kysymys talvirenkaista

10 kommenttia

Auttakaa tyhmää!! Suomessahan on talvirengaspakko, mutta koskeeko se myös busseja ja rekkoja? Siis vaihdetaanko kaikkiin maamme busseihin ja rekkoihin/kuorma-autoihin talvirenkaat? KIITOS!

  
  • Lainaus:
    21.01.2005 klo 12:05 K S kirjoitti
    Auttakaa tyhmää!! Suomessahan on talvirengaspakko, mutta koskeeko se myös busseja ja rekkoja? Siis vaihdetaanko kaikkiin maamme busseihin ja rekkoihin/kuorma-autoihin talvirenkaat? KIITOS!

    En tiedä yhtääkään bussia johon olisi vaihdettu talvirenkaita. Ei taida siis koskea tällaisia kulkuneuvoja (ei busseja, ei kuorma/rekka-autoja).

      
  • Laki ei pakota vaihtamaan talvirenkaita raskaaseen kalustoon, mutta tunnolliset kuljetusliikkeet ja bussifirmat yleensä vaihtavat kalustoonsa tiheämpi lamelliset talvirenkaat, ainakin vetäville pyörille.

      
  • Armeijassa vaihdettiin lähes kaikkiin täysperävaunuihin ja raskaisiin maantiekuormureihin ihan oikeat nastarenkaat. Joskus tosin jouduin kevätaikaan liikkeelle sellaisella yhdistelmällä, missä oli nupissa nastat ja kärryssä huonot kesärenkaat. Tämä tapahtui vielä aika pian Konginkankaan onnettomuuden jälkeen. Tuli aika varovaisesti ajettua se reissu...

      
  • Tuttavallani on iso mersu pakettiauto joka on rekistöröity kuorma-autoksi. Eikä siihen tarvitsisi vaihtaa mutta hän vaihtaa kumminkin renkaat.

      
  • En halua kiihkoilla nasta- enkä kitkattomien renkaiden puolesta , mutta nyt otin kokeeksi ensikerran Nokian "kitkattomat" Q kumit.
    Ongelmia ei ole ollut. 29.1.2005 ajelin liukkaalla 3 tiellä vaarallisen nopeasti noin 100 km/h. Ohitseni ajoi kauniinsininen vanha Focus nastat ropisten.
    Klaukkalan risteyksen jälkeen samainen Focus oli keskikaitessa muovipuskurit pitkin tietä.
    Kokemukseni mukaan nastan lisäpito on mitätön ja rapina antaa tarpeetonta turvallisuudentuntoa. Kuljettajasta turvallisuus on eniten kiinni. Myös niinsanotut hyvät ajo-ominaisuudet tai sen tunto antaa tuntumaa , ikäänkuin auto olisi hallinnassa. Kuitenkin pito on hyvilläkin ajo-ominaisuuksilla varustetussa autossa samojen mitättömänpienien rengaspintojen varassa, jolloin ajo-ominaisuuksien erot eivät auta.

      
  • Kuskistahan kaikki on loppujen lopuksi kiinni, myös renkaistakin ja hieman autostakin. Nastat ovat yleisesti ottaen turvallisemmat kuin kitkarenkaat, mutta nastat aiheuttavat aika moista meteliä. Eräs "rengasmies" sanoi että kaupungissa ainakin nastarenkaat koska tiet ovat niin jäisiä ja hioutuneita koska siellä on ajettu niin paljon. Mielummin Lapissa vaikka kitkoilla koska siellä on ajettu vähemmän ja tie ei ole niin ns. hioutun liukas.
    Eka syyllinen on kuski, sitten renkaat ja sitten auto jos liukkaalla jotain tapahtuu.

      
  • Vaarallisia aineita kuljettava raskas kalusto käsittääkseni käyttää
    talvirenkaita. Muut harkintansa mukaan.
    Nastarenkaan pito uutena on lähes aina parempi kuin kitkan.
    Joka nyt röyhisti rintaansa, niin kuittasi samalla pois nastojensa hyödyn. Tärkeintä on muistaa tarkkailla keliä,eikä nopeusrajoituksia.
    Samalla voi yrittää muistaa myös sen,että raskas liikenne tarvitsee
    vauhdin jo mäen alla,että ei tarvitse liukkaassa mäessä enää vedättää.

      
  • Lainaus:
    01.02.2005 klo 21:22 runttimake kirjoitti
    Vaarallisia aineita kuljettava raskas kalusto käsittääkseni käyttää
    talvirenkaita. Muut harkintansa mukaan.

    Onko tuo ihan laissa oleva "pakko"?

      
  • Lainaus:
    02.02.2005 klo 10:50 Tuomas kirjoitti
    Lainaus:
    01.02.2005 klo 21:22 runttimake kirjoitti
    Vaarallisia aineita kuljettava raskas kalusto käsittääkseni käyttää
    talvirenkaita. Muut harkintansa mukaan.


    Onko tuo ihan laissa oleva "pakko"?


    On, mutta vain ja ainoastaa räjähdekuljetuksissa jonkun tietyn kilomäärän ylittyessä. En ulkoa muista sitä rajaa, mutta joka tapauksessa kyseessä on yli tuhannen kilon erät.

    Muut vaaralliset aineet saa viedä samalla rengastuksella kesät talvet.

      
  • Lainaus:
    10.02.2005 klo 15:24 Luu5 kirjoitti



    On, mutta vain ja ainoastaa räjähdekuljetuksissa jonkun tietyn kilomäärän ylittyessä. En ulkoa muista sitä rajaa, mutta joka tapauksessa kyseessä on yli tuhannen kilon erät.

    Muut vaaralliset aineet saa viedä samalla rengastuksella kesät talvet.

    Tuollaiset kuljetukset taitavat olla aika harvinaisia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit