Olipa mukava yllätys huomata läheisellä Varistontiellä olevan hidastetöyssyn poistuminen. Vanhasta tottumuksesta tosin hidastin siihen. Se sijaitsi reitillä, jossa kulkee paljon busseja, kuten 360 ja 362. Itse veikkaan, että bussikuskit olivat valittaneet siitä, että se haittaa heidän työtään. Näköjään milelivaltaisesti rakennettuja hidastetöyssyjä pystytään saamaan pois, jos vain halua siihen on. Nyt vaan odotellaan, että myös Lammaslammentiellä ja Pähkinärinteentiellä olevat hidastetöyssyt saadaan pois, sillä teillä ajaa myös paljon busseja. Onkohan yksityisautoilijoiden myöskin mahdollista saada hidastetöyssyjä pois?
Mistähän syystä ko. hidastetöyssy oli alunperin asennettu? Ehkäpä peräti liikennenneturvallisuuden vuoksi? Tampereen Tahmelaan asennettiin töyssyt sen jälkeen kun läpiajoliikenteen nopeudet alkoivat kasvaa järjettömiksi eli 40 kympin alueella ajettiin jatkuvasti 70-80 kymppiä, huippu oli 112 km/t ! Töyssyt on rakennettu Tahmelaan siten, että bussitkin pääsevät kulkemaan ja kadun kunnossapitokin onnistuu eli kyseessä on ns. tyynyhidasteet.
Tuon järjenjuoksun mukaan tyynyhidasteet voitaisiin rakentaa myös moottoriteille, koska esim. Porvoon moottoritiellä on kerran mitattu 248 km/h.
Hidasteita ja työssyjä on puolet liikaa, tai ne ovat väärissä paikoissa.
En tiedä Tampereesta, mutta pääkaupunkiseudulla tuntuu, että paikoin Espoossa ne on sijoitettu miten sattuu.
Nuo töyssyt saastuttaa kun pitää alituiseen jaruttaa ja taas kiihdyttää!