole tapahtunut lainkaan kulutuksen osalta) ja että ratkaisu ekoautoiluun ei löytyisikään tekniikasta vaan valtion veropolitiikasta, joka on ollut kaikenlaisia vaihtoehtoisia polttoaineita kohtaan armottoman säälimätön. Kai se on se häpeä tunnustaa olleensa väärässä...
Niin no ihan sama se mikä polttoaine tulee, täällä se maksaa saman verran kuitenkin kun 95 nykyään, mutta pitäähän se jonkun sitä autoa liikuttaa kun öljyvarat lähestyvät loppua.
Kyllä suomessakin vielä osataan ja osataan kyllä olla myös hiljaakin, mistä lie?
Ohessa on linkki Pallo hallussa ohjelmaan v. 2001 jossa kerrotaan mäntyöljystä ja sen monipuolisesta käytöstä aina mäntysuovasta antipiootteihin ja edelleen moottorien polttoaineeksi.
http://www.yle.fi/pallohallussa/230901.html#m%E4nty%F6ljy
" Suomessa on runsaasti selluteollisuutta, mutta sivutuotteita jalostavaa teollisuutta huomattavasti vähemmän. Nyt asiaan on luvassa muutosta. Raumalle nousee parhaillaan maailman suurin mäntyöljytislaamo, joka tulee täyttämään 10 prosenttia maailman mäntyöljytuotannosta. Rauma Forest Chemicalin tuotantolaitoksen vuosituotanto tullee asettumaan noin 150 000 tonnin tasolle".
http://www.fchem.com/stc/attachments/Environmental_brochure_06052003.pdf
Kommentti: Tuotannosta viedään ulkomaille edelleen jalostettavaksi 90%, kas ihmettä kun ei öljyä voida jalostaa kotimaan kulutukseen?
http://www.masaoils.fi/
"Suomessa on totuttu polttamaan puu klapeina tai hakkeena, viime vuosina myös puristettuina pelletteinä. Tulevaisuudessa puu voidaan tankata öljysäiliöön ja polttaa vanhan öljylämmityksen malliin. Dieselmoottorikin käy jo puuöljyllä. Puu voidaan jalostaa niin sanotuksi pyrolyysiöljyksi. Suomessa asiaa ovat edistäneet Vapo ja Fortum yhdessä VTT:n kanssa. Parhaillaan Fortumin Porvoon öljynjalostamon alueelle nousee koetuotantolaitos, joka alkaa tuottaa pyrolyysiöljyä puuhakkeesta. Ensi vaiheessa tuotantotahti on noin 350 - 500 litraa öljyä tunnissa, mikä on sopiva vauhti koelaitokselle".
Valtionvarainministeriö on hyvin voinut tilata selonteon markkinoilla saatavista vaihtoehtopolttoaineista, sekä kehitteillä olevista uusista menetelmistä valmistaa polttoaineita. Valtiota itsessään ei suuremmin kiinnostane mitä polttoaine verotuksen jälkeen maksaa kuluttajalle pumpulla. Ehkä odotetaan sitä kipukynnyksen tai sietokyvyn kattoa, joka nykyisillä markkinoilla olevilla polttoaineilla kohtapuolin saavutetaan, ja sitä leikkauskohtaa, jolloin kulutus lähtee jyrkkään pudotukseen.
Vasta silloin perustetaan työryhmä (komita kuullostaa neukkujutulta) tutkimaan "mitäs ne viisat on viimeiset 20 v. höpöttäny?". Vasta kun joku virkamies tai puolue "oivaltaa" ihan itse omana ajatuksena, että "hei, maaseudulle saataisiin luotua uusi elinkeino ja 100 000 uutta työpaikkaa..!!", silloin homma lähtee etenemään, kunhan muistaa kovasti äänestää kyseistä puoluetta ja taputtaa kuuluvasti. Ei tarvitse ostaa raakaöljyä ulkomailta, raha pysyy Suomessa, ja tulee 100 000 kestävää työpaikkaa lisää nopealla aikavälillä, joiden tuloista saadaan kannettua lisäksi veroa.
Tämä oli hieman karrikoiden sanottua, mutta jotenkin tähän malliin asiat voisivat edetä.
USA pitää öljyn hinnan korkeana, mikä hyödyttää öljyn tuottajamaita, kaikkia valtioita jotka verottavat polttoainetta, mutta yhdessä nipussa ne saahavat oksaa puunrungon väärältä puolelta. Tämän huomaa siitä, että Saksan autoteollisuus lähtee omista intresseistään mukaan synteettisen polttoaineen kehitykseen, markkinointiin ja muutenkin edistämiseen, antamalla oman nimen käytettäväksi ja omat tuotemerkit biodieselille. Diesel on jatkossa se jolla Eurooppa pyörii. Suomessa myynti taisi olla alle 10% uusista autoista.
Tuli tässä mieleen että onkohan kukaan laskenut millainen viljelypinta-ala vaaditaan bio-polttoaineen tuottamiseksi jos/kun öljy aikanaan loppuu ja siirryttäisiin kaikissa autoissa bio-dieseliin. Saattaa tulla pula peltolohkoista kun pitäisi ruokkia vielä ihmisetkin. Oikeastaan vielä isompi ongelma on veden riittävyys jota tarvitaan tuon biomassan tuottamiseen. Ilman vettä kun ei mikään kasva ja siitä on nytkin huutava pula monessa paikassa maailmassa.
Näin jokin aika sitten tuon metaania polttavan "paska" volvon. Peräluukussa kerrottiin kulutukseksi 1/2 kuutiota sianlantaa tai 60kg biojätettä / 100km. Eli ei ihan pienillä määrillä kulje sekään.
Näin jokin aika sitten tuon metaania polttavan "paska" volvon. Peräluukussa kerrottiin kulutukseksi 1/2 kuutiota sianlantaa tai 60kg biojätettä / 100km. Eli ei ihan pienillä määrillä kulje sekään.
Suomessa peltoja ei tarvitse kastella. Nythän on isoja peltoja kesannolla kun tuotto on niin huono, ettei viljely kannata. Tuskin biopolttoaineita kannattaa Afrikassa alkaa viljellä.
"Paska" Volvossa täytyy ottaa huomioon pari juttua; pienimuotoisesti tuotettuna hyötysuhde on heikompi kuin teollisesti ja toiseksi kaatopaikat on täynnä hyödyntämätöntä biojätettä ja lisää tulee satoja tonneja joka päivä. Ei kai tarkoitus olekaan, että kaikki polttoaineet korvataan kertaheitolla bioaineilla. Aloitetaan jostain ja katsotaan miten käy.
Suurin kompastuskivi on verojen pienenemispelko ja kateus. Saattaa joku saada hyvän liikevoiton tällä alalla tai joku säästää jotain verrattuna naapuriin. Eihän semmoinen käy....
Suomessa löytyy lukuisia pellepelottomia jotka kehittelisi mielellään jotain kunhan pelkona ei olisi tajuttomat veroseuraamukset. Jos saisi oman dieselinsä kulkemaan kotitekoisilla luonnonaineilla ( ei siis maaöljypohjaisilla), minusta dieselveroa ei tulisi periä lainkaan. Aivan varmaa lienee, ettei näitä kokeiluja tehtäisi perheen ainoalla vm. 2004 turbodieselillä.