Onko asiassa ideaa...

3 kommenttia

siirtää linja-autot kokonaan kulkemaan raitiovaunuliikenteen käyttämälle osuudella katujen välissä. Ruuhkat ja jonot lyhenisi kun bussikaistoja keskustassa ei enää erikseen ole. Näin Helsingin alueella jossa raitiovaunuliikennettä. Aivan joka paikassa tämä ei onnistu, mutta onko asiaa ajateltu. Taitaisivat linja-autotkin liikkua ruuhkassa joustavammin. Samaa nopeutta ne ratikatkin kulkee, eikä tukkoja aiheutuisi henkilö- ja pakettiautoliikenteen johdosta.

  
  • On ideaa, joukkoliikenteelle on turhaa varata moninkertainen määrä omaa kaistaa verrattuna tarpeeseen. Ratikkakiskot ovat myös useissa paikoissa paremmin sujuvuuden kannalta mietittyjä (henkilöautoilla ei yleensä tarvetta kääntyä oikealle ratikkakaistalle ryhmittyen). Ei tarvittaisi myöskään monikertaista pysäkkimäärää. Liikenturvallisuus myös paranisi, koska autolijoiden ei tarvitsisi varautua "isojen" hyökkäykseen kuin yhdeltä puolelta (vähemmän onnettumuuksia pysäkiltä ryntäilevien bussien muodossa).

    Minkälaisia muutoksia tälläinen vaatisi, riittääkö ratikoille tällähetkellä varattu leveys myös busseille?

      
  • Lainaus:
    11.10.2004 klo 11:34 Zilo kirjoitti

    Minkälaisia muutoksia tälläinen vaatisi, riittääkö ratikoille tällähetkellä varattu leveys myös busseille?

    Tuo minuakin jäi, mietityttämään...

      
  • Oletko SixPack koskaan käyttänyt Helsingin joukkoliikennettä aktiivisesti? Tuo ajatuksesi tunnu loppuun asti harkitulta. Mitenkähän tilanteet, joissa kulkee useampi bussi ja tai ratikka peräkkäin? Pahimmillaan samalle pysäkille jonottaisi toistakymmentä bussia ja ratikkaa, ellei vielä enemmän. Tai lähdepäs Rautatieasemalta liikenteeseen, kun pelkkiä busseja tuuppaa samalle kiskolle toistakymmentä. Sotke siihen vielä ratikat sekaan. Tukossa mikä tukossa, yksinkertaisesti yksi kaista yhteen suuntaan ei riitä busseille ja ratikoille. Jos pysäkkikohdat toimisivat joustavammin, niin ehkä sitten mutta...

    Mitenkä bussi pääsee joustavasti käätymään oikealle/vasemmalle kohdissa, joissa ratikat eivät käänny? Lisää liikennevaloja ja valtaväylät poikki siksi aikaa, että bussit kääntyvät?

    Lisäksi tarvittaisiin lisää liikennevaloja (tai ali-/ylikulkuja), jotta joukkoliikennettä käyttävät matkustajat pääsivät pysäkeille. Kallista ja autoilijat alkavat jokatapauksessa valittamaan punaista aaltoa.

    2 ratikkakaistaa ei taida vastata 2 bussikaistaa leveydeltään, joten tiet vaatisivat massiivisempaa remonttia. Mistä lisäleveys otetaan? Jalkakäytävä kokonaan pois?

    Jossain kohtaa voisi yhdistämisajatus voisi toimia, etenkin alueilla, jossa ei ole voimakasta joukkoliikennettä ja ympäristö mahdollistaisi tarvittavat muutokset (tien leventäminen, liikennevaloja jne.) mutta keskikaupungin ruuhkia se ei ratkaise. Kannatan kyllä keskikaista-/ratikkakiskoalueen tehokkaampaa hyödyntämistä mutta pelkkä bussien siirtäminen keskikaistalle ei vielä riitä.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 11.10.2004 klo 14:23]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit