vakionopeussäätimen käytön tietyillä tieosuuksilla. Viranomaisten mukaan vakionopeussäädin aiheuttaa vaaran liikenteessä. Kielto koskee mm. moottoriteitä Antwerpenin ja Gentin tieosuuksilla. Teiden varsille on sijoitettu suuria kieltomerkkejä jossa Cruise Control on henkselöity suurilla viivoilla. Mikäli liikenneonnettomuus todetaan aiheutuneen vakionopeussäätimen käytöstä, saa siitä 1.000,- sakon.
Miten tämä valvotaan on sitten toinen juttu.
Suomessa kaikki autoilijat varmasti tietävät, että kaikki autonvalmistajat kieltävät vakionopeudensäätimen käytön talvisin liukkaalla keleillä.
Lähde: HBL liikennesivut 05.02.05
Olisi kiva tietää mihin tuo vaaran aiheuttaminen perustuu. Onko tiet niin ruuhkaisia ja ajo nykivää niin että vakkarilla ajava ei huomaa edellä hidastuvaa liikennettä ajoissa. Toisaalta ei niissä oloissa oikeen pysty edes ajamaan vakkarilla (kokemus M25 Lontoon ympärillä). Liikenne nykii koko ajan joten ei pysty ajamaan vakionopeutta.
Talvikäytöstä: Itse ajan läpi vuoden vakkarilla, eikä ole tarvinnut kelin takia siitä luopua. Liukkaalla säädän vauhdin sopivaksi keliin nähden ja etuna on se ettei tule kiihdytettyä suorilla liian suuriiin nopeuksiin kuten helposti käy ilman vakkaria. Pysyy vauhti paremmin kurissa. Esim peilijäällä nopeus hiipii helposti yli 80 km/h, vakkarilla tulee pidetty tuo 50-60 km/h millä selviää normaaleista kaarteista.
Samaa minäkin mietin, mistä sen tietää kuka ajaa vakkari päällä, kuka ei? Vaikka peräänajo tapahtuisi, kytkeytyy se pois päältä jokatapauksessa heti jarrua painettaessa. Kuitenkin viranomaiset ovat tämän lain laatineet rangaistuksineen ja kieltomerkkeineen, joten johonkin asia perustuu.
Liukkaalla, jäällä, sohjossa jne. ei tulisi käyttää vakkaria koska se kaasuttaa myös. Ylämäessä jolloin liukkaalla tulee kaasua ehkä enemmän kuin jalalla, saattavat vetävät pyörät menettää otteensa, sutia ja auton sivuttaispito menetetään. Miten sutimsenesto, ESP ym. reagoivat yhteiskäytössä vakkarin kanssa, ei ole tietoa, koska liukkaalla ajan jalalla, haluan pitää sen "perstuntuman" edelleen myös.
Tempomaatin käyttö liukkaalla on pari kertaa säikäyttänyt. Mäkeen tultaessa laite antaa kaasua ja perä lähtee alta.
Kuorma-autossa (FH12) ei ollut luistonestoa ja tuli kiire ottaa vakkari pois . Henkilöautolla (MB W210) olisin varmasti ollut penkalla ilman ESP:tä, niin äkkiä tilanne tuli. Kyseessä vastamäki, lievä kaarre ja vaihteleva pito tiessä.
Ihmettelen Belgian kieltoa. Mahdoton valvoa. Ei säädintä tule käytettyä vilkkaassa liikenteessä, jonka nopeus vaihtelee. Eri asia ovat tietenkin nämä uudet laitteet etäisyystutkineen.
Ennen ESP:itä tämä kielto oli aiheellinen, nykyään ei. Jos ajat cruisella ja tulee liukas kohta, esim: kesällä vesipatja moottoritiellä kun ajaa ~130km/h niin... Kolmio vilahtaa 3x, cruise tippuu pois päältä ja nopeuks alkaa alentua kun syöttö tipahti tyhjäkäynnille. Ei kriisejä.
Heti jos ESP puuttuu peliin, niin vakionopeudensäädin kytkeytyy pois.
Itse ajan pääasiassa vakionopeudensäätimellä, myös kaupungissa 40-alueella, jossa sen avulla säästyy sakoilta. Mutkaisilla maaseututeillä en sitä käytä.
En oikein ymmärrä mitä varten se pitäisi kieltää? Ehkä pitäisi kieltää myös muiden asioiden kuin liikenteen ajattelu, vierustoverin kanssa keskustelu...?