Helsingin kaupunki järjestää joka vuosi kilpailun ensilumen satamisesta. Tylsää, koska eihän tuohon pysty itse vaikuttamaan. Minä julistan uudenlaisen kilpailun, johon jokainen osallistuja voi myös itse vaikuttaa:
Milloin saadaan Helsingissä Hämeenlinnanväylällä välillä Hakamäentie-Kaivokselan liittymä asvaltti kulutettua puhki?
Oma veikkaus: asvalttiin on kulutettu ylimmän kerroksen läpi menevät urat joulukuun alkuun mennessä.
Voittaja saa luonnollisesti palkinnoksi nastarenkaat.
Aja välissä eri linjaa niin ei kulu puhki!
Toisaalta rekatkin kuluttaa tai oikeasti painaa kuopalle, tietenkin nastatkin kuluttaa jos kaikki ajaa samaa uraa!
Olen huomannut että alkukesästä laitetulla asfaltilla on urat jo syksyllä vaikka ei varmaan moni kesällä nastoilla ajele?
Vihjaatko SKP kenties ikäänkuin siihen suuntaan että nastarenkaat ovat huono valinta Etelä-Suomen kaupungeissa?
Jos vihjaat niin eikös se ole niin että kitkat toimii lumella ja jäällä taas ei, nastat myös jotenkuten jäällä. Kun Etelä-Suomessa ei kaupungeissa juuri lumikeleissä ajella niin eikös nasta olisi varmempi valinta?
Jos et vihjaa niin ei sitten mitään.
Eihän Etelä-Suomen kaupungeissa, jos on kyse pääkaupunkiseudusta, ole tietoa muusta kuin vesikelistä joko taivaalta tai sitten suolan sulattamasta. Enpä ole viimeiseen kuuteen vuoteen nastoja tarvinnut ainakaan normaalissa aamu- ja iltapäivän ruuhka-ajossa. Kertaakaan ei ole kolahtanut eikä auto ole tielle jäänyt.
Viime kevään mällipäivänä ajelin Lahteen eikä silloinkaan ollut ongelmia kitkojen kanssa. Ehkä matka-aika oli pari kymmentä minuuttia pitempi, mutta mihinkäs sitä ihmisellä kiire olisi, jos myöhästyy, niin myöhästyy.
Samaa mieltä .. Olen vuosikaudet ajellut kitkoilla. Olisikohan talvisin keskimäärin 5 keliä, jolloin nastoista voisi olla edes jotain alkeellista hyötyä. Mihinkään en ole ikinä jäänyt jumiin enkä kertaakaan ollut edes lähellä mennä pitkäksi. On totta, että laskennallisesti saadaan nastat vaikuttamaan ikäänkuin turvallisemmalta, mutta kyllä se oikea turva muhii kuitenkin siellä korvien välissä.
Mielestäni nastoilla luodaan liian turvallista mielikuvaa. TV:stäkin tuuppaa nykyään mainosta, jossa jollain tilaihmeellä ajetaan jonkun parkkirampin seinää ja vakuutellaan ihmepitoa. Älkää vaan ihmeessä uskoko ja sen vuoksi kuolko. Aika hurjaa touhua - vastuutonta mielestäni.
Joskus 60-luvulla, kun korttini sain, niin ei käytetty talvirenkaita .. ainakaan näin yleisesti ja nastoista puhumattakaan. Sujui se silloinkin. Jotkut puupäät vaan eivät usko, että talvella ei kannata kaahata. Se ei pelkästään riitä, että jollain on hyvä pito, kun kaikilla ei ole tai paremminkin aika moni ajelee melkoisen varmanpäälle aivan riippumatta siitä millaiset renkaat on alla tai vaikka teleketjut - mikä ihan oikea asenne onkin.
Saattepa nähdä, että jonain päivänä kielletään suolaaminen ja muiden mömmöjen käyttö, kun pohjavedet paskaantuu kaikista muista haitoista puhumattakaan. Joku jo sanoikin, että ei auto mikään silli ole .. ei se suolaa kaipaa... Oslossakin saa muistaakseni jotain hyvitystä, kun ei käytä nastoja.
TM:n testissä 20:stä renkaasta 8 ensimmäistä sijaa (arvosanan mukaan) meni nastoille ja viisi viimeistä (jaettuja sioja) kitkoille. Onko renkaat valittu tietoisesti vai onko niissä painotettu Etelä-Suomen kannalta vääriä asioita? Esim. täällä sanotaan mm. että
"Nastarenkaiden edut ovat suurimmillaan Etelä-Suomessa, rannikkoseudulla, taajamissa, kehäteillä ja muilla vilkaasti liikennöidyillä väylillä, missä tilapäisesti voi esiintyä vaikeasti havaittavaa mustaa jäätä. Kelit vaihtelevat nopeasti sulista pääteistä jäisiin risteyksiin, siltoihin, ramppeihin ja pikkuteihin. Mustaa jäätä esiintyy usein lämpötilan vaihdellessa nollan tuntumassa."
Milloin saadaan Helsingissä Hämeenlinnanväylällä välillä Hakamäentie-Kaivokselan liittymä asvaltti kulutettua puhki?
Oma veikkaus: asvalttiin on kulutettu ylimmän kerroksen läpi menevät urat joulukuun alkuun mennessä.
Voittaja saa luonnollisesti palkinnoksi nastarenkaat.
Veikkaus on sama eli joulukuu ja itsenäisyyspäivä.
Jos minä saisin palkinnoksi kitkarekaat ensivuonna kokoa en tiedä koska vaihdan autoa keväällä. Ikävää että tarjous paketteihin kuuluu vain nastarenkaat kitkoja ei saa.
Voitais kans järkätä kilpailu: "Milloin talvi YLLÄTTI suomalaiset?".
Elikkä millä viikolla on about 100 autoa läjässä kehällä tai jonkun motarin päässä! Meinaan kyllä se talvi on yllättänyt suomalaiset joka vuosi, täällä kun on niin harvinaista, että on liukasta ja jäätä esim. joulukuussa.
"Nastarenkaiden edut ovat suurimmillaan Etelä-Suomessa, rannikkoseudulla, taajamissa, kehäteillä ja muilla vilkaasti liikennöidyillä väylillä, missä tilapäisesti voi esiintyä vaikeasti havaittavaa mustaa jäätä. Kelit vaihtelevat nopeasti sulista pääteistä jäisiin risteyksiin, siltoihin, ramppeihin ja pikkuteihin. Mustaa jäätä esiintyy usein lämpötilan vaihdellessa nollan tuntumassa."
Pysy simpassi asiassa ja osallistu kilpaan.
Nuo sinun väitteesi on jo monesti kumottu tuolla muissa keskusteluissa. Että simpassi pysyköön häkissä.
Nuo sinun väitteesi on jo monesti kumottu tuolla muissa keskusteluissa. Että simpassi pysyköön häkissä.
Selvä, veikkaan että joulujen välissä.
Elikkä millä viikolla on about 100 autoa läjässä kehällä tai jonkun motarin päässä! Meinaan kyllä se talvi on yllättänyt suomalaiset joka vuosi, täällä kun on niin harvinaista, että on liukasta ja jäätä esim. joulukuussa.
Viime talvena oli ennätyksellisen paljon sellaisia liukastumisia, jotka johtivat sairaalakäyntiin. Miksi yksikään lehti ei kirjoittanut "liukkaus yllätti jalankulkijat"?
Se, että liukkaalla autot tai jalankulkijat likastuvat, ei tarkoita, että talvi on heidät yllättänyt. Kun on liukasta niin silloin liukastuu suuremmalla todennäköisyydellä kuin silloin, kun ei ole liukasta. Hämmästyttävää.
Tänään täällä Helsingissäkin on sadellut ja ihmiset ovat kastuneet. Saammeko lukea huomenna lehdestä, että sade yllätti jalankulkijat?